صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در برنامه تلویزیونی "متن و حاشیه"

نباید در برابر شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای، ژست روشنفکرانه بگیریم

نباید در برابر شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای، ژست روشنفکرانه بگیریم
برای کسانی که بر این باور هستند که امامزاده ماهواره شفا می‌دهد، باید بگویم که به طور مثال زمانی رهبر انقلاب سیاست‌های جمعیتی را ابلاغ کردند؛ همین رسانه‌های بیگانه بر افروخته شدند و اعلام کردند که جمهوری اسلامی گفته است زنان باید در خانه بنشینند و بچه‌داری کنند!
به گزارش خبرنگار «نسیم»، به مناسبت هفته جوان، برنامه تلویزیونی "متن و حاشیه" عصر امروز با حضور محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان و مهرداد بذرپاش، رئیس فراکسیون جوانان مجلس و با موضوع "بررسی مسائل و مشکلات جوانان" از شبکه سوم سیما بر روی آنتن رفت که مشروح آن، در ادامه می‌آید؛

گلزاری: وزیر ورزش و جوانان با تفکیک "ورزش" از "جوانان" موافق است/ بذرپاش: اگر ادغام اتفاق نمی‌افتاد، بهتر بود

در ابتدای این برنامه، محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان درباره ادغام دو سازمان تربیت‌بدنی و ملی جوانان و حواشی پس از آن گفت: اول اینکه ادغام در دولت گذشته رخ داد؛ بنابرین حمله کردن به وزیر کنونی بی‌انصافی است و حتی می‌توان از آن به عنوان یک حمله سیاسی یاد کرد. وزیر ورزش و جوانان خودش هم با تفکیک این دو حوزه موافق است.

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون جوانان مجلس نیز درباره ارزیابی خود از ادغام این دو سازمان، گفت: ادغام اگر اتفاق نمی‌افتاد، بهتر بود؛ حتی در آن زمان هم حدس زده می‌شد که وزیر چنین دستگاهی به دلیل جذابیت ورزش و حواشی آن، به حوزه جوانان آنطور که شایسته است، نمی‌پردازد.
وی افزود: برخی اوقات، عوض کردن یک مدیر باشگاه پرسپولیس یا استقلال موضوع یک هفته رسانه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد؛ در حالی که موضوعات مربوط به جوانان کاملاً انتزاعی است.

رئیس فراکسیون جوانان مجلس ادامه داد: در حال حاضر کشورهای توسعه یافته چیزی تحت عنوان سازمان ویژه جوانان ندارند، بلکه یک شورای راهبردی دارند که رئیس این شورا رئیس‌جمهور آن کشور است؛ ما هم شورای عالی جوانان را در اختیار داریم،  اما متأسفانه کمتر به آن توجه می‌شود. موضوع ساختار، مهم است اما همه موضوع و مسئله ما نیست.

گلزاری: امسال باید به مسائلی غیر از "اشتغال جوانان" توجه شود

معاون وزیر ورزش و جوانان در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که "بارها گفته شده که نگاه دولت جدید به حوزه جوانان فرق کرده است؛ این نگاه جدید چیست؟" گفت: آقای روحانی در زمان انتخابات و حتی بعد از آن، حساسیت فرهنگی و اجتماعی به جوانان نشان داد. ما تاکنون ارتباط و تعامل خوبی با مشاوران رئیس‌جمهور داشته ایم؛ به طوری که در جلسات ما شرکت کرده‌اند و یار و یاور ما بوده‌اند. بنده به تنهایی با معاون اول رئیس‌جمهور با آن همه مشغله کاری وی دو جلسه داشتم.

گلزاری افزود: تمام حرف دولتمردان این است که از کارهای نمایشی در حوزه جوانان بیرون بیاییم و به زیربنای امور برسیم. امیدوارم در سال دوم فعالیت دولت، به مسائلی غیر از "اشتغال" جوانان توجه شود.
وی تصریح کرد: در دولت گذشته به حوزه "آسیب‌های اجتماعی جوانان" هیچ توجهی نشد و حتی ما شاهد دعوا میان سازمان نظام روانشناسی و این وزارتخانه بر سر مراکز مشاوره بوده‌ایم.

بذرپاش: بانک‌ها 230 هزار میلیارد تومان تسهیلات می‌دهند؛ شش هزار میلیارد تومان وام ازدواج را نمی‌دهند!

بذرپاش نیز در واکنش به سخنان گلزاری عنوان کرد: مطالبی که آقای گلزاری فرمودند، نگاه جدیدی نیست؛ اگر به کارهای نمایشی در این حوزه بپردازیم، چیزی به غیر از اتلاف هزینه و بدبینی عایدمان نمی‌شود؛ درحال حاضر وام ازدواج متوقف شده و با وجود پیگیری وزارت ورزش و جوانان، این موضوع حل نشده است. شش میلیون تومانی که به زوجین پرداخت می‌شود؛ با وجود تورم بالا در کشور عددی نیست.

این نماینده مجلس تصریح کرد: رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که بانک‌ها سال گذشته 230 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند، اما در مقابل نتوانسته اعتبار وام ازدواج را که جمعاً شش هزار میلیارد تومان می‌شد،‌ تأمین کند! نظام بانکی ما در این زمینه بی‌انصافی می‌کند.

بذرپاش درباره "مسکن مهر" نیز گفت: مسکن مهر دارای ایراداتی است، اما طرح بدی نبود که بخواهد در دولت جدید تعطیل شود. در حال حاضر جوانان ما با این هزینه‌های سرسام‌آور کجا باید زندگی کنند؟! حداقل مسکن مهر می‌توانست گوشه‌ای از مشکلات آنها را حل کند.

گلزاری: از الان باید به فکر بودجه حوزه جوانان در سال 94 باشیم/ بذرپاش: نگران اثرات سوء ماهواره‌ها بر جوانان هم باشیم

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش، درادامه این برنامه در پاسخ به این سوال مجری برنامه که پرسید، "حرف‌های قشنگی که مسئولان درباره جوانان می‌زنند چه زمانی باید عملی شود؟" گفت: مسئولان اصلاً درباره جوانان حرفی نمی‌زنند که بخواهد قشنگ باشد یا نباشد و متأسفانه حساسیت‌ها نسبت به این حوزه کم‌تر شده است؛ به طور مثال، ما در زمینه وام ازدواج قول‌هایی داده‌ایم، اما هرچقدر که پیگیری کردیم به نتیجه‌ای نرسیدیم؛ چرا که حتی مجلس در بودجه 93 ردیفی برای وام ازدواج در نظر نگرفته‌اند. از الان باید به فکر بودجه حوزه جوانان در سال 94 باشیم.

بذرپاش نیز در همین رابطه تصریح کرد: به جای اینکه نگران باشیم وام ازدواج نمی‌دهند، باید نگران اثرات سوء ماهواره‌ها بر جوانان هم باشیم. براساس آمار اعلام شده 50 درصد کسانی که علت طلاق خودشان را اعلام کرده‌اند، ماهواره‌ها و اثرات مخرب آن بر زندگی خانوادگی خودشان را دلیل اصلی عنوان کرده‌اند! کسی با محدودیت موافق نیست و اینکه گفته می‌شود "بگیر و ببند ماهواره ها را داریم"، اینطور نیست. باید کارهای ایجابی در این زمینه گسترش یابد؛ به طور مثال صدا و سیما شبکه‌های خودش را زیاد کند و متنوع هم باشد.

* بذرپاش: باید نیت راه‌اندازان شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای را بشناسیم

این نماینده مجلس درباره اثرات شبکه‌های ماهواره‌ای و پدید‌ه‌های اجتماعی نوظهور مانند شبکه‌های اجتماعی و راه حل‌های مقابله با آنها گفت: باید سطح سواد رسانه‌ای جامعه را بالا برد. در این زمینه هم رسانه ها نقش دارند و هم سایر دستکاه‌ها موثر هستند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، باید نیت راه‌اندازان شبکه های اجتماعی و ماهواره‌ای را بشناسیم؛ برخی از شبکه‌های اجتماعی مستقیماً توسط رژیم صهیونیستی و سرویس‌های جاسوسی انگلیس راه‌اندازی شده‌اند.

رئیس فراکسیون جوانان مجلس ادامه داد: چرا باید با ژست‌های روشنفکری بگوییم که شبکه های ماهواره‌ای مشکلی ندارند و اثر مخربی بر جامعه نمی‌گذارند؟! نظارت دستگاه‌های دولتی در این زمینه، کمتر از دستگاه قضا نیست.

گلزاری: شبکه‌های ماهواره‌ای تقدس خانواده را از بین می‌برد

معاون وزیر ورزش و جوانان نیز در همین ارتباط توضیح داد: با تحقیقاتی که در طی حدود سه ماه در بین خانواده‌ها انجام دادیم، به این رسیدیم که هدف شبکه‌های فارسی زبان ماهواره چیزی جز نابود کردن بنیان خانواده نیست. این شبکه‌ها تقدس خانواده را از بین می‌برد و از طرفی خیانت را ترویج می‌کند. متأسفانه صدا و سیما در سال‌های اخیر برنامه‌های پرمحتوایی برای خانواده‌ها نداشته است.

بذرپاش نیز در پایان در پاسخ به این سوال که "برای مقابله با تهاجم فرهنگی چه باید کرد؟" اظهار داشت: برای کسانی که بر این باور هستند که امامزاده ماهواره شفا می‌دهد، باید بگویم که به طور مثال زمانی رهبر انقلاب سیاست‌های جمعیتی را ابلاغ کردند؛ همین رسانه‌های بیگانه بر افروخته شدند و اعلام کردند که جمهوری اسلامی گفته است زنان باید در خانه بنشینند و بچه‌داری کنند!

وی افزود: آن‌ها از قدرت ایران می‌ترسند، واقعیت این است؛ چون همه اعتقاد دارند که جمعیت ما در حال پیرشدن است.  

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید