صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در گفت وگو با رادیو گفتگو

کمیسیون برجام ابهامات «لغو یا تعلیق» تحریمها را بررسی می‌کند

کمیسیون برجام  ابهامات «لغو یا تعلیق» تحریمها را بررسی می‌کند
در حوزه اجرا قوانین داخلی کشور که بالاترین مرجعیت را دارد، لازم الاجراست و برای نمونه می‌توان به بخش نظامی اشاره کرد که در قطعنامه شورای امنیت بدان اشاره شده است.
به دنبال تاکید مقام معظم رهبری بر عدم کنار گذاشته شدن مجلس شورای اسلامی از بررسی برجام، مهرداد بذرپاش عضو هیات رئیسه مجلس و عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام، در گفتگو با رادیو گفتگو در خصوص عملکرد کمیسیون ویژه برجام سخن گفت.

وی رفع ابهامات ناظر بر مذاکرات هسته ای را از جمله نکات مورد نظر در این کمیسیون دانست و افزود: یکی از ابهامات این بود که توافق آلماتی بسیار بهتر از توافق ژنو بود و یکی از موضوعات مهم مبنی بر خواست طرف غربی در موضوع تعطیلی فردو، توقف تولید ۲۰ درصد و عدم نگه داشتن مواد بود که طرف ایرانی در مقابل چند خواسته کوچک‌تر مدنظر داشت.

بذرپاش در توضیح این مطلب به درخواست آزادسازی صادرات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در این مورد گیرِ چندانی نداشتیم و هم اینک بخش خصوصی بدلیل نیازهای منطقه، به راحتی صادرات را انجام می‌دهد. همچنین آزادشدن واردات و صادرات فلزات گرانبها نیز از جمله طلا جز خواسته های تحریمی ما نبود.

تایید را رد برجام نیازمند بررسی جزئیات و سوابق مذاکرات است
این عضو کمیسیون ویژه برجام به تغییر استراتژی مذاکراتی کشورمان از سال ۸۹ به این طرف اشاره کرد و اظهار داشت: پیش از این، هدف ما عادی‌سازی پرونده بود؛ ولی از سال ۸۹ تا امروز راهبرد برداشته شدن تحریم ها را دنبال کردیم و در سال ۹۰ پیشنهاد مذاکره مستقیم از سوی طرف آمریکایی مطرح و در سال ۹۲ این مذاکرات دوجانبه علنی‌تر شد.

وی تایید یا رَد برجام را ناظر بر بررسی جزئی سوابق مذاکرات عنوان کرد و افزود: یکی از ابهاماتی که همه دوستان بدان اتفاق نظر دارند، در بحث تعلیق تحریم‌هاست که با لغو، فاصله بسیاری دارد. اگر قرار باشد سطح فعالیت های هسته ای در نطنز، آب سنگین و فردو از لحاظ کمی و کیفی را در برابر تعلیق کاهش دهیم، ما نیز می‌توانیم این فعالیت ها را تعلیق کنیم.

بذرپاش از جمله پیشنهادهای مطرح شده در کمیسیون ویژه برجام را لزوم متوازن‌سازی اقدامات طرفیت توافق خواند و تصریح کرد: فردا موضوع ابهام در بحث لغو و تعلیق تحریم‌ها در دستور کار است و اینکه چه اقداماتی را عملیاتی کنیم تا تصمیمی درست گرفته شود.

تا ۲۷ مهر مهلت داریم/ احتمال ارائه گزارش اولیه تا ۷ مهر
این عضو کمیسیون ویژه برجام، زمان ارائه گزارش اولیه به مجلس را هفتم مهرماه تخمین زد و گفت: ما تا ۲۷ مهرماه زمان را در اختیار داریم. هر طرح و لایحه ای بر حسب نظر هیئت رئیسه به یک کمیسیون اصلی ارجاع می‌شود، مثلا در حوزه تحریم ها بخشی به کمیسیون اقتصادی و حوزه تحقیق و توسعه به کمیته علم و فناوری ارائه می‌شود.

بذرپاش اظهار کرد: اگر برجام در کمیسیون و صحن مجلس تایید شود، اجرای آن بر اساس ملاحظات آغاز می‌شود؛ ولی اگر نظر مجلس در حوزه رَد برجام باشد، به مراجع مختلف ارجاع می‌شود و اعلام می‌شود که ما با این متن موافق نیستیم تا مذاکرات مجدد صورت گیرد.

وی همچنین از احتمال اِعمال برخی اصلاحات در این متن سخن گفت و خاطرنشان کرد: در حوزه اجرا قوانین داخلی کشور که بالاترین مرجعیت را دارد، لازم الاجراست و برای نمونه می‌توان به بخش نظامی اشاره کرد که در قطعنامه شورای امنیت بدان اشاره شده است.

تحریم های نظامی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست
بذرپاش با اشاره به بیانیه تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در خصوص عدم پذیرش بندهایی از قطعنامه ۲۲۱۳ گفت: اگر نمی‌توان برجام را اصلاح کرد، باید این بندها را نیز اجرا کنیم. این ها در کشور الزاماتی دارد و به هیچ عنوان نباید بخش تحریم های نظامی را اجرا کنیم.

عضو کمیسیون برجام، با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم در مقابل مجمع‌الجزایر آدم‌کش ها در منطقه خود را خلع سلاح کنیم، تصریح کرد: برخی بندها با منافع ملی ما مغایرت دارد که باعث تهدیداتی از سوی منطقه بر ما و عقب‌ماندگی سنگین در برخی حوزه ها می‌شود که ما بر اجرای آن مکلف نیستیم و باید راهی دیگر پیدا کنیم.

بر اساس این گزاش، «رویداد» کاری است از گروه سیاسی اجتماعی رادیو گفتگو که هر روز از ساعت ۱۲ تا ۱۳ روی موج اف. ام، ردیف ۱۰۳.۵ مگاهرتز روانه آنتن می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید