به گزارش دنیای خودرو مهردادبذرپاش، نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن درخصوص واردات خودرو گفت: در زمینه واردات خودرو باید سیاست درست و منطقی را دنبال کنیم بهطوری که باید تعرفه برخی از خودروهای را کاهش دهیم تا شرایط در صحنه خودروسازی کشور رقابتیتر شود.
وی ادامه داد: مجلس وظیفه نظارتی دارد و آخرین روش نظارت مجلس استیضاح وزیر صنعت است. البته اگر این اتفاق می افتاد متهم به عدم همراهی با دولت میشدیم. اما احتمالا راهی جز این باقی نخواهد ماند. با توجه به نگرانی و تکدر رئیسجمهور باید تصمیم دیگری اتخاذ میشد که نهایتا منجر به رضایت مردم می شد.
بذرپاش گفت: راهی جز اصلاح سیاستهای تعرفهای نمانده است. البته در خودروهای پرمصرف اصلاح سیاست تعرفهای یا کاهش تعرفه سیاست غلطی است چراکه بردن کشور به سمت خودروهای پرمصرف با توجه به شرایط و محدودیت سوخت در کشور اشتباه است و این امر باید باوسواس بیشتری دنبال شود. روش دیگر استفاده از اهرمهای است که در دست دولت قرار دارد و یکی از این اهرمها این بود که باید به میزان واردات خودرو شرایط را برای خروج خودروهای فرسوده تسهیل میکردیم.
بذرپاش گفت: راهی جز اصلاح سیاستهای تعرفهای نمانده است. البته در خودروهای پرمصرف اصلاح سیاست تعرفهای یا کاهش تعرفه سیاست غلطی است چراکه بردن کشور به سمت خودروهای پرمصرف با توجه به شرایط و محدودیت سوخت در کشور اشتباه است و این امر باید باوسواس بیشتری دنبال شود. روش دیگر استفاده از اهرمهای است که در دست دولت قرار دارد و یکی از این اهرمها این بود که باید به میزان واردات خودرو شرایط را برای خروج خودروهای فرسوده تسهیل میکردیم.
وی اظهار داشت: در مصوبه دولت در گذشته این امر دیده شد که به میزان خودروهای با حجم موتور خاص ۲ خودرو و با حجم موتور پایینتر یک خودرو از خودروهای فرسوده از سیستم حملونقل کشور خارج شوند. تا هم به کاهش آلایندگی هوا کمک کنند و هم کمک به کاهش مصرف سوخت و کاهش ترافیک در سطح کلانشهرها شود.
بذرپاش در ادامه گفت: این سیاست متاسفانه در چند سال گذشته با پرداخت وجه بهجای خروج خودروهای فرسوده بهدرستی دنبال نشد. که متاسفانه در یکسال گذشته در این دولت نیز تکرار شد. که باید هرچه سریعتر جلوگیری شود و واردکنندگان موظف به خروج خودروهای مصوب دولت از گردونه حملونقل کشور شوند. البته این کافی نیست. چراکه ورود یک و نیم میلیون خودرو چه در داخل تولید شود و چه از خارج وارد شود، سبب خروج هیچگونه خودروی فرسوده نخواهد شد. بهطوری که تا چند سال آینده کلانشهری مثل تهران تبدیل به پارکینگی خواهد شد که هر اندازه هم محدودیت ترافیکی اعمال کنیم، مشکل آلودگی هوا حل نخواهد شد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تولید خودروهای داخلی و خروج خودروهای فرسوده کشور گفت: در واقع باید بهازای ورود هر خودروی وارداتی به گردونه سیستم حملونقل کشور اضافه میشود یک خودروی فرسوده از سیستم حمل و نقل کشور حذف گردد که این امر منجر به کاهش سوخت و کاهش میزان آلودگی خواهد شد. باید در این زمینه تلاش کنیم که میزان فرسودگی خودروها را مانند ژاپن به ۵ سال تقلیل دهیم.
وی ادامه داد: وزارت صنایع این امر را باید تسهیل کند و با واردکنندگان برخورد قانونی داشته باشد و از این امر کوتاه نیاید. لذا هرگونه کوتاه آمدن از سیاست درست منجر به منحرف شدن از مسیر درست خواهد شد. بهطوری که قیمت سوخت واقعیتر، خروج خودروهای فرسوده تسهیل شود و هم بر ورود خودروهای با حجم موتور بالا که مصرف بالایی دارند، محدودیت اعمال شود. همچنین سیاست اصلاح تعرفهها را برای برخی از کلاس خودروها اعمال کنیم تا شرایط رقابتی شود و هزینههای خودروسازان کنترل که نرخ تولید و فروش منطقیتر شود. باید وزارت صنایع با دیدگاه جامع این سیاستها را دنبال کند.
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان