صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در برنامه «متن حاشیه»

اهداف انتخاباتی مذاکرات هسته ای

اهداف انتخاباتی مذاکرات هسته ای
بعید است کسی در این کشور با توافق مخالف باشد؛ منتهی اگر نقدی وجود دارد برای این است که توافق خوب حاصل شود چون ملت ایران تجربه های بدی از توافقات بد دارند.
برنامه «متن حاشیه» شب گذشته با مناظره مهرداد بذرپاش و مصطفی کواکبیان با محوریت  «راهی که در مذکرات هسته‌ای آمده‌ایم و راهی که تا امضای توافق هسته‌ای باقی مانده است» به روی آنتن رفت.

بذرپاش در ادامه و در پاسخ به این سوال که عده ای معتقد هستند شما به خاطر مسائل سیاسی در هر صورت منتقد توافق هستید، اظهار داشت: بیانیه لوزان را کسی خیلی قابل دفاع نمی داند. اینکه مسیر توافق باید مسیر خوبی باشد و به یک توافق خوب برسد نظر درستی است.
 
وی با اشاره به اینکه توافق خوب هم ویژگی‌هایی دارد گفت: توافق نهایی باید همه حقوق هسته‌ای ما را به رسمیت بشناسد؛ هر چند یک سری محدودیت ها را باید بپذیریم، منتهی هم حقوق هسته ای که حاصل مجاهدت چندین ساله ملت و خون شهدا است حفظ شود و هم اینکه محدودیت هایی که برای کشور به صورت ناجوانمردانه و غیرقانونی و یک طرفه اعمال کردند برداشته شود.

نماینده مردم تهران افزود: ما از ابتدای انقلاب تحریم بودیم و الان در نسل سوم تحریم‌ها به سر می بریم.
بذرپاش افزود: تحریم‌ها از تسخیر لانه جاسوسی شروع شد مرتب ادامه داشت و در حال حاضر تحریم هایی که از سال ۸۹ به بعد از قطعنامه ۱۹۲۹ علیه کشور اتفاق افتاد که برگ سیاهی از فشار علیه ملت پرافتخار ما بود.

این فعال اصولگرا گفت: بعید است کسی در این کشور با توافق مخالف باشد؛ منتهی اگر نقدی وجود دارد برای این است که توافق خوب حاصل شود چون ملت ایران تجربه های بدی از توافقات بد دارند.

نمایند مردم تهران گفت: طبیعتا این سوال درستی نیست و باید در پاسخ بگویم بنده منتقد بیانیه هستم نه مخالف آن.
وی افزود: کلیت کشور اگر مخالف توافق بود، ۱۲ سال مذاکرات صورت نمی گرفت. همه ارکان کشور موافق توافق هستند و همه دوست دارند توافقی در شأن و طراز این کشور صورت بگیرد.
در ادامه برنامه مهرداد بذرپاش با اشاره به اینکه قطعا تیم مذاکره کننده هم نگران منافع کشور هستند؛ اظهار داشت: اگر اینطور نبود نمی شد اسم تیم مذاکره کننده روی آن ها گذاشت؛ منتهی بد نیست آقای کواکبیان هم، هر از گاهی نگران منافع ملی بشوند.
 
وی افزود: نگرانی باعث می‌شود تا آدم حساس‌تر، مقاطع تاریخی را دنبال کند و با مسائل روز تطبیق بدهد و اگر ایرادی دید فریاد بزند که البته معتقدیم این چیز بدی نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: برخی دوستان به نظر از مذاکرات کلاهی دوخته اند برای انتخابات و به همین دلیل ما نگرانیم که انگیزه‌های انتخابات وارد مذاکرات نشود.

 بذرپاش افزود: این عجله و فشار آوردن بر تیم مذاکره کننده برای امضاء سریع و به خطر افتادن منافع ملی شائبه انتخاباتی بوجود می آورد.
وی در ادامه، توجه کواکبیان  را به این جمله حضرت امام  که فرمودند "ملت ایران تصمیمات شورای امنیت و سازمان های بی ارزش را جز ورق پاره هایی در خدمت وتو کنندگان نمی داند" جلب کرد و گفت: این جمله در صحیفه حضرت امام آمده و نشان از آن دارد که در مقام صحبت با دشمنان کشور باید در عرصه متفاوتی صحبت کرد.

این فعال اصولگرا افزود: مذاکرات از سال ۸۲ شروع شد و چیز جدیدی نیست. بعد از تعلیق و پلمپ تاسیسات هسته ای، جناب آقای روحانی که مسئول تیم مذاکره‌کننده ایران بودند، نامه‌ای به رئیس جمهور وقت زدند که طرف مقابل (سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان) به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی افزود: در آن زمان قرار بود ۶ماه تعلیق صورت بگیرد و آن‌ها تحریم ها را هم بردارند؛ اما آنها به قول خود عمل نکردند و بعد از این اتفاق به دستور رهبر معظم انقلاب، از تأسیسات هسته ای ایران، فک پلمپ اتفاق افتاد و بعد از آن دیدیم که جهش هسته‌ای عظیمی در کشور صورت گرفت.

بذر پاش افزود: اگر مبنای آن ها بی‌اعتمادی به ماست، چگونه ما باید به آن‌ها اعتماد کنیم؟ آن‌ها می‌گویند ایران همه این کارهایی که ما می‌خواهیم انجام بدهد و ما درصورت تایید به صورت مرحله‌ای تحریم‌ها را حذف می‌کنیم. باید توجه داشت اگر توافقی می پذیریم، بازگشت یذیری آن، بسیار زمان بر است.

در ادامه مهرداد بذرپاش در پاسخ به سخنان کواکبیان اظهار کرد: در هیچ جای متن بیانیه هیچ اشاره ای به IR۸ نشده است. ما در توافق ژنو گفته بودیم همه تحریم های مربوط به هسته ای ائم از انرژی، تکنولوژی و افتصادی و ...باید برداشته شود اما در همین متن انگلیسی بیانیه درباره رفع تحریم ها بیان شده مالی اقتصادی که آن هم قید دارد که برای اروپا محدود یعنی اجرای آن موقت متوقف می شود و برای آمریکا بیان شده فقط اجرای آن موقتا متوقف می شود و قانون آن ثابت می ماند.
 
وی با بیان اینکه  حرف ما این است که قطعنامه‌ها غیرقانونی است، چون مسیر اصلی آن طی نشده است، افزود: الان یکی از ایراداتی که وارد می توان کرد، این است که ما عملا داریم تایید می‌کنیم که کارها و قطعنامه های آن ها قانونی است و رفع تحریم‌های غیرقانونی نیز موکول شده به زمانی که ایران همه تعهدات خود را عمل کند.

این فعال اصولگرا افزود: درباره فکت شیت نیز باید بگوییم، چه کسی قرار است تحریم ها را بردارد؟ ما با آمریکا طرف هستیم و می گویند فکت شیت آمریکایی دروغ است پس چرا تکذیب رسمی نمی شود؟

بذر پاش افزود: چند روز پیش رئیس جمهور گفتند منتقدین حافظه ندارند و فکت شیت ایرانی قبل از آمریکا منتشر شد. در حالیکه آقای صالحی به مجلس آمدند و گفتند که قرار است وزیر خارجه فکت شیت را منتشر کند و آقای ظریف هم گفتند به زودی منتشر خواهد شد و کم‌کم گفتند اصلا فکت شیت نیاز نیست و همین صحبت های ما فکت شیت است پس چرا آن موقع نگفتند فکت شیت ما قبلا منتشر شده است؟

بذرپاش ادامه داد : نکته بعدی این است که فکت شیتی که آمریکایی‌ها منتشر کرده اند، چیزی شبیه فاجعه است.
وی افزود: اینکه روسیه هم که تا حدودی موافق ایران است، فکت شیت آمریکایی را تایید کرده یعنی اینکه ما نیاز داریم تکذیبیه رسمی منتشر کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: در فکت شیت آمریکایی آمده که ایران در صورتی که به صورت قابل راستی آزمایی به تعهدات خود پایبند باشد، تخفیف تحریمی دریافت می کند این یعنی ما فوردو را تعطیل کنیم. نطنز و فوردو و اراک هر کدام تا حدودی تعطیل شود. و سپس آنها به ما تخفیف بدهند!

بذرپاش در ادامه گفت: آن‌ها زیرساخت های قانونی تحریم هار ا ثابت نگه می دارند ظرف کمتر از ماه می توانند تحریم ها را دوباره وضع کنند. ولی اگر ما همه این تعهدات را انجام دادیم و آنها به قول خود عمل نکردند، حداقل ۳سال طول می کشد تا به نقطه امروز برگردیم.

بذرپاش افزود: آقای لاوروف بعد از این بیانیه گفت ایران با اجرای این توافق تبدیل به کنترل شده ترین کشور دنیا خواهد شد. تازه این روسیه‌ای است که کمتر از آمریکا با ایران مشکل دارد. ما قدرت اول منطقه هستیم و حیف است که با پذیرفتن یک سری مباحث این را از دست بدهیم.بازرسی ها را پذیرفتیم که بی سابقه است. ما یک سیستم بازرسی انحصاری را برای خود داریم قبول می کنیم. بالاتر از پروتکل الحاقی در دنیا درباره فعالیت اتمی و بازررسی آن نداریم  اما اینکه ما پذیرفتیم فراتر از آن است. بیان شده است آژانس اجازه دارد از تجهیزات مدرن برای دسترسی های بیشتر برای روشن کردن مسائل گذشته و حال استفاده کنند و ما این ها را می گوییم تا در توافق نهایی دقت شود تا به ضرر کشور نشود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید