صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در مناظره دانشگاه صنعتی شریف

دولت تا کی می خواهد حل مشکلات را به برجام گره بزند؟

دولت تا کی می خواهد حل مشکلات را به برجام گره بزند؟
امروز 50 درصد مشکلات کشور را به تحریم‌ها و مابقی را به دولت قبل نسبت می‌دهند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف عصر امروز مناظره مهرداد بذرپاش عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با موضوع «مجلس آینده و نسبت آن با دولت»‌ برگزار شد.

مهرداد بذرپاش در ابتدای این مراسم با بیان اینکه مجلس باید در جایگاه خودش دیده شود، گفت: مجلس یکی از قوای کشور است که قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین را برعهده دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های پنج‌ساله کشور و برنامه‌های مختلف دیگری که برای اداره کشور تدوین می‌شود، افزود: برنامه سوم، چهارم و پنجم و حتی برنامه دوم تحقق اهداف ما 24 درصد بوده است و یکی از راه‌های حدس زدن انحراف معیارها تقریباً همین عمل نکردن به حدود 75 درصد از برنامه‌هاست که تقریباً همه دولت‌ها این آسیب‌ها را دارند و ربطی به دولت خاصی نداشته و باید برای این مشکل راه حلی پیدا شود.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که دولت موظف باشد در همان زمانی که کابینه‌اش را معرفی می‌کند برای یک دوره چهارساله برنامه‌هایشان را هم ارائه کند و در پایان این دوره گزارشی از عملکردی که داشته است بدهد. در این صورت اختلاف نظرها هم کمتر می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: متأسفانه ما شاهدیم دولتی که سرکار می‌آید تا مدتی مشکلات را گردن دولت قبل می‌اندازد پس از مدتی هم به دنبال مقصر می‌گردد تا بگوید نمی‌گذارند در کشور کار انجام شود و بعد در آخر دوره هم گفته می‌شود زمان کافی نیست و آخر دولت است و دوره بعد کارها را انجام می‌دهیم.

بذرپاش تصریح کرد: اگر قرار باشد دولت در ابتدای دوره چهار ساله برنامه‌هایش را ارائه کند و در پایان هم گزارشی از فعالیت‌ها ارائه دهد چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد.
وی در ادامه با اشاره به پیشرفت چین در عرصه اقتصادی گفت: ما باید ببینیم که چگونه شد این کشور با جمعیت انبوهی که دارد چنین پیشرفتی کرده است.
این نماینده مجلس، ادامه داد: ما باید مجلس را در جایگاه و نقش واقعی خودش ببینیم و با همه گرفتاری‌ها اصلی‌ترین ناظر بر عملکرد دولت‌ها و قوه قضائیه باید مجلس باشد.

بذرپاش گفت: یکی از مشکلات ما این است که تعریفی که از مجلس وجود دارد گاهی تعریف غلطی است. متأسفانه برخی از مردم نمی‌دانند که وظیفه نمایندگان مجلس چیست و به همین خاطر مسائل مختلفی را از نمایندگان طلب می‌کنند.

عضو هیأت رئیسه مجلس در قسمت دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مجلس نباید وکیل‌الدوله باشد. اگر برخی دوستان حاضر به شنیدن اندک صدای مخالف هم نباشد و مجلس هم نتواند با مسئله‌ای مخالفت کند آن مجلس دیگر مجلس نیست.

وی تأکید کرد: به برکت اختلافاتی که در جبهه اصولگرا وجود داشت فردی با 200 هزار اختلاف در انتخابات رأی آورد ولی این دلیل نمی‌شود که برخی‌ها 24 میلیون رأی رئیس‌جمهور دولت قبل را نادیده بگیرند و بگویند تقلب شده است. چطور در دولت قبل تقلب شد ولی در انتخابات سال 92 در صورتی که شورای نگهبان همان شورای نگهبان بود و همان دولت هم انتخابات را برگزار کرد گفته می‌شود انتخابات درست بوده است؟

بذرپاش اضافه کرد: نمی‌شود که آن چیزی را که برخلاف نظرمان بود نپذیریم  و به آن یک انگ بچسبانیم و بگوییم تقلب شده است و هر چیزی را که به نفعمان بود بگوییم کار خوبی صورت گرفته است.

این نماینده مجلس ادامه داد: چطور می‌شود وقتی برجام تأئید می‌شود از مجلس تشکر می‌کنند ولی وقتی کمیسیون برجام شکل می‌گیرد می‌گویند کار خطایی انجام شده است. ما باید معیارهای ثابت برای ارزیابی مسائل داشته باشیم وگرنه دچار مشکل خواهیم شد.
بذرپاش تأکید کرد: دولت چه زمانی قرار است مسئولیت کارها را به عهده بگیرد و تا کی قرار است مشکلات را گردن دولت گذشته بیندازد. دولت چه زمانی باز می‌خواهد مسئولیت کارهایش را بپذیرد.

وی گفت: نمی‌شود که همه مشکلات را به توافق و برجام نسبت داد. اخیراً هم که مشکلات کارگران را به برجام نسبت داده اند.
وی ادامه داد: در مجلس ششم دیدیم که دوستان آقای حق‌شناس چه بلایی سر آقای هاشمی آوردند حتی ما به خاطر این بلاها در همین دانشگاه شریف تجمع دفاع تشکیل دادیم.

بذرپاش تصریح کرد: خیلی از دوستان این دولت در دولت قبل هم حضور داشتند. دکتر صالحی و آقای عراقچی که امروز می‌گویید نماد هسته‌ای هستند نیز در دولت قبل فعالیت می‌کردند.

وی گفت: اگر می‌خواهید یک مجلس وکیل‌الدوله تشکیل شود اشتباه است. سعی نکنید مجلسی که مجیزگوی دولت است شکل بگیرد. بگذارید یک جایگاه رسمی برای اینکه از دولت سؤال شود وجود داشته باشد و از دولت بازخواست کند. مجلس باید با دولت سر برخی از مسائل اختلاف داشته باشد تا کار به صورت تک‌بعدی انجام نشود. اگر در دولت قبل هم مجلس تماماً با دولت موافق بوده است غلط است.

این نماینده مجلس در قسمتی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: مجلس نهم فقط تا یک سال آخر دولت احمدی‌نژاد همدوره بود و البته قرار بود در آن زمان هم از احمدی‌نژاد سؤال شود که بنا بر دلایلی این کار صورت نگرفت.
وی گفت: میزان سؤالات مجلس در یک سال آخر دولت احمدی‌نژاد با دو سال دوره روحانی برابر بوده است. در بحث استیضاح نیز یک به یک برابر است.
بذرپاش ادامه داد: در رأی اعتماد هم در همان دوره اول به چهار وزیر احمدی‌نژاد رأی داده نشد ولی مجلس تنها به سه وزیر آقای روحانی رأی نداد. حتماً در دوره احمدی‌نژاد برخورد مجلس با دولت را یادتان می‌آید. امروز هم که اصلاح‌طلبان مدیریت آقای لاریجانی را تأئید می‌کنند و برخی از دوستان نامه فدایت شوم به مجلس ارسال می‌کنند.

این عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: گفته می‌شود جلیلی انشاء می‌خواند ولی حتماً انشاء خواندن بهتر از دیکته نوشتن است. اگر اعتقاد شما به این است که بحث هسته‌ای امروز زیر نظر عالی‌ترین مقام کشور صورت می‌گیرد پس تیم قبلی و تیم آقای لاریجانی نیز زیر نظر عالی‌ترین مقام کشور فعالیت می‌کردند.

بذرپاش خطاب به حق‌شناس تصریح کرد: اگر شما وارد مجلس شدید نظرتان در مورد اینکه طی دو سال 400 هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور بالا رفت و با این رکودی که داریم چه خواهد بود، اگر می‌گویید قبلی‌ها هم در این مورد خراب کردند چون مسکن مهر ساخته‌اند پس بگویید دوستان شما در دولت جدید چه چیزی ساخته‌اند. آیا اگر شما نماینده مجلس شدید در رابطه با نقدینگی از دولت سؤال می‌کنید؟

بذرپاش در قسمت دیگری از سخنان خود خطاب به حق‌شناس افزود: یکی دیگر از انتقاداتی که ما در گذشته به دولت قبل داشتیم به خاطر استفاده از کسانی بود که در دولت دوستان شما مسئولیت داشته‌اند. آقای خاوری که اکنون از زندگی لذت می‌برد در دولت اصلاحات مدیرعامل بانک سپه بود. آقای دکتر سیف هم مدیرعامل بانک ملی بود و این دو در دفاع از آقای هاشمی بیانیه دادند که اگر هاشمی رأی نیاورد مملکت سقوط می‌کند ولی احمدی‌نژاد در دولت از آنها استفاده کرد و به ما به همین خاطر انتقاد داشتیم.

وی ادامه داد: همین فردی که گفته می‌شود در زندان است و به نماینده‌ها پول داده است مسئول ستاد آقای هاشمی در کردستان بود و انتقادات ما به دولت قبل به خاطر استفاده از چنین افرادی بود.

وی تأکید کرد: تا قبل از انتخابات گفته می‌شد 80 درصد مشکلات به خاطر مدیریت و 20 درصد به خاطر تحریم‌هاست امروز همه مشکلات را به تحریم‌ها نسبت می‌دهند البته گفته می‌شود 50 درصد مشکلات به خاطر تحریم‌هاست و 50 درصد مشکلات مربوط به دولت قبل است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در گذشته وقتی احمدی‌نژاد در جلسات مجمع تشخیص مصلحت شرکت نمی‌کرد چه جنجال‌هایی به پا می‌کردند و می‌گفتند رئیس‌جمهور به قانون تمکین نمی‌کند ولی اکنون روحانی در یک سال اخیر به صورت نامنظم و بسیار کم در جلسات شرکت کرده است. آیا اگر آقای حق‌شناس وارد مجلس شوند در مورد چنین مسائلی موضع خواهند گرفت؟

وی اظهار داشت: من در رابطه با سبد کالا که مشکلاتی را برای مردم به بار آورد و یا در رابطه با وام خودروها که سر ملت کلاه گذاشت مصاحبه‌ای از آقای حق‌شناس ندیدم ولی حالا به ما انتقاد می‌شود که چرا در دولت قبل نسبت به عملکرد رئیس‌جمهور موضع گرفته نمی‌شد.

بذرپاش در ادامه با اشاره به افزایش قاچاق کالا در کشور گفت: با این افزایش حجم قاچاق کالا در کشور می‌خواستید رکود نشود؟ شما چرا فکر می‌کنید با 45 هزار تومان یارانه به ملت مصیبت عظماست. آیا این که پول ملت را به خودشان بدهید مصیبت عظماست.

عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: چند وقت است که یارانه‌ها افزایش پیدا نکرده است با این امید که پول آن در زیرساخت‌ها استفاده شود ولی چنین اتفاقی نیز رخ نداده است.

بذرپاش در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به برخورد روحانی با منتقدان گفت: به برکت دولت جدید یک پای ما در دادگاه است و ما حتی به خاطر تیتری که علیه آل سعود می‌زنیم باید به دادگاه برویم.

این عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: ما توقع داشتیم در آن زمانی که آقای روحانی با الفاظ بد با منتقدان برخورد می‌کردند امثال آقای حق‌شناس موضع‌ می‌گرفتند و می‌گفتند این الفاظ در شأن رئیس‌جمهور نیست.

وی تأکید کرد: ما هم اعتقاد داریم باید در مجلس نماینده‌هایی باشند که سر در آخور کرسنت و دکل نفتی پسر وزیر دوره اصلاحات نداشته باشند.
بذرپاش ادامه داد: بحث فساد سه هزار میلیاردی بد است و همانطور که کسی که این کار را کرده بود محاکمه شد باید مسئول کرسنت را هم که چند برابر 3هزار میلیارد فساد کرده است محاکمه شود نه اینکه به عنوان معاون وزیر در دولت فعالیت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: هم باید با بابک زنجانی برخورد کرد هم با کسی که دو برابر بابک زنجانی در همین دولت نفت گرفته و پولش را برنگردانده است.

وی ادامه داد: در مورد اینکه گفته می‌شود باید نسبت به بازداشت خبرنگاران موضع می‌گرفتیم باید بگویم که از چند نفری که بازداشت شده‌اند سه نفر آنها خبرنگار نبوده‌اند. ولی آیا این درست است که عده‌ای از مسعود بهنود و بی‌بی‌سی پول بگیرند و حرف آنها را در کشور بزنند؟ این خیلی بد است که پول بی‌بی‌سی در کشور ما خرج شود.

بذرپاش در ادامه با خطاب به حق‌شناس تأکید کرد: آیا اگر شما وارد مجلس شدید در مورد رکود، تورم، پایین آمدن ارزش بورس و از بین رفتن سرمایه‌های مردم در آن سؤال می‌کنید؟‌ اگر برای شما فقط موضوع حصر مهم است برای ما مشکلات و وضعیت اقتصادی مردم، قاچاق، رکود، منافع ملی و دستاوردهای هسته‌ای هم مهم است.

وی ادامه داد: اگر ما می‌خواستیم طبق نسخه اصلاح‌طلبان جلو برویم الآن داعش در وسط تهران عملیات داشت.
بذرپاش خطاب به حق‌شناس گفت: شما در سال 88 حاضر نبودید به قانون تمکین کنید، به ما ایراد می‌گیرید که با دولت همکاری نداریم ولی خودتان در سال 88 اصلاً‌ دولت را نپذیرفتید. آیا احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور منتخب مردم نبود که چنین اقداماتی در سال 88 صورت گرفت.

این نماینده مجلس در ادامه در پاسخ به این سؤال حق‌شناس مبنی بر اینکه آستان قدس و قرارگاه‌های یک و دو و سه مالیات نمی‌دهند، گفت: جهت اطلاع باید بگویم که قرارگاه‌ها از ابتدا مالیات می‌دهند، آستان قدس هم که مالیات نمی‌دهد به دلیل فرمان امام(ره) است.

وی گفت: برخی‌ها نیروهای مسلح را متهم به قاچاق می‌کنند این خیلی بد است که ما نیروهای خدوم مانند نیروهای سپاه، نیروهای انتظامی و نیروهای ارتش را به قاچاقچی بودن متهم کنیم. این نیروها مرزها را طوری نگاه داشتند که ما امروز بتوانیم اینگونه در آرامش راحت اینجا بنشینیم اگر آقای حق‌شناس اطلاعی از قاچاق کالا توسط نیروهای مسلح دارند به مسئولان مربوطه ارائه کنند.
  • اولین نظر را شما بدهید