صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا

هنوز فرسنگ‌ها فاصله با نقطه مطلوب مردم در تولید خودرو داریم

هنوز فرسنگ‌ها فاصله با نقطه مطلوب مردم در تولید خودرو داریم
علی رغم این رویکرد صنعت خودروی ما در رتبه 16 دنیا قرار دارد؛ یعنی حدود 190 کشور از ما عقب‌تر هستند. با این اوصاف تاکید ما بر انجام تلاش‌های بیشتر است تا بتوانیم عقب‌ماندگی را جبران کنیم.
مهرداد بذرپاش در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به بررسی راهکارهای افزایش کیفیت خودروی داخلی و ترغیب مردم به خرید خودروی ملی پرداخت و گفت: در طول بیش از 55 سال گذشته مدیران و کارشناسان بسیاری برای صنعت خودرو زحمت کشیده‌اند که از قبل آن این صنعت به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده است، پیشرفت‌هایی که انصافا نسبت به 15 یا 20 سال گذشته قابل مقایسه نیست.

وی در ادامه گفت: مشکل از آنجایی آغاز می‌شود که صنعت خودروسازی ایران با کشورهایی همچون کره‌جنوبی قابل مقایسه نیست‌، این کشورها تولید خودروی داخلی را همزمان با ایران آغاز کرده‌اند و به پیشرفت‌های چشمگیری رسیده‌اند اما ایران از این غافله عقب مانده است. مردم این وضعیت را در مقام مقایسه قرار می‌دهند و وقتی می‌بینند که کیفیت خودروی کره‌ای با خودروی تولید داخل بسیار متفاوت است‌، نارضایتی‌شان را ابراز می‌کنند، موضوعی که حق با مردم است.
 
این عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه صنعت خودروسازی عملکرد بسیار خوب و شایانی نداشته است‌، گفت: علی رغم این رویکرد صنعت خودروی ما در رتبه 16 دنیا قرار دارد؛ یعنی حدود 190 کشور از ما عقب‌تر هستند. با این اوصاف تاکید ما بر انجام تلاش‌های بیشتر است تا بتوانیم عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

بذرپاش اصلاح ساختار مدیریتی و تصمیم‌گیری در صنعت خودرو را به عنوان اولین مولفه‌ برای پیشرفت این صنعت مطرح کرد و افزود: در مقاطع مختلف، مدیرانی در صنعت خودروسازی منصوب شدند که هر کدام نگاه متفاوتی به این صنعت داشتند. برخی از مدیران به تولید داخلی و برخی دیگر به تولید خودروی تحت لیسانس و حتی واردات اعتقاد داشتند و مدیری دیگر به سرمایه گذاری کشورهای خارجی معتقد بود؛ این سیاست‌های متفاوت مشکلاتی را در کوتاه و بلند مدت در صنعت خودرو سازی ایجاد کرده است.

وی دولتی بودن صنعت خودروسازی را به عنوان مشکل دیگری در این صنعت مطرح و اظهار کرد: در کشور ما مدیران صنایع خودروسازی توسط دولت‌ها منصوب می‌شوند و دولت‌ها علاقه‌ای به عزل و نصب مدیران خودروسازی دارند که این رویکرد با نگرش دنیا به این صنعت تفاوت فاحشی دارد.
 
بذرپاش اصلاح ساختار مالی را به عنوان مولفه‌ی مهمی برای پیشرفت صنعت خودرو سازی دانست و گفت: در حال حاضر ساختار مالی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی ما دچار عیب مزمن است که باید برای رفع آن اقدام عاجل شود. شرایط فعلی به گونه‌ای است که هزینه‌های مالی در سرجمع تامین نقدینگی که از محل تسهیلات بانکی انجام می‌شود، نسبت به هزینه‌های مالی که به شرکت‌ها تحمیل می‌شود، بسیار بالا است که خروجی نهایی آن افزایش قیمت تمام شده‌ی خودرو است بنابراین باید از طرقی همچون پیش فروش و اعطای تسهیلات و اعتبارات این هزینه‌ها را تامین کرد.
 
وی افزایش کیفیت خودرو را از دیگر اقدامات لازم برای صنعت خودرو سازی عنوان و خاطرنشان کرد: برای افزایش کیفیت در صنعت خودرو یکسری اقدامات بلند مدت نیاز است که از جمله آن تغییر قالب‌های مربوط به قطعات داخلی و رویه است، قالب‌هایی که در حال حاضر بعضا فرسوده بوده و از فرمش خارج شده است.
 
این عضو هیات رئیسه مجلس باتاکید بر لزوم وجود دقت در مونتاژ قطعات داخلی خودرو همچون داشبورد و صندلی‌ها گفت: تا زمانی که مونتاژ خودرو به درستی انجام نشده باشد نباید اجازه ترخیص خودرو داده شود. در کشورهای اروپایی استراتژی کیفیت در راس بنگاه‌های خودروسازی قرار دارد به طوری که اگر کیفیت خودرویی پایین باشد به هیچ عنوان اجازه ترخیص داده نمی‌شود. آنها خیال مشتری را امن و آسوده می‌کنند که خودرویی با بهترین کیفیت به مردم می‌دهند.
 
بذرپاش وجود تنوع در تولید خودرو را از دیگر الزامات صنعت خودرو سازی دانست و گفت: هر 12 سال یک بار برای هر خودرویی پلت فرم اختصاصی طراحی می‌شود که روی آن پلت فرم هر شش سال یکبار بدنه جدید نصب می‌شود و هر سه یا چهار سال بدنه جدید تغییر پیدا می‌کند، با این روش نیاز به تنوع در بازار پاسخ داده می‌شود. در چنین شرایطی نتوانستیم این اقدامات را به خوبی انجام دهیم و در حوزه تغییر ظاهر خودرو به خصوص در قطعات رویه و ترین (قطعات تزیینی و اتاق خودرو) به نیاز بازار پاسخ دهیم.
 
وی در پایان گفت که بعضا محصولات تولید شده داخلی دارای ظاهر بسیار قدیمی هستند حال اینکه مدل‌های خودروهای خارجی با تنوع جدید و زیبا به بازار عرضه می‌شود و پاسخ‌گوی نیاز به تنوع در بازار هستند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید