صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در گفت وگو با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

دولت خانه دار شدن زوج های جوان را در دستور کار خود قرار دهد

دولت خانه دار شدن زوج های جوان را در دستور کار خود قرار دهد
موضوع ازدواج یکی از مباحثی است که متأسفانه درباره آن طی چند سال اخیر آمارهای خوشحال کننده‌ای به گوش نمی‌رسد و باید همه مجموعه کشور اعم از نهادهای فرهنگی و فرهنگ‌ساز، نهادهای اجرایی، اقتصادی و حتی افراد دارای تریبون و رسانه‌ها، نقش خود را در این خصوص به خوبی ایفا کنند.
مهرداد بذرپاش در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در صورت کاهش نرخ ازدواج در جامعه هر چقدر هم در حوزه‌های مختلف هزینه کنیم باز هم از شاخص‌ها عقب هستیم و به استانداردهای مدنظر نخواهیم رسید.

وی ادامه داد: کاهش نرخ ازدواج جامعه را در حوزه اجتماعی و فرهنگی دچار آسیب‌های جدی می‌کند که این مسئله برازنده کشوری در تراز جمهوری اسلامی ایران نیست.

مهندس بذرپاش افزود: باید با هدف آسان‌سازی ازدواج و مسائل اقتصادی آن برای جوانان کار شود چرا که هر جوان دختر و پسر ایرانی این نیاز را در خود می‌بینند که با ازدواج زندگی خود را کامل کند منتهی در خود نوعی کمبودهای مالی و مادی جدی را احساس می‌کند.

این نماینده مجلس با اشاره به وظایف دولت برای آسان‌سازی ازدواج گفت: دولت و نهادهای حاکمیتی موظفند هر چه سریعتر و بیشتر با هدف آسان سازی و ارائه تسهیلات، شرایط ازدواج جوانان را فراهم سازند که در این مسیر، اشتغال شرط لازم و اولیه‌ی آن است.

وی با بیان اینکه مسکن به عنوان سرپناه جزء اصلی تشکیل خانواده و زندگی است، ادامه داد: همچنین دولت باید خانه دار شدن زوج‌های جوان از طریق مسکن‌های ارزان قیمت و یا استیجاری بلند مدت و میان مدت را در دستور کار خود قرار دهد.

مهندس بذرپاش تصریح کرد: مسکن مهر در گذشته برخی از نیازهای زوج‌های جوان را پوشش می‌داد اما کافی نبود و همچنین مبلغی هر چند ناچیز به عنوان وام ازدواج برای جبران هزینه ازدواج به زوج‌های جوان پرداخت می کرد که متأسفانه حدود یکسال است این امر متوقف شده که این موضوع جدیت بیش از پیش دولتمردان را طلب می کند.

وی خاطر نشان کرد: در سال حدود یک میلیون ازدواج داریم که معمولاً همه این افراد متقاضی دریافت وام 6 میلیون تومانی هستند که این عدد درسال به 6 میلیارد تومان می‌رسد و از آنجایی که وام 3 ساله پرداخت می‌شود هر سال یک سوم آن به چرخه بانکی بازمی‌گردد یعنی اگر نتوانند هیچ منبع جدیدی را اضافه کنند از بازگشت اقساط این وام می‌توانند به یک سوم این تقاضاها پاسخ دهند ولی سوال اینجاست که چرا به همین میزان هم وام به متقاضیان پرداخت نمی‌شود؟
 
ازدواج، یکی از محورهای اساسی فرهنگ ایران
عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس تأکید کرد: در بحث ازدواج، فرهنگ‌سازی امری است که باید به صورت جدی به آن پرداخته و به عنوان بال مکمل تحقق شرایط ازدواج به آن نگریسته شود.

وی ادامه داد: در جامعه بسیاری از افراد هستند که نه نیازی به مسکن دارند و نه نیازی به وام ازدواج ولی مشاهده می‌کنیم که این افراد انگیزه کمتری برای تشکیل خانواده دارند که باید علت آن را در جای دیگر جستجو کنیم.

مهندس مهرداد بذرپاش افزود: بحث فرهنگی و تقدس بخشیدن به امر مبارک ازدواج کاری است که نیازمند مجاهدت همه دستگاه‌های فرهنگی، عمومی، خصوصی، دولتی و همچنین همه کسانی است که صاحب‌ تریبونند و همه باید مسئول ترویج این امر مقدس باشند.

وی خاطر نشان کرد: ایران کشوری عادی نیست چرا که ما مدعی اسلام ناب در دنیا هستیم و باید بیش از پیش به این امر مقدس اهتمام ورزیم.
 
دشمنان همواره در کمین هستند
عضو هیأت رئیسه مجلس افزود: در حال حاضر دشمنان این ملت و نظام از طرق مختلف به ویژه تهاجم فرهنگی هر روز با ابزارهای جدید و مدرن سعی در فروپاشی این نظام از درون دارند.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس اظهارداشت: سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس، رژیم صهیونیست و آمریکا با راه‌اندازی بیش از 160 شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان می‌خواهند ملت ایران را به زانو درآورند و این ملت را از فرهنگ غنی خود تهی کنند.

وی ادامه داد: آنان با تحمیل سبک زندگی غربی و لاابالی از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای که در میان مردم تزریق می‌کنند سعی بر این دارند که نسل جوان ما و عموم مردم را از این فرهنگ غنی جدا کنند.

مهندس بذرپاش گفت: یکی از محورهای اساسی که همواره در فرهنگ غنی ایران مطرح بوده مسئله ازدواج و تشکیل خانواده است که دشمنان این کشور به خوبی این موضوع را می‌دانند و سعی دارند از همین شیوه به مبارزه با ملت ایران بیایند.

عضو هیأت رئیس مجلس همچنین با اشاره به هوشیاری رهبر فرزانه انقلاب اسلامی گفت: از زمانیکه موضوع افزایش جمعیت توسط مقام معظم رهبری و همچنین خطر کاهش جمعیت در آینده توسط ایشان مطرح شد، اصلی‌ترین مخالفت‌ها توسط این شبکه‌های ماهواره‌ای انجام شد چرا که آنان بخوبی می‌دانستند که مقام معظم رهبری مشکل اصلی جامعه را به خوبی تشخیص داده اند و آنان که نمی‌خواهند با ایران مقتدر به لحاظ جمعیت قابل قبول روبه رو باشند به همین منظور از طریق رسانه‌ها به این طرح یک هجمه همه جانبه داشتند.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به رسالت سنگین دولتمردان و اصحاب رسانه گفت: ما نباید در زمین آنان بازی کنیم، وقتی که عده‌ای در این کشور خیلی دلشان برای افرادی که ماهواره تماشا نمی کنند، می‌تپد و از این بابت غصه می‌خورند، بدانند غصه دیده نشدن چند شبکه مستهجن و غیراخلاقی را می‌خورند.
وی ادامه داد: نباید با دین مردم بازی سیاسی کنیم و مرتب به دنبال دو قطبی سازی فضا در صحنه سیاسی از این طریق باشیم.

مهرداد بذرپاش با اشاره به مسئولیت صدا و سیما به تشویق جوانان برای امر ازدواج گفت: صدا و سیما باید برای ترویج زندگی آسان و راحت ازدواج همت بگمارد و زندگی سالم، آسان و دست یافتتی را برای جوانان ایرانی تبیین کند.
وی همچنین با بیان مسئولیت علمای دینی در این امر مقدس افزود: علمای دینی ما وظیفه سنگینی را بر عهده دارند چرا که باید زندگی و ابعاد آن را برای جوانان تشریح کنند و همه شاخصه‌های سبک زندگی ایرانی و اسلامی را برای مردم آموزش دهند همچنین باید اعتماد و اعتقاد به خداوند را در جوانان نهادینه‌تر کنند چرا که خود خداوند وعده داده است که با ازدواج به زندگی برکت می‌دهد و بسیاری از مشکلات را از پیش رو بر می‌دارد.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس با اشاره به مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: این وزارتخانه به وسیله ابزارهایی که در اختیار دارد بویژه در حوزه سینما و سیاست‌گذاری می‌تواند در امر ازدواج اقدامات مؤثری انجام دهد و همچنین رسانه‌های مکتوب و مجازی نباید به خود اجازه دهند که خلاف این سیاست‌ها، گردافشانی مزمن و مخرب داشته باشند.

وی ادامه داد: با پول و سیاست‌های این نظام نمی‌شود علیه دین و چارچوب‌ها و اصول مردم شورش کرد و بر علیه آنان تئوری پردازی و برنامه‌ریزی کرد این نظام به قدر کافی در بیرون مرزها دشمن دارد پس نباید کاری کنیم که بعدها پشیمان شویم.

عضو هیأت رئیسه مجلس افزود: دستگاه‌های سیاست‌گذار آموزشی بویژه آموزش و پرورش و آموزش عالی وظیفه سنگینی دارند چرا که در این دستگاه‌ها رویکرد مدرک‌گرایی به میزان زیادی وجود دارد ولی به همین میزانی که مدرک دارای جایگاه و منزلت است، تربیت انسانها دارای منزلت و جایگاه نیست.

مهندس بذرپاش در پایان گفت: نظام‌های آموزشی ما باید رویکردشان را تغییر دهند و به همان میزان که به آموزش بها می‌دهند باید به تربیت هم بها دهند چراکه جز از مسیر تربیت صحیح نمی‌توانیم امر مقدس ازدواج را در کشور نهادینه کنیم.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید