صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

ویژه / در کمیسیون اجتماعی کنفرانس وحدت اسلامی در تهران

تشکیل سازمان تعاون اسلامی نیاز امروز امت اسلامی است

تشکیل سازمان تعاون اسلامی نیاز امروز امت اسلامی است
مهرداد بذرپاش عضو سابق هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در کمیسیون اجتماعی کنفرانس وحدت اسلامی در تهران با بیان اینکه مسئله تقریب باید در وهله نخست به شکل‌گیری «شبکه‌ای مستحکم از اعتماد» بیانجامد و در مرحله بعد، «شعاع» این اعتماد را با جدیت و همت افزایش دهد،گفت:‌ بستر تکوین تکفیر، بی‌اعتمادی به خود و به برادران و خواهران مسلمان است.

مهرداد بذرپاش عضو سابق هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در کمیسیون اجتماعی کنفرانس وحدت اسلامی در تهران با بیان اینکه مسئله تقریب باید در وهله نخست به شکل‌گیری «شبکه‌ای مستحکم از اعتماد» بیانجامد و در مرحله بعد، «شعاع» این اعتماد را با جدیت و همت افزایش دهد،گفت:‌ بستر تکوین تکفیر، بی‌اعتمادی به خود و به برادران و خواهران مسلمان است.

وی افزود: در بعد ساختاری، باید به الگوی شکل دهنده پیوند میان امت بر پایه اعتماد برآمده از فطرت یک مسلمان برسیم و امروزه در غیاب گفتگوهای مبتنی بر منطق قرآن، بددلی‌ها و ظن میان نخبگان و تاثیرگذاران مذاهب اسلامی زیاد شده است. لذا نیاز امروز امت اسلامی، فقط در شکل‏‌گیری سازمان‌های سیاسی خلاصه نمی‌شود بلکه سازمانی با نام «سازمان تعاون اسلامی» برای حفظ و تقویت سرمایه اجتماعی امت‌های مسلمان لازم است.

بذرپاش تقویت نگرش‏‌ها، باورها و ارزشها و احیای زبان مشترک قرانی میان مسمانان را مهم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: توجه به این مهم یعنی دستیابی به اصلی‌ترین نوع از سرمایه اجتماعی که «همدلی» است. توسعه گردشگری تقریب‏ محور هم می‌تواند در مفاهمه و مراوده میان ملت‌های اسلامی به ویژه جوانان موثر باشد. امروز یکی از محورهای ایجاد همدلی، تمرکز بر فعالیت‌های علمی و دانش بنیان است.

عضو سابق هیئت رئیسه مجلس، گفت: اساس سرمایه اجتماعی بر «اعتماد» است و اعتماد بین افراد امت اسلامی حاصل تقریب است. امروز اعتماد قلبی میان افراد و اجزای امت اسلامی، متاسفانه، آسیب دیده و کاهش یافته است و تا این اعتماد ترمیم نشود، امت اسلامی به فتنه‌ها و مصائب دچار می‏‌ماند. امروز مساله تکفیر به یکی از بارزترین نمادهای مشکلات جهان اسلام درآمده است اما نباید از یاد ببریم که بستر تکوین تکفیر، بی‌اعتمادی به خود و بی‌اعتمادی به برادران و خواهران مسلمان است.

وی ادامه داد: بی‌اعتمادی به خود یعنی، نشناختن و باور نداشتن به اصول بی‌بدیل اسلامی، نفهمیدن قرآن، چشم‌‏داشتن به بیگانه و احساس بی‌هویتی کردن در برابر مظاهر تمدن غربی. بی‌اعتمادی به برادران و خواهران مسلمان، به معنای داشتن احساس رقابت مخرب با آنها، بدبینی و بداخلاقی با پیروان مذاهب اسلامی است.

بذرپاش تصریح کرد: حاصل این بی‌اعتمادی، امروز در قامت تکفیر خود را نشان می‌دهد و شاید فردا در لباس  هیبتی دیگر. پس مبارزه فکری و عملی با نمادها به تنهایی کافی نیست بلکه باید این بستر مبارک را دوباره از نو گستراند.

کنفرانس وحدت اسلامی

عضو سابق هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه وقتی از حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی در میان امت اسلامی صحبت می کنیم، از یک سرمایه فراملی سخن می‌‏گوییم، اظهارداشت: این سرمایه اجتماعی منحصرا ناظر به دولت‌ها و حاکمیت‌ها نیست بلکه مختص به اسلام است. این سرمایه اجتماعی در همه ابعاد خود باید شکل بگیرد، تقویت شده و حفظ شود.

وی افزود: در بعد ساختاری، باید به الگوی شکل دهنده پیوند میان امت برپایه اعتماد برآمده از فطرت یک مسلمان برسیم و باید شبکه‌ای از نقش آفرینان شکل بگیرد تا به منافع مشترک برسند. در فرهنگ اسلامی، سرمایه اجتماعی یک ابزار و وسیله نیست بلکه یک هویت است. حفظ سرمایه اجتماعی در حقیقت حفظ هویت مسلمانان است. لذا تفکر ساختاری و شبکه‌ای، باید هویت ساز شود.

بذرپاش تاکید کرد: از سوی دیگر، بعد ارتباطی و تعاملی میان افراد امت اسلامی در شگل‏‌گیری سرمایه اجتماعی مهم و موثر است. امروزه در غیاب گفتگوهای مبتنی بر منطق قرآن، بددلی‌ها و ظن میان نخبگان و تاثیرگذاران مذاهب اسلامی زیاد شده است؛ لذا باید باب گفتگو و مفاهمه منتج به مراوده بازتر و بازتر شود.

عضو سابق هیئت رئیسه مجلس کیفیت ارتباط اعضای شبکه هویت آفرین اسلامی را نتیجه مستقیم تفاهم و مراوده و برادری اخلاقی و عقلی دانست و خاطرنشان کرد:‌ نشانه این کیفیت رسیدن به اعتماد اجتماعی اسلامی، فراملی، فرامنطقه‏‌ای و فراقاره‌‏ای بر پایه دو مفهوم قرآنی «بر» و «تقوا» است.لذا نیاز امروز امت اسلامی، فقط در شکل‏ گیری سازمان‌های سیاسی خلاصه نمی‌شود بلکه سازمانی با نام «سازمان تعاون اسلامی» برای حفظ و سرمایه اجتماعی امت‌های مسلمان لازم است.

وی با بیان اینکه تشکل‌های مردمی تقریب محور، به ویژه تشکل‌های برآمده از جوانان، در ساخت و تقویت هر سه بعد مذکور نقش‌های مهمی دارند، تاکید کرد: هم می‌توانند در شبکه‌سازی و شکل‌گیری ارتباطات ساختاری میان مسلمانان و هم در بهبود کیفیت این ارتباط موثر باشد.امروزه بستر فضای مجازی بستر مناسبی برای شکل دادن گفتگوهای منطقی مذاهب اسلامی است. توسعه گردشگری تقریب‏‌محور هم می‌تواند در مفاهمه و مراوده میان ملت‌های اسلامی به ویژه جوانان موثر باشد.

بذرپاش یکی از محورهای ایجاد همدلی را تمرکز بر فعالیت‌های علمی و دانش بنیان دانست و گفت: همانگونه که به تدبیر  و تاکید رهبر حکیم و عزیز انقلاب اسلامی، پیشرفت علمی، محور حرکت جمهوری اسلامی قرار گرفته، در جهان اسلام هم می‌توان این الگو را پیاده کرد. ساخت سرمایه اجتماعی اسلامی بر پایه علم علاوه بر تقویت همدلی، نوید بخش احیای سریع‌تر تمدن عظیم اسلامی است.نیز یادآور دوران اوج مسلمانان در تاریخ بشری است که همدلانه و بدور از مرزهای قراردادی و وطن‏گرایی و فرقه گرایی بی‌منطق، حیات بشری را مدیریت می‌کردند. شکل دادن تجمعات علمی، به اشتراک گذاری تحقیقات و تدوین الگوی اتحاد علمی جهان اسلام، نمونه‌هایی است که به وسیله تشکل‌های تقریب‌‏محور قابل پیگیری است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید