صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در گفت وگو با خبرگزاری نسیم

دولت برای اجرای قانون مبارزه با قاچاق وقت تلف می‌کند

دولت برای اجرای قانون مبارزه با قاچاق وقت تلف می‌کند
دو وزیر نخواستند قانون را اجرا کنند و قانونی که مسلم، قطعی و واجب الاجرا بود را به بایگانی سپردند با این توجیه که بندهایی از آن ایراد دارد، که انتظار این رویه از دولتی که با شعار قانون مداری حرکت می کند، به هیچ وجه وجود ندارد.

مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نسیم در خصوص عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز علی رغم گذشت یک سال از ابلاغ آن اظهار کرد: موضوع قاچاق از معضلات بزرگ اقتصاد کشور است، به شکلی که در حال حاضر سالانه 20 میلیارد دلار قاچاق در کشور انجام می شود.


وی افزود: 20 میلیارد دلار قاچاق، یک چهارم اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است و متاسفانه این یعنی یک چهارم از اقتصاد کشور در حالت مولد قرار ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تشریح آسیب های وارد شده بر کشور با تداوم آمار بالای قاچاق، تصریح کرد: تداوم قاچاق در کشور باعث می شود که یک چهارم از ظرفیتی از اقتصاد کشور که به وسیله آن می توانیم اشتغالزایی کنیم به هدر می رود.

وضعیت نگران کننده خروج ارز از کشور

بذرپاش وضعیت خروج ارز از کشور را نگران کننده دانست و بیان کرد: حدود نیمی از ارزهای خارج شده از کشور، در سامانه های خروج از ارز از کشور ثبت و ضبط رسمی نمی شود، که این آمار واقعا نگران است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تداوم قاچاق بنا بر آمار اعلام شده نیمی از میزان درآمدهای دولت از محل عوارض گمرکی و مالیات را از بین می رود که این مسائل اصلی ترین دلیل ورود رکود تورمی به اقتصاد کشور است.

 وی ادامه داد: آسیب هایی که برشمردم تنها بخشی از ضررهای تداوم وجود قاچاق در کشور است و بسیاری از آثار این مسئله سال های سال توسط اقتصاددانان بیان می شود، اما گوش شنوایی برای مبارزه با قاچاق وجود ندارد.

بذرپاش به طریقه برخورد با پدیده قاچاق در کشورهای دنیا اشاره و عنوان کرد: برخورد با قاچاق در همه جای دنیا از طریق کدبندی کردن طبقه های مختلف کالایی انجام می شود که متاسفانه چنین ساز و کاری در کشور ما از بین رفته است.

وی در تشریح مزیت های روش کدبندی کالا گفت: این روش هم باعث ردیابی کالای قاچاق و جلوگیری از ورود آن به کشور می شود و هم سازمان دهی امنیت و سلامت کشور را تضمین می کند.

چرا جایگزینی برای ایران کد و شبنم ارائه نشد؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از توقف اجرای طرح شبنم و ایران کد به نسیم تصریح کرد: متاسفانه شاهد هستیم که طرح شبنم و طرح ایران کد، ناگهان متوقف می شود و جایگزینی هم برای آن ارائه نمی شود.

بذرپاش با بیان این مطلب که " ایرادات ایران کد و شبنم توجیهی برای توقف ناگهانی این دو طرح ملی نیست " خاطرنشان کرد: این دو طرح ایراداتی داشت و توجیه مسئولان وجود بارکدهای جعلی در بازار بود اما تعطیل کردن یک طرح ملی و به بایگانی سپردن آن برای یک مشکل، بسیار تاسف آور و ناشی از بی تدبیری مسئولان است.

وی با ابراز تاسف از عدم اجرای قانون مبارزه با کالا و ارز ادامه داد: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسیار مهم و حائز اهمیت است زیرا پس از سال ها رفت و برگشت بین ستاد مرکزی مبارزه کالا و ارز، دستگاههای اجرایی ، مجلس مرکز پژوهش ها، کمیسیون های تخصصی و صحن علنی بالاخره تصویب شده و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته بود و اجرا نشدن آن بعد از ابلاغ به دولت بسیار تعجب آور است.

نظریات شخصی دو وزیر قانون لازم الاجرا را به حالت تعلیق درآورد

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که " نظریات شخصی دو وزیر قانون را به حالت تعلیق درآورد " خاطرنشان کرد: دو وزیر نخواستند قانون را اجرا کنند و قانونی که مسلم، قطعی و واجب الاجرا بود را به بایگانی سپردند با این توجیه که بندهایی از آن ایراد دارد، که انتظار این رویه از دولتی که با شعار قانون مداری حرکت می کند، به هیچ وجه وجود ندارد.

بذرپاش از دولتمردان خواست که از سرنوشت دولت های گذشته عبرت بگیرند و گفتک  این رویه قانون شکنی و بی حرمتی به قانون، هیچ دولتی را به سرمنزل نرسانده است بنابراین به دولتمردان توصیه می کنم از سرنوشت دولت های گذشته عبرت بگیرند.

وی با انتقاد از عدم ارائه راه حل جایگزین از سوی دولتمردان در صورت عدم اجرای قانون بیان کرد: باید از مسئولان دولتی پرسید حال که این قانون را اجرا نمی کنید، چه راه حل جایگزینی را ارائه می کنید و آیا اصلا در این مدت اقدام درخوری برای مبارزه با قچاق کالا و ارز انجام داده اید؟

زمان ورود مجلس نسبت به این بی قانونی فرا رسیده است

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که مجلس چه واکنشی نسبت به عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان می دهد؟ به نسیم گفت: ما حتما این بی قانونی را در مجلس پیگیری می کنیم زیرا یکی از وظایف مجلس نظارت بر اجرای قوانین تصویب شده است، که این قانون نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بذرپاش ادامه داد: مجلس در ماه های گذشته به دلیل اینکه دولت تازه سرکار آمده بود نمی خواست سخت گیری کند، ولی اکنون زمان پاسخگویی برای عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سوی مسئولان است.

وی با انتقاد از رویه دولت در برخورد با این قانون عنوان کرد: دولت اگر پیشنهادی دارد می تواند در قالب اجرای بندهایی از این قانون، پیشنهاد اصلاح بدهد ولی متاسفانه نه پیشنهاد اصلاحی را می بینیم و نه اجرای این قانون، را که این نوع برخورد دولت با قانون بسیار مذموم و ناپسند است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: متاسفانه با وجود گذشت یک سال از ابلاغ این قانون مسئولان دولتی نه تنها از اجزلی آن سرباز می زنند بلکه همچنان در حال اتلاف وقت هستند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید