صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در گفت وگو با دنیای خودرو

آخرین روش، استیضاح وزیر صنعت است

آخرین روش، استیضاح وزیر صنعت است
در زمینه واردات خودرو باید سیاست درست و منطقی را دنبال کنیم به‌طوری که باید تعرفه برخی از خودروهای را کاهش دهیم تا شرایط در صحنه خودروسازی کشور رقابتی‌تر شود.
به گزارش دنیای خودرو مهردادبذرپاش، نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن درخصوص واردات خودرو گفت: در زمینه واردات خودرو باید سیاست درست و منطقی را دنبال کنیم به‌طوری که باید تعرفه برخی از خودروهای را کاهش دهیم تا شرایط در صحنه خودروسازی کشور رقابتی‌تر شود.

وی ادامه داد: مجلس وظیفه نظارتی دارد و آخرین روش نظارت مجلس استیضاح وزیر صنعت است. البته اگر این اتفاق می­ افتاد متهم به عدم همراهی با دولت می­شدیم. اما احتمالا راهی جز این باقی نخواهد ماند. با توجه به نگرانی و تکدر رئیس‌جمهور باید تصمیم دیگری اتخاذ می­شد که نهایتا منجر به رضایت مردم می­ شد.

بذرپاش گفت: راهی جز اصلاح سیاست‌های تعرفه‌ای نمانده است. البته در خودروهای پرمصرف اصلاح سیاست تعرفه­ای یا کاهش تعرفه­ سیاست غلطی است چراکه بردن کشور به سمت خودروهای پرمصرف با توجه به شرایط و محدودیت سوخت در کشور اشتباه است و این امر باید باوسواس بیشتری دنبال شود. روش دیگر استفاده از اهرم‌های است که در دست دولت قرار دارد و یکی از این اهرم­ها این بود که باید به میزان واردات خودرو شرایط را برای خروج خودروهای فرسوده تسهیل می­کردیم.

وی اظهار داشت: در مصوبه دولت در گذشته این امر دیده شد که به میزان خودروهای با حجم موتور خاص ۲ خودرو و با حجم موتور پایین­تر یک خودرو از خودروهای فرسوده از سیستم حمل‌ونقل کشور خارج شوند. تا هم به کاهش آلایندگی هوا کمک کنند و هم کمک به کاهش مصرف سوخت و کاهش ترافیک در سطح کلانشهرها شود.

بذرپاش در ادامه گفت: این سیاست متاسفانه در چند سال گذشته با پرداخت وجه به‌جای خروج خودروهای فرسوده به‌درستی دنبال نشد. که متاسفانه در یکسال گذشته در این دولت نیز تکرار شد. که باید هرچه سریع­تر جلوگیری شود و واردکنندگان موظف به خروج خودروهای مصوب دولت از گردونه حمل‌ونقل کشور شوند. البته این کافی نیست. چراکه ورود یک و نیم میلیون خودرو چه در داخل تولید شود و چه از خارج وارد شود، سبب خروج هیچ‌گونه خودروی فرسوده نخواهد شد. به‌طوری که تا چند سال آینده کلانشهری مثل تهران تبدیل به پارکینگی خواهد شد که هر اندازه هم محدودیت ترافیکی اعمال کنیم، مشکل آلودگی هوا حل نخواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تولید خودروهای داخلی و خروج خودروهای فرسوده کشور گفت: در واقع باید به‌ازای ورود هر خودروی وارداتی به گردونه سیستم حمل‌ونقل کشور اضافه می­شود یک خودروی فرسوده از سیستم حمل و نقل کشور حذف گردد که این امر منجر به کاهش سوخت و کاهش میزان آلودگی خواهد شد. باید در این زمینه تلاش کنیم که میزان فرسودگی خودروها را مانند ژاپن به ۵ سال تقلیل دهیم.

وی ادامه داد: وزارت صنایع این امر را باید تسهیل کند و با واردکنندگان برخورد قانونی داشته باشد و از این امر کوتاه نیاید. لذا هرگونه کوتاه آمدن از سیاست درست منجر به منحرف شدن از مسیر درست خواهد شد. به‌طوری که قیمت سوخت واقعی­تر، خروج خودروهای فرسوده تسهیل شود و هم بر ورود خودروهای با حجم موتور بالا که مصرف بالایی دارند، محدودیت اعمال شود. همچنین سیاست اصلاح تعرفه­ها را برای برخی از کلاس خودروها اعمال کنیم تا شرایط رقابتی شود و هزینه­های خودروسازان کنترل که نرخ تولید و فروش منطقی­تر شود. باید وزارت صنایع با دیدگاه جامع این سیاست­ها را دنبال کند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید