صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در صحن علنی مجلس

استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۹۳ امضا در دستور کار نمایندگان قرار دارد

استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۹۳ امضا در دستور کار نمایندگان قرار دارد
علت به کارگیری افرادی که در سنین بازنشستگی قرار دارند و حدود 10 سال است که از زمان بازنشستگی آنان گذشته است، در وزارتخانه‌ای که بیشترین کار را با قشر نوجوان و جوان جامعه دارد، با توجه به اینکه بسیاری از نیروهای موجود از نیروهای خدوم و آماده به کار هستند، چیست؟
مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز ، سوال ملی خود را از علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد.

این سوال پیش از این در کمیسیون آموزش و تحقیقات پارلمان مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود اما به دلیل قانع نشدن نمایندگان سوال‌کننده از پاسخ‌های وزیر، سوال برای بررسی بیشتر به صحن علنی مجلس موکول شد.
بذرپاش این سوال را به نمایندگی از 3 نفر از وکلای ملت مطرح کرد که در آن پرسیده بودند: علت به کارگیری افرادی که در سنین بازنشستگی قرار دارند و حدود 10 سال است که از زمان بازنشستگی آنان گذشته است، در وزارتخانه‌ای که بیشترین کار را با قشر نوجوان و جوان جامعه دارد، با توجه به اینکه بسیاری از نیروهای موجود از نیروهای خدوم و آماده به کار هستند، چیست؟

بذرپاش در توضیحاتی درباره سوالش، گفت: زمانی که بنده قرار بود سوال را مطرح کنم، نمایندگان از استان‌های مختلف نزد بنده آمدند و ابراز نارضایتی خودشان را اعلام کردند، از استان‌های گلستان، خراسان، کرمان، تهران، مرکزی، اصفهان، مازندران، آذربایجان شرقی و غربی و از همه استان‌ها آمدند و اعتراضشان را اعلام کردند.

وی با بیان اینکه همین الان طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با 93 امضا در دستور کار نمایندگان قرار دارد، گفت: نسبت به آمار آقای وزیر انتقاداتی دارم، باید بگویم این افرادی که در صحن علنی نشسته‌اند، نمایندگان ملت هستند و با مردم سروکار دارند و برداشتی که شما دارید را ما نداریم، درست است که دولت تغییر کرده ولی یکی از شعارهای دولت رعایت اعتدال در انتصاب مدیران بود، همین الان آقای وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که 35 درصد از مدیران گذشته در وزارت آموزش و پرورش حضور دارد که این به معنای تغییر 65 درصدی مدیران آموزش و پرورش است که این نوعی رکورد در عزل و نصب‌هاست که شاید بتوان آن را در کتاب گینز هم ثبت کرد.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: من آمار عزل و نصب‌ها را دارم که مربوط به یک ماه پیش است که طبق آن آمار 400 مدیر تغییر کردند، کسی نافی این نیست که دولت تغییر کرده ولی یکی از خورده‌هایی که به گذشته می‌گرفتید بازنشستگی و خانه‌نشینی بسیاری از کارشناسان در امر تعلیم و تربیت بود.

وی افزود: در جریان رای اعتماد مجلس به کابینه بنده به عنوان مخالف برنامه کلی دولت در صحن علنی سخنرانی کردم، انتقاد ما به کابینه معرفی شده کم‌تحرکی و خسته بودن وزرای معرفی شده بود که آقای رئیس‌جمهور نیز برخی از موارد را در این زمینه پذیرفت و خودش قول داد که در بدنه دستگاه‌های اجرایی این امر جبران شود، من همکارانم را به قضاوت وا می‌دارم، آیا در بدنه وزارت آموزش و پرورش این موضوع جبران شده است؟!

بذرپاش ادامه داد: اگر در گذشته یک امر اشتباهی رخ داده، آیا این موضوع می‌تواند توجیهی برای تکرار این اشتباه در آینده باشد؟! به نظر نمی‌رسد این پرسش پاسخ درستی داشته باشد، وقتی مجلس تشخیص داد به وزیر قبلی معرفی شده آقای رئیس‌جمهور به دلایل مختلف رای ندهد و تشخیص داد به آقای فانی رای دهد، به خاطر این بود که وزارت آموزش و پرورش سیاسی نشود و کارا باشد اما آیا هم‌اکنون وزارتخانه آموزش و پرورش هم کاراست و هم غیرسیاسی؟! به نظر هم کم کار است، هم کم‌تحرک و هم سیاسی. این حرف بنده نیست بلکه نظر بسیاری از نمایندگان مجلس است.

بذرپاش خاطرنشان کرد: بالاخره آقای وزیر مسئولیت تربیت نسل آینده کشور را برعهده دارد، باید بگویم مردم با یک اعتمادی، فرزندان خود را به امانت به شما می‌سپارند، شما مسئول امور شریف‌ترین و خدوم‌ترین پرسنل و مدیران و کارمندان جمهوری اسلامی ایران هستید به نام فرهنگیان که جزو عناصر شریف و زحمتکش جامعه که پربازده و کم‌عایدی هستند، اما این در شأن یک وزیر نیست که بخواهد با این عناصر با برخی عناوین به عنوان مثال اینکه 100 هزار فرهنگی ناکارآمد در کشور داریم، نیست، حتما فرهنگیان از بنده و امثال بنده و بسیاری از مدیرانی که شما منصوب کرده‌اید کاراتر هستند.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه عزل و نصب‌های آقای وزیر آموزش و پرورش قطعا آثار وضعی عملکردی به دنبال خواهد داشت، گفت: عزل و نصب‌هایی که سیاسی، فرسوده و پیر هستند، باید بگویم ما با این افراد مشکل شخصی نداریم بلکه حرف ما این است که اگر این عزل و نصب‌ها اینگونه اتفاق بیفتد، در عملکرد این وزارتخانه تاثیرگذار خواهد بود، در استان خراسان رضوی، 90 هزار فرهنگی داریم، سوال این است آیا هیچکدام از این 90 هزار فرهنگی صلاحیت مسئولیت این استان را نداشتند که فردی که مدتی فرماندار بوده با سوابق خاص سیاسی و مدت‌ها از آموزش و پرورش دور بوده، مسئول این استان بشود؟
 
وی افزود: شما 3 نفر را برای مسئولیت استان خراسان رضوی به نمایندگان این استان معرفی کردید که آنان یکی را می‌گویند نه و با دو نفر دیگر مخالفتی نمی‌کنند، بعد شما همان یک نفر را که نمایندگان مجلس با او مخالفت کرده بودند را مسئول می‌کنید و می‌گویید نمایندگان مجلس هرچه می‌گویند برای خودشان می‌گویند، آیا این احترام به نمایندگان ملت است؟!
 
بذرپاش خاطرنشان کرد: همانطور که شما 24 خرداد رای آوردید، نمایندگان مجلس هم یک سال قبل از همین ملت رای گرفتند، این نمایندگان مجلس از کره مریخ رای نگرفته‌اند، این افراد نمایندگان همین ملت و مردم هستند، اگر کلاه خودمان را قاضی کنیم، باید پرسید اعتدال در مورد کدامیک از انتصابات عملی شده است؟ من نمی‌خواهم وظیفه وزیر را زیر سوال ببرم، وزیر باید به وظیفه خودش عمل کند اما باید بگویم فرد دیگری که برای انتخابات شوراها ردصلاحیت شده بود، طبق نظر وزارت اطلاعات رئیس یک ناحیه می‌شود، فرد ردصلاحیت شده دیگری در انتخابات مجلس نیز رئیس ناحیه دیگری می‌شود، در زمینه این موارد نمی‌توانیم بگوییم انشاءالله گربه بوده است و چیزی نیست، خلافی مرتکب نشده‌اند، در شهر تهران بیش از 75 هزار فرهنگی با شرافت و زحمتکش وجود دارد آیا بین این 75 هزار فرهنگی یک مدیر توانمند پیدا نمی‌شد که یک فرد بازنشسته‌ای که 5 سال از زمان بازنشستگی او می‌گذرد در تهران مسئول شود؟ بنده کاری به فضای سیاسی این موضوع ندارم چون نمی‌خواهم به کسی توهین شود، در استان فارس فردی 10 سال پیش بازنشسته شده، کار اقتصادی انجام می‌داده که البته امیدواریم همه کارهای اقتصادی سالم بوده باشد، به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش در این استان منصوب شده است.
 
وی ادامه داد: آیا در میان حدود 70 هزار فرهنگی استان فارس، یک فرد سالم، توانمند و بانشاط پیدا نمی‌شد که او را مسئول کنند؟ در استان کرمان آیا به خاطر اینکه فرد برادر معاون اول رئیس‌جمهور است باید به عنوان مدیر استان کرمان منصوب شود؟! این فرد هم بازنشسته است، ما نسبت به مدل مدیریتی انتقاد داریم.
 
بذرپاش بر همین اساس خاطرنشان کرد: مشاهده شده که برخی مدیران معاونان خود را هم یک فرد بازنشسته می‌گذارد و منصوب می‌کند، آیا بین ده‌ها هزار فرهنگی استان کرمان یک فرد با صلاحیت پیدا نمی‌شد؟ در استان مازندران هم همین اتفاق افتاده است، در اصفهان نیز نسبت به عزل و نصب‌های اتفاق افتاده انتقاداتی وجود دارد، مدیران را یک شبه عزل می‌کنند بدون اینکه به او اعلام شود، اگر این خورده‌ها به گذشته وارد بود، دیگر این اتفاق امروز بدتر است.
 
نماینده تهران در مجلس در ادامه سخنانش یادآور شد: بسیاری از دوستان افراد باتجربه‌ای هستند، حالا فضای سیاسی این افراد بماند، آقای وزیر خودتان می‌دانید که این افراد چه سوابق سیاسی‌ای داشتند، دارند و خواهند داشت، این افراد همان مسیر سیاسی قبل خودشان را ادامه خواهند داد، آیا مردم به ما اعتماد کرده‌اند و امانت 12 میلیون دانش‌آموز را که به شما سپردند، پاسخش اینگونه باید باشد؟
 
این نماینده مجلس یادآور شد: شما کلی مشاور بازنشسته نیز منصوب کردید که اختیارات معاونت‌ها را به آنان واگذار کرده‌اید.
 
بذرپاش تاکید کرد: در استان گلستان مدیر کانون پرورش فکری کشور را تغییر دادید، این حق شما بوده است که مدیر را تغییر دهید، مدیر کانون پرورش فکری استان گلستان که بهترین مدیر استان بوده با فشار تغییر می‌کند آیا این واقعا اعتدال است؟ آیا اینگونه تغییرات در مسیر درست خود حرکت می‌کند؟ به عنوان مثال شما دبیرکل حزب کارگزاران را به عنوان مدیر یک استان منصوب می‌کنید، این موارد فقط نمونه‌هایی از عزل و نصب‌های شما بود که مطرح کردم شما حق تغییر مدیران را دارید ولی هر حقی را ندارید، اینکه بگوییم ما نماینده مجلس هستیم و هر کاری که می‌خواهیم می‌توانیم انجام دهیم درست نیست ما حق داریم و باید بگویم مجلس به شرطه‌ها و شروطه‌ها به شما رای داده است، آقای رئیس‌جمهور به شرطه‌ها و شروطه‌ها شما را انتخاب کرده است، مردم به شرطه‌ها و شروطه‌ها به دولت و مجلس رای داده‌اند، نه اینکه هر کسی را که دلمان می‌خواهد منصوب کنیم.
مهرداد بذرپاش در بخش دوم فرصتی که در اختیار داشت، گفت: انتصابات صورت گرفته در وزارت آموزش و پرورش در عملکرد این وزارتخانه تاثیرگذار خواهد بود مشکل ما در این عملکرد است، بالاخره وقتی سکانداری وزارت آموزش و پرورش برعهده آقای فانی گذاشته شده، نباید چند تشکل سیاسی انتصابات را مدیریت کنند که خودتان هم می‌دانید چه کسی از طرف انجمن صنفی و چه کسی از طرف انجمن اصلامی معلمان مسئول عزل و نصب‌ها شدند و انتصابات را رقم می‌زنند.
 
وی افزود: همه نمایندگان مجلس این موضوع را می‌دانند و خود فرهنگیان این مطلب را به ما گفته‌اند، تصور هم نکنید که مدیران سابق بوده‌اند که این موضوع را به ما گفته‌اند بلکه خود فرهنگیان آن را اعلام کرده‌اند، آیا شما به عنوان وزیر از وضعیت پرورش در مدارس خبر دارید، وقتی می‌گوییم سیستم خسته است، برای همین است، آقای وزیر قانون مصوب مجلس را چقدر اجرایی کرده‌اید، شما فقط در برخی استان‌ها از 4 الی 5 فرد بازنشسته استفاده و آنان را مسئول کرده‌اید که اسامی آنها را اعلام نمی‌کنم.
 
بذرپاش خاطرنشان کرد: شما یک نفر را به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان منصوب کرده‌اید که خود این فرد در گذشته در مصاحبه‌ای گفته بود دانشگاه فرهنگیان چیز بی‌مصرفی است اما پس از آنکه به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان منصوب می‌شود، در مصاحبه‌ای می‌گوید بنده آن زمان نمی‌دانستم، دانشگاه فرهنگیان خیلی چیز بیخودی هم نیست بنابراین چطور توقع دارید این فرد بتواند منویات شما را محقق کند؟
 
بذرپاش خاطرنشان کرد: یک روزه 5 مدیر یک دانشگاه را تغییر می‌دهید، آیا اینگونه با دانشگاه برخورد می‌کنند؟ یعنی قبلی‌ها از جای دیگری آمده بودند؟ یا در همین آموزش و پرورش حضور داشتند، ما در جمهوری اسلامی نماینده هستیم، آن آقا در جمهوری اسلامی رئیس دانشگاه شده و آن آقا نیز در جمهوری اسلامی وزیر شده است.
 
وی گفت: یکی از وزرای سابق با سیاست‌های خاص خودش در جلسه رسمی دانشگاه شما شروع می‌کند از آقای کروبی، موسوی و منتظری به عنوان معلم یاد می‌کند، همان فیلم را نگاه کنید و ببینید در آن جلسه از امام و رهبری یاد می‌شود، اینها همه سوالاتی است که باید پاسخ داده شوند.
 
نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: جابه‌جایی یک روزه این افراد از کج آمده است، استفاده از دوستان در سمت‌های مشاوره‌ای از کجا آمده است؟ به عنوان گزارش کار، رئیس دانشگاهی در پایان سال 92 پرسنل را جمع می‌کند و می‌گوید ما چند کار عقب‌مانده داریم از جمله تعویض 60 پردیس تغییر نکرده یعنی در سال 93 اولویت رئیس دانشگاه می‌شود تغییر رئیس همه پردیس‌های تربیت معلم.
 
وی با بیان اینکه آیا با جامعه فرهنگی اینگونه برخورد می‌شود؟ گفت: آقای وزیر کسی را مسئول صندوق ذخیره فرهنگیان گذاشتید که در زمان وزارت آقای حاجی یکی از دو معاون آموزش و پرورشی بود که در حمایت از متحسنین مجلس ششم استعفا داده است، یکی دیگر از آن معاونین همین وزیر آموزش و پرورشی بود که ما به او رای ندادیم.
 
بذرپاش در پایان گفت: وقتی فرد حاضر است اینگونه چهارچوب حکومت را زیر سوال ببرد و در حمایت از افرادی که چهارچوب نظام را قبول ندارد، استعفا دهد و هم‌اکنون به عنوان مسئول پول فرهنگیان منصوب می‌شود، شما یک فرد با این جنس سیاسی را به عنوان مسئول صندوق ذخیره فرهنگیان منصوب کرده‌اید.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید