صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در گفت وگو با خبرگزاری نسیم

اختیارات نعمت‌زاده را در کارگروه تعرفه‌گذاری کم می‌کنیم

اختیارات نعمت‌زاده را در کارگروه تعرفه‌گذاری کم می‌کنیم
این میزان واردات کشور را با محدودیت ارزی مواجه می کند و به خروج بیش از پیش ارز از کشور می انجامد که با توجه به شرایط کشور نسخه بسیار غلط و اشتباهی است.

مهرداد بذرپاش عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «نسیم» با انتقاد از رویکرد واردات محور دولت در گزارش های منتشر شده از سوی گمرک اظهار کرد: این رویکرد دولت، در باز کردن درها به روی واردات معلوم نیست، از چه تفکری نشات گرفته است.

وی افزود: در جلسه ای که از وزیر صنعت سوال داشتیم، ایشان یکی از روش های مقابله با قاچاق کالا را باز کردن و توسعه شبکه واردات از گمرک دانست، که این توجیه به نوعی خلط مبحث است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به تاثیر قاچاق بر اقتصاد کشور بیان کرد: قاچاق کالا درآمدهای کشور را کم کرد و تولید را از بین می برد، بنابراین صدمات جبران ناپذیری به کشور وارد می سازد.

بذرپاش ادامه داد: امسال قاچاق در کشورعددی برابر 20 میلیارد دلار ارزیابی شده است که این میزان قاچاق بسیار تامل برانگیز و نگران کننده است.

وی با بیان این مطلب که " واردات کالا از دوجهت به کشور آسیب می زند " به نسیم بیان کرد: این میزان واردات کشور را با محدودیت ارزی مواجه می کند و به خروج بیش از پیش ارز از کشور می انجامد که با توجه به شرایط کشور نسخه بسیار غلط و اشتباهی است.

عضو هیات رئیسه مجلس افزود: آسیب دوم این میزان واردات، آسیب مستقیم به تولید کالاهای مشابه در داخل است  به شکلی که کالاهایی که به شکل مصرفی و خوراکی تا این میزان وارد کشور می شوند، آسیب های فراوانی را به کشور وارد می کنند.

بذرپاش ادامه داد: بسیاری از این کالاها مانند شکر به میزان فراوانی در داخل کشور وجود دارند و کشاورزان و چغندرکاران در فروش آن با مشکل رو به رو هستند.

وی با اشاره به تاثیر واردات بی رویه بر روی اشتغال تصریح کرد: این مقدار واردات در کشور به از بین رفتن و نابودی تولید و اشتغال می انجامد و کشور را به سمت پرتگاه هدایت می کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به  ساز و کارهای لازم برای واردات خاطرنشان کرد: واردات فقط وقتی مجاز است که کالایی در داخل کشور کم باشد، به دنبال کنترل قیمت باشیم و یا برای مواد اولیه مصارف صنعتی و تولیدی که در داخل وجود نداشته باشند، اقدام به واردات کنیم.

بذرپاش با انتقاد از رویه فعلی عنوان کرد: در غیر اینصورت واردات این میزان کالا در کدام کشور دنیا تجویز می شود که در کشور ما تجویز شده است؟

وی با اشاره به مشکلات موجود در کارگروه تعرفه گذاری تصریح کرد: کارگروه تعرفه گذاری که با نظر وزیر صنعت به کالاها تعرفه اختصاص می دهد،  به وظیفه خود عمل نمی کند و ما راهی نداریم، جز این که اختیارات را از وزیر مربوطه بگیریم و در میان بخش های دیگر دولت توزیع کنیم.

عضو هیات رئیسه مجلس با انتقاد از کالاهای وارد شده به کشور گفت: لااقل اگر واردات هم می کنیم باید فکر برند جمهوری اسلامی هم باشیم و با بعضی از کالاهای بی کیفیت بی ربط و غیر ضرور حیثیت کشور را به باد ندهیم.

بذرپاش با اشاره به تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه تصریح کرد: متاسفانه در قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه آن ها کالاهای صنعتی به کشور ما صادر می کنند و ما به آن ها آب پنیر و کالاهایی از این دست می دهیم.

وی افزود:لااقل اگر به فکر برند کالاها نیستیم به فکر برند جمهوری اسلامی باشیم و کشور را اینگونه در دنیا معرفی نکنیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: کشور را اینگونه معرفی نکنیم که نیازمند واردات این میزان روغن پالم یا این میزان گندم است.

 بذرپاش گفت: به دشمن آدرس غلط ندهیم که فکر کنند این میزان واردات نیاز کشور است و فشار خود را در آن حوزه ها بیشتر کنند.

وی در پایان با انتقاد از عملکرد وزیر صنعت بیان کرد: نعمت زاده یا باید تغییرات اساسی در تصمیماتش ایجاد کند و یا ما باید فکری اساسی برای کلیت این وزارتخانه کنیم.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید