صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت

علم، بدون تضارب آرا شکل نمی‌گیرد

علم، بدون تضارب آرا شکل نمی‌گیرد
متاسفانه به دلیل آنکه نتیجه و دست‌آوردهای کرسی‌های آزاداندیشی عینی نیست، مسئولان به آن توجه کمتری کرده و درگیر کارهای روزمره خود هستند؛ درواقع ضرورت توجه به حوزه‌های اندیشه محور و مغزافزاری که پایه اصلی آن کرسی‌های آزاداندیشی است را درک نکرده‌اند.
مهرداد بذرپاش در گفت‍‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به اهمیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی اشاره کرد و گفت: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی ضرورت غیرقابل انکاری است و تصور اینکه می‌توان با حرکت در سطح دانش و بدون توجه به کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی به هدف رسید، تصور کاملا باطلی است.

علم هیچگاه در یک محیط بسته و بدون تجارب آرا شکل نخواهد گرفت
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه علم هیچگاه در یک محیط بسته و بدون تضارب آرا شکل نخواهد گرفت و این موضوع در علوم انسانی جاری‌تر است، افزود: در مورد عملکرد دانشگاه‌ها طی سال‌های گذشته در زمینه کرسی‌های آزاداندیشی باید گفت؛ آنچه امروز دیده می‌شود با نقطه مطلوب فاصله بسیار و معناداری دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل آنکه نتیجه و دست‌آوردهای کرسی‌های آزاداندیشی عینی نیست، مسئولان به آن توجه کمتری کرده و درگیر کارهای روزمره خود هستند؛ درواقع ضرورت توجه به حوزه‌های اندیشه محور و مغزافزاری که پایه اصلی آن کرسی‌های آزاداندیشی است را درک نکرده‌اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید براینکه باید بنابی حرکت علمی به ویژه در حوزه‌های علوم انسانی مبتنی بر کرسی‌های آزاداندیشی باشد، افزود:‌ در صورت اتکاء و توجه به کرسی‌های آزاداندیشی می‌توان این ادعا را داشت که دانشگاه‌ها در مرز دانش حرکت کرده‌اند و این دانش که برگفته از تجارب و هم اندیشی اهل فکر حاصل شده است.

بذرپاش با بیان اینکه علوم کهن ایرانی از تبادل اندیشه بسیاری از بزرگان حاصل شده‌اند و این شیوه علم یابی و رسیدن به تعقل در ایران قدمت بسیاری دارد اما به دلیل اینکه این مسیر به درستی طی نشده و راه را اشتباه رفته‌ایم امروز یک کرسی‌های آزاداندیشی با شیوه های نادرست و به سختی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شوند.

فراز و فرودهای کرسی‌های آزاداندیشی پس از انقلاب
وی با بیان اینکه نحوه برگزاری، اجرا و رشد محافل و کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های کشور طی چند سال گذشته نمره مردودی و بسیار پایین می‌گیرند، تاکید کرد: کشور پس از انقلاب در زمینه ایجاد فضای آزاداندیشی و ایجاد امنیت لازم در این زمینه فراز و فرودهایی داشته است البته باید فرق بین منافع ملی با عدم رعایت منافع ملی مشخص شود.

محافل‌ آکادمیک از رسانه‌ها برای طرح مباحث حساس مناسب‌ترهستند
بذرپاش با بیان مثالی ادامه داد: به عنوان مثال بسیاری از حرف‌ها به دلیل آنکه اذهان عمومی را تشویش می‌کند نباید در رسانه مطرح شوند و محافل‌ آکادمیک بهترین مکان برای طرح این موضوعات هستند اما به دلیل انکه این فرصت برای اهل فکر در دانشگاه‌ها و محیط های علمی فراهم نمی‌شود، این مباحث را به سطح رسانه‌ها می‌کشانند و از آنجا که روزنامه‌ها به طور مداوم به یک موضوع مشخص نمی‌پردازند، موضوعات مهم عموما ابتر باقی می‌مانند، به همین دلیل این کار اشتباه به تولید علم و رویش نظری صدمه می‌زند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عموم حرکت‌ها در طرح مباحث علوم انسانی سطحی، سیاسی و باهدف حذف رقیب صورت می‌گیرد، ادامه داد: بسیاری از دانشمندان برجسته جهان اسلام و دنیا مسیر خود را در محیط‌های علمی و نه محیط‌های سیاست زده طی کرده‌اند، بنابراین این دانشمندان مسیر درستی را رفتن که به ابوعلی‌سینا و ابوریحان و ... تبدیل شده‌اند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید