صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در حاشیه دیدار با محمد سامرالخلیلی وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه

مذاکرات ۱۵ساله ایران و سوریه در دولت سیزدهم اجرایی می شود

مذاکرات ۱۵ساله ایران و سوریه در دولت سیزدهم اجرایی می شود
تاسیس بانک مشترک در سوریه نهایی شده و انجام آن روزهای آینده آغاز می‌شود. همچنین بیمه مشترکی که در سفر رییس‌جمهور توافق شد، نهایی شده است و هم اینک هم شرکت بیمه ایرانی و هم شرکت بیمه سوریه، کار مشترک را آغاز می‌کنند.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه، امروز ۱۵ آذر در حاشیه دیدار با محمد سامرالخلیلی وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در بیان اهداف این دیدار ضمن اظهار خرسندی از میزبانی همتای خود در تهران، گفت: جلسه با مقامات هیات سوری بعد از ۴ ماه امروز در تهران تکرار شده است و این دیدار در پی توافقاتی است که در سفر رییس‌جمهور به سوریه انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این چندماه با تلاشی که در دو کشور وجود داشت بسیاری از توافقات اجرایی شد. هم اینک بخشی از توافقات نهایی شده، بخشی از توافقات در شرف نهایی شدن و بخشی از توافقات نیز در مرحله نهایی و آغاز فعالیت‌های اجرایی قرار دارد.

بذرپاش توضیح داد: تاسیس بانک مشترک در سوریه نهایی شده و انجام آن روزهای آینده آغاز می‌شود. همچنین بیمه مشترکی که در سفر رییس‌جمهور توافق شد، نهایی شده است و هم اینک هم شرکت بیمه ایرانی و هم شرکت بیمه سوریه، کار مشترک را آغاز می‌کنند و به زودی فعالیت‌های بیمه‌ای و صدور بیمه‌نامه‌ها، فعال خواهد شد.

تعرفه ترجیحی ۸۸ قلم کالا به صفر می‌رسد

وی تعرفه ترجیحی و به صفر رساندن بسیاری از تعرفه‌های تجارت بین کالاهای دو کشور را در خصوص ۸۸ قلم کالا از دیگر توافقات عنوان کرد و گفت: این توافق بین دو کشور ایران و سوریه نهایی شده و تعرفه ترجیحی به گمرکات دو کشور ابلاغ شد و از روزهای آینده عملیات گمرکی آغاز خواهد شد.

رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری دو کشور مراحل پایانی خود را طی می‌کند. مکان‌هایی که ایران باید برای احداث منطقه آزاد پیشنهاد می‌کرد اعلام شده و در حال حاضر منتظر پاسخ هستیم. در این رابطه، موافقت‌های اصولی انجام شده و ظرف چند ماه آینده مراسم افتتاح منطقه آزاد مشترک ایران و سوریه برگزار خواهد شد.

بذرپاش توضیح داد: تسهیل فعالیت‌های گمرکی دو کشور نیز مراحل نهایی را طی می‌کند و مشکلات ایران و سوریه در رابطه با گمرک اعلام شده است.

وی از دیگر موضوعات مورد توافق دو کشور را موضوع زوار و گردشگران عنوان کرد و افزود: در خصوص سفر زوار و گردشگران ایرانی به سوریه توافق شده و مقرر شد تا پروازهای اختصاصی به این کار اختصاص یابد. عملیات اعزام زوار و چندین مرحله تردد زوار نیز انجام شده است که این کار با هدف توسعه گردشگری دو کشور است.

وی توضیح داد: رژیم صهیونیستی می‌خواهد امنیت را بگیرد و اجازه ندهد تا این کار انجام شود اما همه تلاش خود را برای تحقق آن به کار می‌بندیم.

هدف‌گذاری اعزام ۵۰ هزار زائر به سوریه در سال آینده

بذرپاش تصریح کرد: هدف‌گذاری کرده‌ایم تا در یک سال آینده به عدد ۵۰هزار زائر برسیم. هم‌اکنون یکی از شرکت‌های هواپیمایی مسئول این کار شده و چندین اعزام نیز انجام شده است.

وی از دیگر موضوعات مورد توافق را فعالیت‌های مرتبط با انرژی و برق برشمرد و گفت: شرکت‌های ایرانی توافق کردند تا هم در موضوع تعمیرات و هم احداث نیروگاه در سوریه فعال شوند و این موضوع در مراحل نهایی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به زودی جمهوری اسلامی ایران میزبان نخست‌وزیر سوریه است، گفت: کمیته عالی همکاری‌های مشترک برگزار خواهد شد تا بتوانیم جمع‌بندی بهتر و مناسب تری از فعالیت دو کشور داشته باشیم.

بذرپاش با بیان اینکه به اذعان وی و همتایش توافقاتی که در این چند ماه به مرحله اجرایی رسیده بی‌سابقه بوده است، گفت: در ۱۵ سال گذشته تنها در مذاکرات رسمی به همکاری دو کشور اشاره می‌شد، در حالیکه در چند ماه گذشته توافقات دو کشور رنگ و بوی اجرایی به خود گرفته است که این مهم نویدبخش توسعه روابط دو کشور در موضوعات اقتصادی است.

وی اظهار امیدواری کرد تا اجلاس بتواند گام بلندتری در توسعه روابط دو کشور باشد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید