صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در گفت وگو با خبرگزاری دفاع مقدس

بلوکه کردن اموال بنیاد علوی به میزان، آزادی اموال بلوکه شده ایران در ژنو است

بلوکه کردن اموال بنیاد علوی به میزان، آزادی اموال بلوکه شده ایران در ژنو است
طرف مقابل مذاکره کننده با ایران بر سر مسائل هسته‌ای در ژنو در مرحله اول و دوم مذاکرات نشان دادند که به عهد خود پایبند نیستند و نمی‎توان روی حرف آنها در مذاکرات حساب کرد.
مهرداد بذرپاش، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با دفاع پرس در خصوص تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران و سیاست های دوگانه غرب درباره پرونده هسته ای ایران، گفت: همواره از سوی مقام معظم رهبری گفته شده است که آمریکا کشور قابل اعتمادی نیست و بیش از 55 تحریم جدید از سوی غرب و بخصوص آمریکا سند صحت این بی اعتمادی ایران به این دولت است.

وی در ادامه به توافقی میان اعضای کشورهای 1+5 و ایران در ژنو صورت گرفته است اشاره و بیان کرد: در توافقی که صورت گرفت برخی از دوستان اذعان می‎کردند با چنان دقتی این توافق نامه نگارش شده که نمی توان تفسیر جداگانه ای غیر از متن توافقنامه از آن برداشت کرد اما در زمان اجرای مفاد توافق‎نامه شاهد بودیم که هم تفسیرخلاف متن توافق نامه صورت گرفت و  هم  تحریم‎های جدیدی علیه ایران تصویب شد.

بذر پاش در ادامه اظهار داشت: در مذاکرات باید حواسمان باشد تا داشته هایمان را به راحتی از دست ندهیم تا بعدها بخواهیم  برای بدست آوردن داشته‎هایمان که حق مسلم ملت است با غرب چانه‎زنی کنیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه بیان کرد: اعضای تیم مذاکره کننده ایران باید بدانند که در که در مذاکرات بر مسائل حیثیتی بر سر میز مذاکره حاضر شده‎اند و هرگز نباید ازاین مسائل حیثیتی عقب نشینی و از خود نرمش نشان دهند بلکه باید ارزش واقعی این مسائل را بدانند و این موارد را بر دیدگان خود بگذارند تا مبادا خدشه‎ای بر مسائل حیثتی ملت و کشور ایران وارد شود.

نماینده مردم تهران در خانه ملت در ادامه اظهار داشت: طرف مقابل مذاکره کننده با ایران بر سر مسائل هسته‌ای در ژنو در مرحله اول و دوم مذاکرات نشان دادند که به عهد خود پایبند نیستند و نمی‎توان روی حرف آنها در مذاکرات حساب کرد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که ایران برای نشان دادن حسن نیت خود به تیم مذاکره کننده غرب و جهان تمام تعهدات خود را حتی زودتر از موعد مقرر انجام داد و نه تنها غنی سازی 20درصد را متوقف بلکه حتی مواد حاصل از آن را نیز اکسید کرد گفت:  نتیجه این همه حسن نیت ایران در برابر غرب این شد که  توسعه صنعت هسته‌ای ایران عملا متوقف شد و در مقابل  طرف غربی نه تنها در زمان مقرر به تعهداتش عمل نکرد، بلکه تحریم ها را نیز تشدید کرد.

وی در ادامه سخنان خود به عدم پذیرش سفیر ایران از سوی آمریکا در سازمان ملل اشاره کرد و گفت: این اتفاق، اتفاق نادری است که به آسانی نمی توان از آن گذر کرد و اقدام چنین کاری از زمان تاسیس سازمان ملل تا به حال علیه هیچ کشوری سابقه نداشته است. 

بذرپاش اذعان داشت: این رفتارها از سوی آمریکا و غرب نشان می‎دهد که مشکل آنها با ما تنها بر سر مسأله هسته‎ای نیست بلکه آمریکایی ها ملت و دولت ایران را رعیت خود می‎پندارد که باید بی چون و چرا حرفهای آنها را گوش و عمل کنیم و خود آنها کدخدای ما باشند و بر ما حکومت کنند.
 
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به  بلوکه کردن اموال بنیاد علوی توسط آمریکایی ها که بیش از چند میلیارد دلار ارزش آنها برآورد شده است، عنوان کرد: با بلوکه کردن اموال بنیاد علوی به همان میزان که در ژنو برای آزادی اموال ایران توافق شده بود دوباره اموال ایران را بلوکه کردند.

وی افزود: غرب به دیگر تعهدات خود همچون لغو تحریم قطعات هواپیما، خودرو و خودروسازان را نیز به درستی انجام نداده و قطعات هواپیما حتی با تنظیم قرداد عادلانه در اختیار شرکت ‎های هواپیمایی ایران قرار نگرفته است.

بذرپاش ابراز داشت: اعضای تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات اینده باید دقت داشته باشند تا همچون گام اول مذاکرات ایران با 1+5 جو گیر نشوند و در تنظیم توافق‎نامه بگونه‎ای دقت نظر داشته باشند که غرب نتواند حتی از یک کلمه آن به نفع خود بهره گیرد.
 
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درخاتمه با اشاره به اینکه ما برای اثبات حقانیت مان در مذاکرات حاظر شدیم، تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که آمریکایی‎ها نیز ب توافق ایران با 1+5 نیاز دارند و باید از این نیاز انها در مذاکرات بهترین استفاده را کرد.
  • اولین نظر را شما بدهید