صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

نشست خبری در خبرگزاری فارس

مدیران دولتی کارفرمایان خوبی برای چینی‌ها هستند

مدیران دولتی کارفرمایان خوبی برای چینی‌ها هستند
غیر از دولت «رکود» می‌توان نام دولت «کارفرمایان» را نیز بر روی این دولت گذاشت چرا که مدیران آن هم ید طولایی در بخش خصوصی دارند و هم کارفرمایان خوبی برای چینی‌ها هستند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز شنبه اول اسفند در نشست خبری خود در این خبرگزاری با اشاره به اینکه مجلس دارای دو شأن قانون‌گذاری و نظارت است، گفت: اصلی‌ترین سوال مردم در حال حاضر و در آستانه انتخابات مجلس دهم این است که چرا تصمیمات مجلس رنگ اجرایی به خود نمی‌گیرد؟

وی نمره مجلس نهم را در عرصه قانون‌گذاری قابل قبول و در نظارت غیرقابل قبول خواند و اظهار داشت: در حقیقت از شأن نظارتی مجلس در این دوره به نحو احسن بهره گرفته نشد و جا دارد در دوره آتی مجلس نظام نظارتی مطلوب‌تری بر دستگاه‌های مختلف از سوی مجلس اعمال شود که نیازمند تشکیل مجلسی مطلوب ملت است.

*مجلس ابزار دست دولت نمی‌تواند بر دستگاه‌های دولتی نظارت کند
بذرپاش با ذکر این نکته که هر فهرست انتخاباتی مخالفین و موافقینی خواهد داشت، گفت: در عین حال اجماع عمومی بر این است که مجلسی که خود را وامدار دولت بداند و ابزار دست آن باشد نمی‌تواند انتظارات مردم برای نظارت صحیح در دستگاه‌های دولتی و نقد عملکرد دولت را برآورده کند.
*مجلس «وکیل‌الدوله» کشور را در شرایط رکود نگه می‌دارد
وی با تأکید بر اینکه مجلس «وکیل‌الدوله» کشور را در شرایط رکود نگه می‌دارد، خاطرنشان کرد: مجلس وکیل‌الدوله به پولی شدن مدارس دولتی رأی می‌دهد، یارانه را مصیبت عظمی دانسته و در قطع آن با دولت همکاری می‌کند، هیچ گونه سوالی از دولت به خاطر عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق که کشور را فلج کرده و عامل رکود است نمی‌کند، و هیچ وقت از دولت نمی‌پرسد چرا واردات در این دولت بیش از 92 درصد افزایش یافته است.

غیر از دولت «رکود» می‌توان نام دولت «کارفرمایان» را نیز بر روی این دولت گذاشت چرا که مدیران آن هم ید طولایی در بخش خصوصی دارند و هم کارفرمایان خوبی برای چینی‌ها هستند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: غیر از دولت «رکود» می‌توان نام دولت «کارفرمایان» را نیز بر روی این دولت گذاشت چرا که مدیران آن هم ید طولایی در بخش خصوصی دارند و هم کارفرمایان خوبی برای چینی‌ها هستند.

*مجلسی می‌خواهیم که در برابر این میزان قاچاق فریاد بزند
وی با اشاره به اینکه تاریخ از رشد اشتغال در چین به واسطه افزایش واردات ایران از این کشور نخواهد گذشت، بیان داشت: ما مجلسی می‌خواهیم که در برابر این میزان واردات و قاچاق فریاد بزند.

بذرپاش در ادامه با اشاره به اینکه دولت میزان تورم را 9 درصد اعلام می‌کند و به واسطه 12 درصد افزایش حقوق کارکنان یعنی 3 درصد بیش از تورم بر سر آنان منت می‌گذارد، گفت: در این صورت حتما باید نام فهرست مورد حمایت دولت «گام دوم» باشد؛ یعنی گام دوم برای به محاق بردن معیشت مردم.

وی از افزایش 50 درصدی حقوق مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و افزایش 300 درصدی حقوق مدیران ارشد دولت سخن گفت و افزود: در این میان به واسطه افزایش 3 درصدی حقوق کارمندان بر سر آنان منت می ‌گذاریم؛ شاید منظور دیگرشان از «گام دوم» یک قدم دیگر تا رساندن حقوق وزرا به صد میلیون تومان است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره فسادها و اقدامات شبهه‌دار مالی بعضی دولتمردان گفت: در یکی از نطق‌های خود در مجلس پیشنهاد دادم فیلمی از زندگی، ماشین و ویلای کسانی که دیگران را به کاسبی فتنه متهم می‌کنند تهیه شود و امروز نیز پیشنهاد می‌دهم که صدا و سیما از زندگی شخصی روحانیت ضد انگلیسی و آخوندهای انگلیسی فیلم بگیرد و نشان دهد که چه کسانی بیشترین نفع را چه در زمان تحریم و چه در مقطع پساتحریم برده‌اند.

* تعداد نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی که توسط وابستگان دولتمردان کنونی اخذ شده منتشر شود
وی با اعلام اینکه در صورت ورود مجدد به مجلس از نهادهای نظارتی خواهد خواست که تعداد نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی که از سوی وابستگان دولتمردان کنونی اخذ شده است اعلام کنند،‌ ادامه داد: در این صورت خواهیم دید که دولت با فهرست انتخاباتی خود گام دوم را ادامه می‌دهد یا نه.

بذرپاش در ادامه گفت: در شرایطی که واگن‌سازی پارس روزانه در حال تعدیل نیروست خرید واگن از خارج از کشور به چه معناست؟

وی افزود: «گام دوم» بگوید راجع به معوقات بازنشستگان چه نظری دارد؟ با پیشنهاد آقای زنگنه درباره افزایش قیمت بنزین به لیتری 1500 تومان موافق است یا نه؟ در حالیکه اکنون قیمت نفت بشکه‌ای 30 دلار شده است.

* اقدام ضروری مجلس بعد روشن کردن چراغ در تاریکخانه قراردادهای محرمانه باشد
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اقدام ضروری و عاجل مجلس بعد را روشن کردن چراغ در تاریکخانه قراردادهای محرمانه ذکر کرد و گفت: اگر این قراردادهای محرمانه به نفع کشور بوده است چرا از انتشار آن ابا داریم؟ و اگر صرفه اقتصادی برای کشور داشته است که انتشار آن باید باعث افتخار باشد.

وی علت محرمانه ماندن برخی قراردادهای دولت یازدهم را فاجعه‌بار بودن بندهای آن خواند و اظهار داشت: انتشار این قراردادها صدای اعتراض مردم را بلند کرده و موجب سرافکندگی برای امضاکنندگان آن است.
بذرپاش ائتلاف مقابل اصولگرایی را برای ورود به مجلس تشکیل یافته از آخوند انگلیسی تا باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا که مورد حمایت همه شبکه‌های بیگانه است برشمرد و گفت: روزانه و در دو سال اخیر 200 نفر از کار بیکار شده‌اند؛ این ائتلاف برای این موضوع چه چاره‌ای اندیشیده است؟

فیلمی از زندگی، ماشین و ویلای کسانی که دیگران را به کاسبی فتنه متهم می‌کنند تهیه شود تا معلوم شود چه کسانی بیشترین نفع را چه در زمان تحریم و چه در مقطع پساتحریم برده‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه گام دوم سازان مدت‌هاست مردم را با دوقطبی‌های کاذب سرگرم کرده‌اند، اضافه کرد: هنر آنها در تولید دوقطبی‌های کاذبی است که نه به درد دنیا و نه به درد آخرت مردم نمی خورد و صرفا می‌خواهند از این طریق کسی از اصل حقیقت سوال نکرده و آن را مخفی نگه دارند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با یادآوری جمله امام راحل در هشدار به کسانی که دشمن از آنها تعریف می‌کند، گفت: گویا امام ما با امام آنها تفاوت دارد چرا که امام ما سخنانی می‌گفت که آنها حتی جرأت تکرار یک جمله‌اش را هم ندارند ولی در ضمن ادعای خط امامی بودن هم دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رویکرد فهرست ائتلاف اصولگرایان برای ایجاد آبادانی و رونق در کشور خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی ائتلاف اصولگرایان تصویب قوانینی برای نظارت و پیگیری مصوبات جهت خروج از رکود است که یکی از رویکردهای این مسیر کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات است.

بذرپاش با استناد به اعلام مقامات دولتی که نرخ تورم را 15 درصد اعلام کرده‌اند، گفت: با این حساب نباید نرخ سود تسهیلات 28 درصد باشد . همچنان که نرخ سود سپرده هم نباید 21 باشد چرا که وقتی نرخ سود سپرده بالاست انگیزه برای بخش خصوصی جهت تولید و فعالیت نمی‌ماند و وقتی نرخ سود تسهیلات بالاست نیز دیگر تولید به صرفه نیست چرا که بهره وام بانکی برای فعالیت اقتصادی بالاست.

وی از افزایش میزان نقدینگی در دولت جدید به میزان 500 هزار میلیارد تومان سخن گفت و تصریح کرد: طبق اعلام بانک مرکزی میزان نقدینگی کشور هم‌اکنون 950 هزار میلیارد تومان است که این نقدینگی در دو جا بلوکه شده است اول در خانه‌های مردم تبدیل به سکه و دلار شده و دوم حجم انبوهی از آنها در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده است و بانک‌ها به وسیله آن واسطه‌گری سوداگرایانه انجام می‌دهند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به رابطه مستقیم میان نرخ بالای سود سپرده و تسهیلات با افزایش رکود در کشور گفت: رهبر معظم انقلاب همواره یکی از خلأهای ایجاد رونق اقتصادی در کشور را فقدان نقدینگی لازم برای بخش‌های تولیدی و کارخانه‌ها عنوان کردند.

* تزریق 10 درصد نقدینگی موجود؛ افزایش 20 درصدی ظرفیت تولید
وی تزریق 10 درصد میزان نقدینگی موجود در کشور یعنی 95 هزار میلیارد تومان به بنگاه‌های صنعتی را موجب افزایش 20 درصدی ظرفیت تولید در کشور عنوان کرد و افزود: این یعنی ایجاد یک میلیون شغل در کشور.

بذرپاش با اشاره به اینکه مجالس هیچ گاه به نرخ سود تسهیلات بانکی ورود نمی‌کردند و آن را به شورای پول و اعتبار می‌سپردند، گفت: به نظر ما مجلس آینده باید به این موضوع ورود کند زیرا پیوستگی میان بانک‌ها و دولت یعنی سایه‌ای که بانک‌ها بر روی دولت انداخته و عضویت دولتمردان در هیأت مدیره‌های بانک ها مانع تصمیمات شجاعانه دولت درباره نرخ سود تسهیلات سپرده می شود.

* بانک‌ها دولت قبل را وادار کردند که نرخ سود را برگرداند
بذرپاش با یادآوری هجمه و فشار بانک‌ها به دولت قبل که نرخ سود را 12 درصد کرده بود، گفت: با اینکه همه می‌دانند که نرخ 12 درصد به نفع تولید است اما با این توجیه که بانک‌ها بدهکاری دارند و با این نرخ نمی‌توانند بدهی خود را پرداخت کنند دولت قبل را وادار کردند که نرخ سود را برگرداند.

وی افزود: الان تورم نقطه به نقطه تک رقمی شده است پس چرا هیچ تلاشی برای کاهش یک درصدی نرخ سود صورت نمی‌گیرد؟ این‌ها نشان می دهد که مجلس باید ورود مستقیم‌تری به موضوع تعیین نرخ سود داشته باشد.

* اختیار تعیین تعرفه کالا باید از دو وزیر گرفته شود
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره کنترل واردات از طریق اعمال تعرفه گفت: اخیرا شنیده‌ایم که در همین دولت چند درصد کاهش تعرفه برای برخی کالاها تصویب شده است؛ کمیسیون ماده یکی وجود دارد که نظام تعرفه‌ای را تصویب می‌کند؛ حتما باید این اختیار از یک یا دو وزیر گرفته شود که نظام تعرفه‌ای را تعیین کنند.

وی ادامه داد: وزیر صنعت و معدن و تجارت و وزیر اقتصاد با هم میزان تعرفه را تعیین می‌کنند بعد که می‌پرسیم چرا می‌گویند قانون اجازه داده است که هر محصولی وارد کشور شود پس سیاستمداران چگونه باید از تولید حمایت کنند در حالیکه هیچ کشوری از جمله کشورهای توسعه یافته بازار خود را مجانی در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند.

بذرپاش بر ضرورت گرانتر کردن بازار داخلی که در اختیار خارجی‌ها قرار داده می‌شود، تأکید کرد و گفت: ما باید بازار ارزان‌تر را در اختیار بازار داخلی قرار دهیم در حالیکه این مسئله در حال حاضر برعکس است، بازار به ثمن بخس در اختیار محصولات خارجی است و گران در اختیار محصولات داخلی است.

وی از لزوم تغییرات در کمیسیون تعیین کننده تعرفه واردات کالا سخن گفت و در ادامه بیان داشت: جهت مبارزه با قاچاق کالا به کشور باید موضوع ردیابی کالا که در گذشته به وسیله ایران کد و طرح شبنم پیگیری می‌شد سرانجام گیرد.

سایه‌ای که بانک‌ها بر روی دولت انداخته و عضویت دولتمردان در هیأت مدیره‌های بانک ها مانع تصمیمات شجاعانه دولت درباره نرخ سود تسهیلات سپرده می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: همه جای دنیا برای مبارزه با قاچاق دو روش وجود دارد. یا انسداد مرزهاست و یا ردیابی کالا و کددار کردن آن.

وی انسداد مرزها را کاری مشکل و مشروط به افزایش بودجه نیروی انتظامی جهت مراقبت بیشتر از مرزها برشمرد و افزود: به موازات این موضوع باید ردیابی کالا را در مسیر شریان داخلی انجام دهیم.

بذرپاش با اشاره به اینکه اکنون مشتری در فروشگاه تفاوت بین کالای وارد شده از مبادی رسمی با کالای قاچاق را متوجه نمی‌شود، گفت: مگر در صورتی که کالا کد دار شده باشد و بارکد داشته باشد می‌توان به این تفاوت پی برد که در این باره هم وزیر محترم اعلام کردند که بارکد طرح خوبی نبود و بسیاری از آنها تقلبی از کار درآمد که آن هم تعطیل و منجر به افزایش ناگهانی حجم قاچاق به کشور شد.

وی به ورود کالاهای قاچاق از طرق مختلف از جمله کانتینر، لنج و مسیرهای دیگر اشاره کرد و ادامه داد: طرح کددار کردن کالا باید دوباره اجرا شود البته وزیر محترم قول داد که طرحی بهتر جایگزین آن کند اما اکنون به پایان دولت نزدیک می‌شویم و طرحی نیز ارائه نشده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در بخش‌هایی از سخنان خود گفت: متأسفانه اخیرا سیاستی در پی گرفته شده است به نام «کشاورزی هراسی» که بعضا توسط مسئولین دامن زده می‌شود و فضا را طوری کرده است که همه مسئولین در صحبت‌هایشان هم کشاورز، هم سرمایه‌دار، هم عوامل تولید و هم بانک‌ها را می‌ترسانند که اگر در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند زیان بسیاری خواهند کرد.

وی نتیجه این سیاست را ترسیم تصویری نامعلوم از آینده بخش کشاورزی برای کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: طبق گفته کارشناسان بخش کشاورزی با همین منابع آبی موجود می‌توان 80 درصد محصولات کشاورزی را در داخل تولید کرد.

*وارد کردن 50 درصد محصولات کشاورزی از خارج مایه خجالت است
بذرپاش وارد شدن بیش از 50 درصد محصولات کشاورزی از خارج از کشور را مایه خجالت خواند و گفت: این روحیه کشاورزی‌هراسی به بدنه جامعه دمیده شده و بخش کشاورزی کشور مرتب در حال عقب‌نشینی است و کسی نیز اقدامی در این باره نمی‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره واردات بی‌رویه پوشاک به کشور که موجب ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی شده و نیز خرید هواپیما از خارج و نسبت آن با بحث اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: من به شدت به کارسازان قراردادهای اینچنینی بلندمدت بدبین هستم.

*انتشار قراردادهای بزرگ در دقیقه 90
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: رویه اینگونه قراردادها اینگونه شده است که تا دقیقه 90 هیچ اطلاعاتی از آن اعلام نمی‌کنند و یک مرتبه و در لحظه آخر آن را منتشر می‌کنند که چیزی همانند کرسنت از آن در می آید و اگر ایرادی در آن باشد دادگاه‌های ایران نمی‌توانند به آن رسیدگی کنند و معلوم نیست ما چگونه بتوانیم در یک دادگاه بین‌المللی احقاق حق کنیم.

وی با اشاره به نفوذ برخی از کسانی که نمایندگی‌های پوشاک به ویژه ترکیه‌ای را اخذ می‌کنند، در دولت افزود: نمایندگی اخذ می‌شود، کارسازی می‌شود، ابلاغ می‌شود و جالب است که بعضی مسئولین اصلاً خبر ندارند که تصمیمات به این بزرگی گرفته می‌شود و معلوم نیست که کجای دولت درباره آن کارسازی شده است.

بذرپاش در بخش دیگری از این نشست گفت: من به آقای فابیوس که چند بار توافق برجام را به تأخیر انداخت مشکوکم که مبادا در ازای برجام این هواپیماها را به ما فروخته باشند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در این شرایط ارزی که باید اموال بلوکه شده صرف تولید داخلی شود بهتر بود از صرف آن برای خرید هواپیما خودداری می شد.

 

تصاویر:

  • اولین نظر را شما بدهید