صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

یادداشت / به مناسبت روز جهانی اسکان بشر

بهره‌گیری از فن‌آوری و هوشمندسازی نوید بخش توسعه پایدار سکونتگاه‌های انسانی

بهره‌گیری از فن‌آوری و هوشمندسازی نوید بخش توسعه پایدار سکونتگاه‌های انسانی
در فرایند اجرای برنامه‌ها و اقدامات فوق از راهکارهای ابتکاری، ابزارها و انواع مختلفی از مشوق های مالی، اداری و کالبدی طراحی و در دستور کار قرار گرفته است.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی اسکان بشر امروز ۱۰ مهر مصادف با ۲ اکتبر، پیامی صادر کرد.

متن پیام بدین شرح است: فرا رسیدن اولین دوشنبه ماه اکتبر در هر سال یادآور رسالت مهمی است که جوامع انسانی در قبال فرایند رو به رشد و شتابان توسعه شهرنشینی و شهری شدن دارند رسالتی مهم و تاریخی که متاثر از چالش‌ها و فرصت‌ها و به ویژه پدیده‌های نوظهوری که در سطح جهانی محیط‌زیست و سکونتگاه‌های انسانی را تحت‌تاثیر قرار داده است.

چالش‌ها و پدیده‌هایی که در ابعاد مختلف کالبدی اجتماعی و اقتصادی دیگر پرداختن به آنها با اقدامات منحصراً ملی و محلی قابل مدیریت نیستند. بلکه عزم، اراده و برنامه‌ریزی در سطح جهانی را می‌طلبند. چرا که امروز مسائل و مشکلات سکونتگاه‌های انسانی از دامنه مسائل مهمی چون تامین سرپناه، ایمنی بهداشت و تامین آب بهداشتی و سالم فراتر رفته و با چالش‌هایی بزرگتر نظیر پاندمی‌ها تغییرات آب و هوایی و آلودگی زیست محیطی فراسرزمینی چون آلودگی آب‌های اقیانوس‌ها و دریاهای آزاد و بحران انرژی که مقابله با آنها نیازمند دستور کارهای جهانی راهکارهای مبتنی بر همکاری و مشارکت و اتخاذ تدابیر چند جانبه و چند وجهی و به دور از مرزبندی‌های مرسوم سیاسی در سطح بین المللی است.

هر چند این چالش‌ها هر کدام در نوع خود اثرات منفی و گاهاً مخربی را بر سکونتگاه‌های انسانی از جمله بخش‌های اقتصاد و کسب و کارها گذاشته و می‌گذارند. لیکن فرصت‌های قابل توجهی نیز از رهگذر پیشرفت‌های فن آورانه و در بستر دیجیتال و هوش مصنوعی حاصل شده که در صورت اتخاذ رویکردهای یکپارچه و پایدار در سطوح بین المللی ملی و محلی و با ایفای نقش کلیه بازیگران حوزه سکونتگاهها بهره‌گیری از فن‌آوری و هوشمندسازی می‌تواند نوید بخش توسعه پایدار سکونتگاه‌های انسانی با رونق اقتصادی، و زیرساخت‌های تاب‌آور در مقابل تغییرات اقلیمی و مخاطرات طبیعی ناشی از آن باشد.

در این راستا جمهوری اسلامی ایران با مدنظر قرار دادن دستور کارهای بین‌المللی و مبتنی بر دستور کارهای ملی اقدامات متنوعی را با اتخاذ رویکردهای یکپارچه و با بهره گیری در حوزه های مختلف در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد که از جمله آنها می‌توان به طرح نهضت ملی مسکن برای تامین مسکن گروه‌های با درآمد متوسط و آسیب پذیر، بهسازی و نوسازی مسکن در بافتهای ناکارآمد شهری و ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی و توسعه شهرهای جدید با بهره گیری از ظرفیت‌های داخلی و منابع انسانی کارآمد و مشارکت ساکنان، سازمان های غیر دولتی و گروههای جهادی توسعه اشاره کرد.

در فرایند اجرای برنامه‌ها و اقدامات فوق از راهکارهای ابتکاری، ابزارها و انواع مختلفی از مشوق های مالی، اداری و کالبدی طراحی و در دستور کار قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران، علی رغم سنگین‌ترین تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه، همواره ضمن پایبندی به تکالیف بین المللی، مذهبی و میهنی خود در مباحث مربوط به تأمین سرپناه و مباحث اقلیمی و زیست بومی، تلاش کرده تا با اشتراک گذاری تجربیات خود از رهیافت‌های نو آورانه جهانی از راه گذار همکاری با نهادهای بین المللی از جمله ، UN HABITAT استفاده کند.

ضمن تبریک دوباره روز جهانی هیتات امیدوارم ثمره این همکاری‌ها منجر به ارتقاء و توسعه موثر شهرها و سکونت گاه‌ها منجر شود. در این راه از همکاری موثر همه اعضای کمیته ملی اسکان بشر و نیز نهادهای زیر مجموعه سازمان ملل متحد استقبال نموده و از درگاه خداوند برای همگی در این ماموریت مهم و راهبردی، آرزوی توفیق می‌کنم.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید