صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان

واردات چند صد میلیاردی مغایر با اقتصاد مقاومتی است

واردات چند صد میلیاردی مغایر با اقتصاد مقاومتی است
مسئولین ما نباید تنها منتظر این باشند که با روی خوش نشان دادن کشوری به ما؛ نفت ما 2 دلار گران‌تر و یا 2 دلار ارزان‌تر شود.
مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران با اشاره به ناخشنودی مقام معظم رهبری مبنی بر حرکت اقتصاد مقاومتی در کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: باید به این سوال پاسخ داده شود که ما در طی مدت زمان گذشته چرا اقدامی برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور انجام ندادیم؟ چرا که رهبر معظم انقلاب چندین سال است که در رابطه با اقتصاد مقاومتی تاکیداتی به مسئولین داشته است.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه ما در قبال کاهش وابستگی نفت به بودجه کشور چه اقدامات موثری انجام دادیم، افزود: درباره این موضوع گفته‌ها و شنیده‌ها زیاد بوده و ادعاهایی مبنی بر این موضوع وجود داشته ولی در عمل اتفاقات موثری صورت نگرفته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه با اشاره به موضوع رونق خام فروشی منابع در کشور متذکر شد: مکررا مسئولین عالی رتبه کشور این تاکید را داشته‌اند که بعنوان مثال نفت باید تبدیل به فرآورده شده تا با ارزش افزوده بالاتری صادر شود ولی خب هنور مشاهده می‌شود که ما همچنان در مسیر صدور نفت خام گام برمی‌داریم.

بذرپاش با بیان اینکه در حال حاضر مشغول به صدور نفت خامی هستیم که هر لحظه و هر روز با تلاطم‌های قیمتی خود به ما زیان وارد می‌کند، تاکید کرد: این در حالی است که ما نفت را با حداقل قیمت به فروش می‌رسانیم و هنوز هم باید نگران باشیم که تحریم‌ها شرایط فروش نفت را تغییر ندهد.

وی در ادامه با بیان اینکه کاهش قیمت نفت در یک سال گذشته 38 میلیارد دلار به اقتصاد کشور زیان وارد کرده است، اظهار داشت: شما اگر رقم مذکور را در دلار 3 هزار و 500 تومانی ضرب کنید، خواهید دید که این رقم به یکصد هزار میلیارد تومان خواهد رسید که بنده معتقدم اگر ما نفت کشور را تبدیل به فرآورده می‌کردیم عمق زیان‌های حاصله کمتر می‌شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به موضوع خام‌فروشی در کشور بیان داشت: در حال حاضر سنگ معدن ما جزء ارزان‌ترین سنگ‌ معدن‌هاست که ما مشغول صدور آن به دنیا هستیم.

وی افزود: در حال حاضر ما سنگ معدن خام خود را به کشورها صادر کرده و بعد می‌رویم ورق فولادی از کره وارد می‌کنیم؛ یعنی با این حرکت دنیا اگر به ما نخندد شانس آورده‌ایم.

بذرپاش در ادامه با اشاره به روند غلط صادرات و واردات در کشور تصریح کرد: همچنین بعنوان مثال ما در بخش خودروسازی سالیانه میلیاردها دلار واردات قطعات فلزی از کشورهای خارجی داریم، که اگر این حجم واردات را با توانایی خود عملیاتی می‌کردیم دیگر به این میزان ارز از کشور خارج نمی‌شد.

وی با بیان اینکه روند غلط صادرات در کشور همچنان ادامه دارد، افزود: در حال حاضر هیچ عزمی برای تصحیح روند صادرات و واردات در کشور نیست و این مساله حتی با روی کار آمدن دولت یازدهم هم همچنان پایدار است.

بذرپاش با بیان اینکه موضوع خام‌فروشی موضوعی است که رهبری را ناراحت می‌کند، تاکید کرد: مسئولین ما نباید تنها منتظر این باشند که با روی خوش نشان دادن  کشوری به ما؛ نفت ما 2 دلار گران‌تر و یا 2 دلار ارزان‌تر شود.

وی تصریح کرد: معتقدم دو عنصر عزم و خواستن حلقه مفقوده عدم تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور است که اگر ما در مسیر خواستن قرار نگیریم، هیچ اتفاق مطلوبی رخ نخواهد داد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید