صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم

جزئیات سؤال از وزیر نفت

جزئیات سؤال از وزیر نفت
ساخت پالایشگاه امام خمینی (ره ) شازند نشان می‌دهد که کشور نیازی به واردات فرآورده نفتی ندارد و با توجه به این که کشورهای تمامیت خواه مدعی شرایط تحریم را برای کشور رقم زده‌اند، ایران باید تلاش کند تا در تولید کالاهای استراتژیک مانند بنزین خودکفا شود.
مهرداد بذرپاش در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به این که در جلسه دیروز کمیسیون انرژی از وزیر نفت سه سؤال با محورهای "حجم صادرات نفت خام کشور"، " برنامه وزارت نفت در توسعه صنایع پتروشیمی" و " کیفیت بنزین وارداتی و بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی" مطرح کرد، گفت: آقای زنگنه درباره فروش نفت خام اعلام کرد که صادرات نفت خام از سقف در نظر گرفته شده در بودجه بیشتر شده است.

وی ادامه داد: در مورد صنایع پتروشیمی هم وزیر نفت پذیرفت که باید کار جدی‌تری در این زمینه صورت بگیرد؛ چرا که این رویه در صنعت پتروشیمی نمی‌تواند آینده کشور را تضمین کند. صنعت پتروشیمی از صنایع پیشرو و بی‌بدیل است و باید نگاهی جدی‌تر از گذشته به آن داشت. رویه فعلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نمی‌تواند، اهداف برنامه‌های وزارت نفت را محقق کند.

این نماینده مردم تهران در مورد سؤال مطرح شده مبنی بر کیفیت بنزین واحدهای "پترشیمی" و "وارداتی" هم گفت: وزیر نفت در این زمینه به پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند که در دولت گذشته ساخته شده و کیفیت بنزین آن یورو4 است اشاره و اظهار کرد، بنزین با استاندارد یورو4 هم اکنون در کلانشهرهای تهران، کرج و اراک توزیع می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که صنعت پالایشی کشور توانایی تولید بنزین و فرآورده نفتی با کیفیت یورو4 را دارد.

وی ادامه داد: این موضوع مهم هم پذیرفته شده که نظارت بر استانداردهای بنزین وارداتی از جمله اُکتان،‌ آروماتیک، بنزن و گوگرد باید توسط یک سازمان ثالث انجام شود؛ چرا که منطقی نیست که وزارت نفت هم واردکننده باشد هم ناظر بر کیفیت فرآورده نفتی وارداتی! بر این اساس پذیرفته شد که سازمانی مانند سازمان ملی استاندارد یا سازمان حافظت محیط زیست به تأیید و یا عدم تأیید بنزین واردتی اقدام کند.

بذرپاش با اشاره به این که عباس کاظمی؛ مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم در این جلسه حضور داشت گفت: وی اشاره کرد که بنزین تولید پالایشگاه آبادان بنزن بالایی دارد؛ در واقع این شرکت پالایشی آبادان بنزین تولید نمی‌کند بلکه ریفرمیت تولید می‌کند. همچنین آقای کاظمی تأیید کرد که تا 10 خردادماه بنزین با کیفیت یورو4 وارد کشور نشده است و بعد ازاین تاریخ و با مصوبه دولت بنزین یورو4 وارد شد.

وی افزود: البته به مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش گفتم که اگر واحدهای بنزن‌زدایی در پالایشگاه آبادان ایجاد شود، قطعاً بنزین با کیفیت بهتری تولید خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: در مورد هوای پاک هم آقای کاظمی اشاره کرد که از ابتدای امسال 70 روز هوای سالم داشتیم. این درحالیست که این موضوع درست نیست و شرایط جوی را نمی‌توان به واردات بنزین و عدم توزیع بنزین پتروشیمی منصوب کرد. ما بیشتر آلایندگی هوا را در زمستان به دلیل وارونگی هوا داریم، نه در فصل بهار.

پذرپاش با اظهار این که با توضیحات وزیر نفت، سؤال خود را پس گرفت گفت: البته این موضوع را به وی یادآور شدم که موضوعاتی از این جنس را نباید دستاویز مسائل سیاسی قرار داد بلکه باید در محافل کارشناسی مطرح کرد؛ همچنین نباید دولتهای گذشته را متهم به خیانت کرد؛ چرا که بسیاری از مدیرانی که امروز در وزارت نفت خدمت می‌کنند پیش از این در دولت قبل سمت داشتند؛ مانند مدیر عامل کنونی شرکت ملی پالایش و پخش که در هشت سال گذشته مدیر شرکت بهینه سازی مصرف سوخت بود؛ که اگر آن موقع رویه‌ای اشتباه بود، وی باید فریاد می‌زد.

وی با بیان این که سازمان محیط زیست با روشهای سیاسی سعی می کند موضوعات حیاتی مردم را به صحنه جدال سیاسی تبدیل کند که این کار روش ناپسندی است یادآور شد: وزرای گذشته مانند، آقایان قاسمی، میرکاظمی، نوذری و هامانه - که برخی هم‌اکنون نیز در وزارت نفت حضور دارند- ، دلشان کمتر از مسئولان فعلی برای کشور نمی‌سوخت.

وی در پایان گفت: ساخت پالایشگاه امام خمینی (ره ) شازند نشان می‌دهد که کشور نیازی به واردات فرآورده نفتی ندارد و با توجه به این که کشورهای تمامیت خواه مدعی شرایط تحریم را برای کشور رقم زده‌اند، ایران باید تلاش کند تا در تولید کالاهای استراتژیک مانند بنزین خودکفا شود، البته این موضوع را هر عقل سلیمی حکم می‌کند. پس نمی‌توان به صرف این که قیمت واردات چند دلاری ارزان تر از تولید داخل می‌شود، تولید داخل را تعطیل کرد و به واردات روی آورد؛ باید فاکتورهای متعددی در این زمینه در نظر گرفته شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید