صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در برنامه «تیتر امشب» شبکه خیر

همه مفاد در بیانیه لوزان الزام‌آور است

همه مفاد در بیانیه لوزان الزام‌آور است
12 سال است کشور ما در حال مذاکره است و تمامی مجموعه های کشور در این باره زحمت کشیده اند اما متاسفانه در ابتدای مذاکرات با فریب غربی ها تعداد اندکی سانتریفیوژ هایی که داشتیم تعلیق شد اما در سال 84 به دستور مقام معظم رهبری این تعلیق را برداشتیم و از همان سال بود که در عرصه انرژی اتمی صاحب جهشی خوب بودیم.
شب گذشته مناظره‌ای با عنوان دیدگاه‌های متفاوت درباره بیانیه لوزان با حضور "مهرداد بذرپاش" نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و "عباسعلی منصوری آرانی" نماینده مردم آران، کاشان و بیدگل در مجلس شورای اسلامی در شبکه خبر و در برنامه «تیتر امشب» برگزار شد.

بذرپاش گفت: توافق ایران با سایر کشورها اتفاق کوچکی نیست و هر چه بررسی شود این امر پخته تر می شود و این موضوع توصیه بزرگانمان نیز بوده است از همین رو از رسانه ملی بابت برگزار این جلسات تشکر می کنم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرده است که در جلسه با وزیر امور خارجه کشورمان توافق شده است هیاتی بر روی توافق نامه نظارت داشته باشد اظهار داشت: نمایندگان پیشنهادی دادند که از طریق رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تمامی سوالات و پیشنهادات خود را به حضور تیم مذاکره کننده هسته ای برسانند و این نکته که قرار است کمیته ای در این باره تشکیل شود اتفاق نیفتاده است و تنها مقرر شده است که این جلسات ادامه دار باشد و تا تاریخ نهایی توافق برگزار گردد.

بذرپاش تاکید کرد: 12 سال است کشور ما در حال مذاکره است و تمامی مجموعه های کشور در این باره زحمت کشیده اند اما متاسفانه در ابتدای مذاکرات با فریب غربی ها تعداد اندکی سانتریفیوژ هایی که داشتیم تعلیق شد اما در سال 84 به دستور مقام معظم رهبری این تعلیق را برداشتیم و از همان سال بود که در عرصه انرژی اتمی صاحب جهشی خوب بودیم.

منصوری آرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سرانجام تحریم ها به چه صورت خواهد بود گفت: به تیم مذاکره کننده کشورمان ظلم فراوانی وارد شده است زیرا در بحث های دیپلماتیک زمانی که بحث ها به صورت ملموس مطرح می شود ما سخنان وزیر امور خارجه کشورمان را قبول نداریم و به سخنان آمریکایی ها اکتفا می کنیم که این موضوع دور از انصاف است.

وی ادامه داد: آن چه که اکنون مسلم است آن است که تیم ما با هوشمندی حقوق ما را احیا کرده است اما در فضای داخلی متاسفانه به این موضوعات توجهی نشده و تنها به بحث گزارش برگ آمریکایی ها بسنده شده است.

وی با تاکید بر این که این یک بیانیه مطبوعاتی بود و توافق نامه نبوده است خاطر نشان شد: بنده به استناد سخنان ظریف این موضوع را می گویم که لغو تحریم ها صد در صد به صورت یکجا انجام می شود.

بذرپاش در این باره گفت: این صرفاً بیانیه مطبوعاتی نیست و استناد بنده به متن بیانیه است زیرا موضوعات مطرح شده در بیانیه همان طور که عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ما گفته است که قابل تغییر نیست الزام آور است.

بذرپاش با اشاره به این که مسئله تحریم یکی از مهم ترین موضوعات بیانیه لوزان است گفت: استناد بعدی من بیانیه فکت شیت است که دوستان می گویند این فکت شیت اصل نیست، خب اگر اصل نیست تکذیب کنید! چرا که این آن ها هستند که باید تحریم ها را لغو کنند و این بیانیه نیز از سوی آن ها منتشر شده است و دارند به آن استناد می کنند .

وی با اشاره به این که توافق ژنو به نوعی مادر توافق لوزان است اظهار داشت: در بیانیه لوزان پیرامون لغو و تعلیق تحریم ها قیدهایی وجود دارد از جمله این که در رابطه با لغو تحریم های اتحادیه اروپا از واژه خاتمه استفاده شده و در آن سخن از خاتمه یافتن تحریم های مالی و اقتصادی به میان آمده و این در حالی است که در توافق نامه ژنو علاوه بر این موارد لغو تحریم های مربوط به حوزه انرژی نیز ذکر شده بود همچنین در رابطه با لغو تحریم های مربوط به آمریکا قید بسیار جالبی به کار آمده و آن "توقف موقت" است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در رابطه با تحریم های شورای امنیت به ذکر نکاتی پرداخت و گفت: ما همیشه می گوییم تحریم های شورای امنیت غیر قانونی است چرا که از طریق روند درست آن طی نشده و در این بیانیه آمده است که قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل حمایت می کند از توافق نامه برجام و آن 6 قطعنامه قبلی نیز لغو خواهد شد و شورای امنیت حمایت می کند از محدودیت های ذکر شده در توافق نامه و محدودیت های جدید و با توجه به این موضوع علاوه بر این که ما محدودیت هایی را پذیرفتیم که عدول از آن غیر ممکن است و دیگر هم نمی توانیم بگوییم که آن 6 قطعنامه قبلی غیر قانونی به تصویب رسیده است.

منصوری آرانی در ادامه مناظره و در جواب اظهارات بذرپاش در رابطه با لغو تحریم ها و چگونگی  بیانیه لوزان اظهار داشت: آقای بذرپاش دچار اشتباه محاسباتی شده اند ایشان بحث کارشناسی را با بحث سیاسی مخلوط کرده اند و اگر ایشان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بوده و در جلسات گفتگو با تیم هسته ای حضور داشتند مشکلشان برطرف می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: ما همه مشکلاتمان قطعنامه های سازمان ملل بود و این اولین باری است در تاریخ این سازمان که یک قطعنامه، قطعنامه های دیگری را لغو می کند.

وی با خواندن متن بیانیه همانند دیگر طرف مناظره خود افزود:چون برخی از دوستان با تیم مذاکره کننده گفتگو نکرده اند در نتیجه می گویند چرا در اروپا واژه خاتمه استفاده شد و در آمریکا تعبیری دیگر، و جواب عزیزان این است که اگر در آمریکا بخواهند این تحریم ها خاتمه پیدا کند باید به گنگره برود اما رئیس جمهور آمریکا می تواند تحریم ها را تعلیق کرده و آن را تمدید کند که به نظر من این کار بسیار هوشمندانه صورت گرفته است.

در ادامه این مناظره بذرپاش با اشاره به فکت شیت آمریکایی ها و این که وزارت امورخارجه هیچ بیانیه ای برای رد فکت شیت ها صادر نکرد  یادآور شد: اگر 1+5 قرار نیست تحریم ها را بردارند کدام کشور این کار را خواهد کرد.

وی با اشاره به این که تکنولوژی به سرعت حرکت می کند و در ده سال آینده در مورد نوع و مدل سانتریفیوژ ها چه خواهیم کرد اظهار داشت: نمی توان اطلاعاتی را در اختیار آژانس بین المللی اتمی قرار داد و آن ها هم آن را در اختیار سرویس های اطلاعاتی قرار بدهند و ما 16 ماه در ژنو بحث کردیم و دستاوردهای ما در مقابل مذاکرات ناچیز بود.

در ادامه این مناظره بذرپاش با اشاره به پذیرش ان پی تی توسط ایران و لزوم انجام معاهدات آن یادآور شد: باید هر اقدامی که انجام می دهیم تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد و ایران هیچ تاسیساتی غیر از نطنز ندارد و پروتکل الحاقی ماکسیمم نظارت آژانس است و در بیانیه آمده آژانس اجازه خواهد داشت تا از دسترسی بالا و تکنولوژی مدرن استفاده کند.


در ادامه این مناظره بذرپاش با اشاره به موضوع نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران و وجود مشکلات امنیتی در این زمینه یادآور شد:  این موضوع باید بررسی شود.

بذرپاش با اشاره به این که دو خط از بیانیه سوئیس بسیار تفسیرپذیر است اظهار داشت: بر اساس این دو خط ما می بایست مرتب به آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش دهیم و آن چه در ژنو بر سر آن بحث کرده بودیم مناسب تر از این بیانیه بود. در بیانیه اخیر مسائلی مطرح شد که حتی بیشتر از ژنو از حق غنی سازی ما گرفته شده است زیرا بر اساس توافق ژنو ایران تا 5 درصد  حق غنی سازی داشت اما در بیانیه سوئیس حق غنی سازی به 3 و نیم درصد کاهش  پیدا کرد.
عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به درست بودن اشکالات منتقدین تصریح کرد:  نکته ای که باید به آن توجه شود این است که این بیانیه به آینده کشور مرتبط است و و انتقاد موجب  بهتر شدن آن می شود.

وی ادامه داد: بعد از توافق ژنو غربی ها چندین مرتبه ایران را تحریم و آن ها بیمه نفت کش های ایرانی را برداشتند و با این کار تعهدات ژنو را نقض کردند.

بذرپاش افزود: باید بدانیم که با یک دشمن طرف هستیم که  و نمی توان به آن اعتماد کرد و از طرف دیگر غربی ها مبنای توافق با ایران را راستی آزمایی قرار دادند و این به این معنی است که ایران تمامی تعهدهایش را انجام دهد و بعد ما به تعهداتمان عمل کنیم در صورتی که همان نیز ناقص خواهد بود.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: اشکالات منتقدان بر این بیانیه این است که سرنوشت آن با آینده کشور مرتبط است، لذا ضرورت دارد به بهترین نحو نگارش شود.

وی با اشاره به این مطلب که کسی در آینده به اظهارات تیم هسته ای در مذاکرات اشاره ای نخواهد کرد گفت: در آینده تنها  به این سند استناد خواهد شد.

بذرپاش بیان کرد: کار ما باید این باشد که متن مناسبی را نگارش کنیم و این مسئله که به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم موجب نخواهد شد که متن را مورد ارزیابی قرار ندهیم و متن اشتباه و تفسیر پذیری را قبول کنیم.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید