صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در گفت وگو با رجانیوز

فکت شیت آمریکایی چیزی شبیه فاجعه است

فکت شیت آمریکایی چیزی شبیه فاجعه است
متن بیانیه که خود سراسر ابهام است و فکت شیت امریکایی از سوی ظریف تکذیب نشده و ۵ کشور دیگر در مذاکرات هم فکت شیت امریکایی را تکذیب نمی کنند؛ پس طبیعتا ساده اندیشی است که دائما بگوییم به صحبت های تیم مذاکره کننده دقت کنید و صحبت های دیگران را رها کنید.
مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رجا نیوز با اعلام این خبر افزود:
مطالبی در فکت شیتی که طرف غربی پس از بیانیه لوزان منتشر کرد وجود دارد که اگر حمل بر صحت آن بگذاریم و متن آن را درست فرض کنیم، تعهدات بی جایی از سوی تیم مذاکره کننده هسته ای به غرب داده شده است، علی الخصوص در حوزه R&D (تحقیقات)، نظارت و برداشتن تحریم ها که با گفته های خیلی از مسئولین دولتی در داخل تشابه ندارد.

وی همچنین افزود: در اینجا دو حالت پیش روی ماست. یا فکت شیت منتشره امریکایی درست است و یا اینکه این فکت شیت غلط بوده، کذب است و باید تکذیب شود. ما (نمایندگان مجلس شورای اسلامی ) چندین دفعه از مسئولین مربوطه خواستیم که اگر این فکت شیت درست است صریحا آن را اعلام کنند تا محل تحلیل و قضاوت قرار گیرد و اگر غلط است صریحا یا آن را تکذیب کرده و یا فکت شیت و برداشت ایرانی از بیانیه لوزان و شرح مذاکرات از سوی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام شود. منتهی متاسفانه در این مدتی که گذشت هر چه اصرار شد نه فکت شیت منتشر شده توسط غربی ها تکذیب شد و نه فکت شیت طرف ایرانی اعلام شد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به عدم تکذیب برگه تفسیری امریکا از سوی هیچکدام از طرفین مذاکره گفت: از سویی مشاهده گردید نه تنها طرف امریکایی بر آن صحه گذاشت و بعنوان یک بیانیه در وب سایت وزارت امور خارجه خود منتشر نمود. همچنین هیچ کدام از پنج کشور دیگر حاضر در مذاکرات به تکذیب آن روی نیاورده و این فکت شیت امریکایی ها را تکذیب نکردند.

بذرپاش همچنین در خصوص واکنش نمایندگان مجلس در جلسه با تیم مذاکره کننده هسته ای در این خصوص تصریح کرد: در جلسات مختلف نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تیم مذاکره کننده هسته ای، از سوی نمایندگان ملت از این تیم خواسته شد که یکی از این دو گزینه تکذیب و یا اعلام فکت شیت ایرانی انجام شود که متاسفانه این اتفاق از سوی تیم مذاکره کننده و دولت رخ نداد.

در ادامه این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: چند روز گذشته هم در خبرها آمده بود که قرار است فکت شیت ایرانی هم منتشر شود. این جای خوشحالی بود که علت سوء برداشت ها را از این اتفاق می گرفت و از سوی دیگر عملا برداشت دقیق و متقن و قابل قبول طرف ایرانی هم اعلام می شد. منتهی پس از دو روز از خبر انتشار فکت شیت ایرانی ، روز سوم از سوی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای شنیدیم که فکت شیت ایرانی همین صحبت هایی است که می گوییم. این در حالیست که طبیعتا آنچه از سوی مجامع داخلی و خارجی و بین المللی مورد قضاوت قرار می گیرد صحبت های این مسئول در کمیسیون مجلس شورای اسلامی و یا صحبت های این مسئول در فلان جلسه محفلی نیست. بلکه متونی که رسما منتشر شده و دارای امضاء است محل قضاوت های حال و آینده قرار می گیرد.

وی همچنین افزود: لذا پس از انتشار  فکت شیت های مختلف و برداشت بیانیه لوزان، در راستای شفاف سازی و جلوگیری از سوء برداشت ها، برای اینکه طرف ایرانی هم برداشت خود را از بیانیه لوزان منتشر کند تصمیم بر این گرفته شد که بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان اعلام به امضاء درخواستی از تیم دیپلماسی هسته ای برای انتشار فکت شیت قابل قبول کنند تا هم جلوی سوء برداشت ها گرفته شود و هم پیام خاص و قابل قبولی به طرف غربی داده شود که آنچه شما برداشت کردید و برخی از بندهای فکت شیت امریکایی صریحا مخالف مذاکرات و شرح مذاکرات طرفین است و با انتشار برگه تفسیری ایرانی بتوانیم در مراحل بعدی و در مذاکرات بعدی برای توافق نهایی دست بالاتر در چانه زنی داشته باشیم.

این نماینده مجلس در توضیحاتی تکمیلی در خصوص علت این درخواست نمایندگان تصریح کرد: متن بیانیه که خود سراسر ابهام است و همچنین فکت شیت طرف امریکایی منتشر شده در برخی بندها چیزی شبیه فاجعه است، طرف ایرانی هم که اقدام به انتشار فکت شیت خود نکرده و فکت شیت امریکایی از سوی ظریف تکذیب نشده و ۵ کشور دیگر در مذاکرات هم فکت شیت امریکایی را تکذیب نمی کنند؛ پس طبیعتا ساده اندیشی است که دائما بگوییم به صحبت های تیم مذاکره کننده دقت کنید و صحبت های دیگران را رها کنید.

از این رو تعداد کثیری از نمایندگان در نامه ای به تیم دیپلماسی هسته ای و وزارت امور خارجه ارسال کردند که ان شاء الله در زمان کوتاهی این فکت شیت منتشر شود و سوء برداشت ها پایان پذیرد و آنچه منافع ملی اقتضاء می کند در این مذاکرات بدست بیاید.

بذرپاش با اشاره به آزمون همدلی و همزبانی دولت با ملت در مقطع حساس کنونی افزود: ما منتظریم تجلی یکی از تمرین های همدلی و همزبانی با توده ملت و همه مردم در ابتدای سال اتفاق بی افتد و آن هم در جریان قرار دادن مردم نسبت به منافعشان است چرا که تیم های مذاکراتی هسته ای و غیر هسته ای می آیند و می روند و آنچه که مهم است تامین منافع ملی در بلند مدت است، تامین منافع آیندگان این سرزمین است، تامین منافع همه آحاد مردم است چه کسانی که به این رئیس جمهور رای داده باشند و چه کسانی که رای نداده باشند. لذا از آنجا که  ما موظف به تامین منافع و مصالح آیندگان نیز هستیم، تیم مذاکره کننده و دوستان دولت باید همه تلاششان را برای رسیدن سطح بالاتری که مورد پرسش آیندگان قرار نگیریم بنا بگذارند و آن هم توافقی است در طراز ملت رعنا و شایسته ایران.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: این ملت هزینه ها داده، خون ها ریخته شده و رشادت های گوناگونی را این ملت در طول تاریخ انجام دادند؛ پس سزاوارند بدانند که چون مایی برای آیندگان و منافع ملی چه تصمیم می گیریم، دستاوردهای ملت ایران که حاصل این همه مجاهدات های به اموالهم و انفسهم است، کشور را به کجا می برد. این توافقات آینده کشور را چگونه رقم خواهد زد؟ و عزت ملی را در چه سطحی حفظ می کند؟ بقا و رشد این صنعت مهم و استراتژیک (هسته ای ) را چگونه تضمین می کند؟

وی در پایان در خصوص قضاوت آیندگان از عملکرد امروز ما گفت: آیا در آینده چون علیرضا و آرمیتا به سنی رسیدند که از مسئولین سوال می کنند جواب خون پدرانمان چه شد؟ ان شاء الله بتوانید پاسخی درخور دهیم. تجلی آن هم، تجلی شعار سال و پاسخ دادن به این پرسش ها به نظر رویکردی متفاوت تر از تیم هسته ای طلب می کند؛ اینقدر در جلسه چند نفره تصمیم نگیرند و به همه ملت تحمیل کنند. این تصمیم، تصمیم شخص نیست، تصمیم آقای ظریف نیست، تصمیم تیم مذاکرات هسته ای نیست، تصمیم یک ملت است، تصمیم برای آینده بهتر برای این ملت است. ملت و نمایندگان ملت هم باید در جریان ماوقع قرار بگیرند که به طور قطع این اطلاع رسانی و این در جریان قرار گرفتن حتما به نفع سرنوشت آینده این مسیری که کشور در آن قرار دارد خواهد بود.
  • اولین نظر را شما بدهید