صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در گفت وگو با روزنامه شهرآرا

انتقاد دولت از افزایش قیمت خودرو، جالب است!

انتقاد دولت از افزایش قیمت خودرو، جالب است!
باید بخشی از شرکت‌های بزرگ دنیا، برخی سهام‌های غیر‌مدیریتی در صنعت خودروسازی را بگیرند، همچنین خودروسازان باید اجبار شوند پلتفرم و خودروی اختصاصی خود را در دستور کار قرار دهند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال شهرآرا با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو معقول نبود، گفت: اگر مسیر انحصاری که دولت برای صنعت خودرو در پیش گرفته بخواهد به همین منوال پیش رود ناچار به قانون گذاری در این موضوع هستیم.

به گزارش شهرآرا، مهرداد بذرپاش درحاشیه بازدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از یکی از کارخانه‌های چینی سازی واقع در شهرک صنعتی توس مشهد در خصوص قیمت بالای خودرو در ایران گفت: بخشی از بالا بودن قیمت خودرو در کشور به موضوع افزایش قیمت در سایر اقلام و حامل‌های انرژی بر می‌گردد؛ اما این میزان افزایش نمی‌تواند طبیعی باشد.

افزایش قیمت خودرو ‌قابل پذیرش نیست

مهرداد بذرپاش با بیان اینکه سال گذشته با افزایش قیمت ارز، شاهد افزایش قیمت در خودرو بودیم، تصریح کرد: در سال جاری که ارز کاهش پیدا کرد و خودرو سازان از ارز مبادله‌ای استفاده می‌کنند، پس افزایش قیمت به بهانه نرخ ارز غیر‌طبیعی است، همچنین نرخ حقوق و دستمزد در قیمت تمام شده درصد خیلی کمی دارد که این امر هم نمی‌تواند توجیه برای این میزان افزایش قیمت باشد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری افزایش قیمتی در فولاد و آلومینیوم نداشته‌ایم، ادامه داد: سال گذشته افزایش قیمت بابت افزایش قیمت فولاد و آلومینیوم داده شده بود و عملا دلیل منطقی بر این میزان وجود ندارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه صنعت خودرو در مقایسه با ١٠ تا ٢٠‌سال گذشته از افزایش درخور قبولی برخوردار بوده است، ابراز داشت: البته مردم در مقام مقایسه‌اند و همین مقایسه سبب نارضایتی آن ها می‌شود و برای عموم مردم این میزان رشد قیمت در خودرو قابل پذیرش نیست.

دولت،توان کنترل قیمت خودرو را دارد 

بذرپاش در خصوص سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه دولت با توجه به اینکه خود در قیمت خودرو تاثیر‌گذار است، چرا منتقد این افزایش قیمت است، اظهار کرد: همین موضوع جزو موضوعات جالب کشور ماست و همین مسئله هم دیدنی است.

وی ادامه داد: البته بخشی از سهام دولت واگذار و از مدیریت دولت به صورت مستقیم خارج شده است؛ اما دولت آن‌قدر اختیار دارد که بتواند قیمت خودرو را کنترل کند؛ چرا‌که مدیران عامل هر دو شرکت خودروساز کشور را دولت تعیین می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که خودرو به نماد ناکارآمدی در حوزه صنعت تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: البته نباید خودرو را با دیگر صنایع همچون صنایع نظامی مقایسه کنیم؛ اما چون مردم در مقام مقایسه با محصولات مشابه خارجی قرار دارند، میزان نارضایتی چشمگیر است و همین مسئله است که در حال حاضر دولت، مردم و خودروسازان هم ناراضی هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اگر مسیر انحصاری که دولت برای صنعت خودرو در پیش گرفته، بخواهد به همین منوال پیش رود ناچار به قانون‌گذاری در این موضوع هستیم، تصریح کرد: باید بخشی از شرکت‌های بزرگ دنیا، برخی سهام‌های غیر‌مدیریتی در صنعت خودروسازی را بگیرند، همچنین خودروسازان باید اجبار شوند پلتفرم و خودروی اختصاصی خود را در دستور کار قرار دهند.

مشهد باید موتور صادرات کشور شود

همچنین در ادامه این بازدید رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشهد باید موتور صادرات به کشورهای اطراف باشد، اظهار کرد: مشهد، فرصتی استثنایی برای صادرات به کشورهای آسیای میانه است که از این فرصت باید نهایت استفاده را ببریم.

رضا رحمانی با بیان اینکه دولت به طور قطع باید از تولید حمایت کند، ادامه داد: دشمن، کشور ما را تحریم کرده و جهت‌گیری این تحریم نیز تولید است، پس دولت باید از واحدهای تولیدی که به واسطه تحریم، نوسانات قیمت ارز و تلاطمات بازار آسیب دیده‌اند، حمایت کند و البته مجلس نیز از این جبهه حمایت خواهد کرد.وی همچنین به بسته خروج از رکود دولت اشاره‌ای کرد و افزود: این بسته باید برنامه‌های عملیاتی داشته باشد. 

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به وضعیت تعطیلی کارخانه‌ها امروز شهرک‌های صنعتی با ظرفیت خالی معادل ۵۰ تا ۶۰ درصد مواجه شده‌اند.

سهم خراسان رضوی از نقدینگی را دولت بدهد

همچنین عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم سبزوار با تاکید بر این نکته که یکی از مزیت‌های استان خراسان رضوی، همسایگی آن با کشورهای آسیای میانه است، گفت: متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم از این مزیت استان و دیگر مزیت‌های آن به نحو مطلوبی استفاده کنیم.رمضانعلی سبحانی‌فر با بیان اینکه خراسان رضوی رتبه چهارم توسعه صنعتی کشور را دارد، ادامه داد: همچنین نقدینگی در استان خراسان رضوی به تناسب با سایر استان‌ها از وضعیت بهتری برخوردار است و انتظار ما از دولت این است، سهم این استان از نقدینگی که مربوط به خود استان است و به مرکز می‌رود، بیشتر شود.

وضعیت نامناسب تولید در شهرک های صنعتی 

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به میدانی از شهرک‌های صنعتی گفت: واحدهای غیردولتی در شهرک‌های صنعتی بسیار شکننده شده‌اند و اکنون فقط ٣٠ تا ٤٠ درصد آن فعال‌ و ٣٠ تا ٤٠ درصد دیگر نیمه‌فعال و ٢٠ درصد دیگر کلا تعطیل است. فودلاگر افزود: آن کارخانه‌هایی که فعال هستند نیز با نیمی از ظرفیت خود کار می‌کنند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید