صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا

بررسی هزینه‌های حوزه سلامت در جلسه هیات رئیسه مجلس

بررسی هزینه‌های حوزه سلامت در جلسه هیات رئیسه مجلس
اعضای هیات رئیسه مجلس مصوب کردند که مسئولان وزارت بهداشت برای حضور در جلسه آتی هیات رئیسه دعوت شوند و گزارشی از نحوه هزینه کرد منابع بخش بهداشت و درمان از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها و مالیات بر ارزش افزوده را به هیات رئیسه ارائه کنند.
مهرداد بذرپاش در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: در جلسه هیات رئیسه مجلس بحث مفصلی راجع به هزینه‌های حوزه درمان و سلامت مطرح شد و نگرانی‌هایی وجود داشت که درآمد بخش بهداشت از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها و همچنین یکدرصد سهم حوزه بهداشت از مالیات بر ارزش افزوده در مسیرهای غیر ضرور صرف شود. به ویژه این که این پول از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و ارزش افزوده از همه ملت‌ اخذ می‌شود و محل مصرف آن باید به درستی تبیین شود.

وی افزود: اعضای هیات رئیسه مجلس مصوب کردند که مسئولان وزارت بهداشت برای حضور در جلسه آتی هیات رئیسه دعوت شوند و گزارشی از نحوه هزینه کرد منابع بخش بهداشت و درمان از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها و مالیات بر ارزش افزوده را به هیات رئیسه ارائه کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که بخش اعظمی از منابع حوزه بهداشت صرف بستری شدن بیماران در بیمارستان‌های دولتی می‌شود، خاطر نشان کرد: بخش دیگری از این منابع نیز صرف تجهیزات و بخشی صرف حقوق و دستمزد کادر پزشکی بیمارستانی می‌شود اما همه عوامل بیمارستانی بخصوص پرستاران از این منابع برخوردار نمی‌شوند یا کمتر برخوردار می‌شوند.

بذرپاش با بیان اینکه بسیاری از مردم در طول سال بدون بستری شدن مراجعات متعدد تجویزی و تشخیصی به مطب‌ها و آزمایشگاهها دارند اضافه کرد: با توجه به این که این افراد از خدمات بستری استفاده نمی‌کنند طبعا شاهد کاهش هزینه‌ها هم نمی‌شوند و این درصد کمی از مردم هستند که بستری می‌شوند اما از سویی شاهد رشد بالای تعرفه‌ها در دستمزدها و ویزیت‌ها هستیم و افزایش قیمت دارو نیز افزایش چشمگیری است اگرچه شامل داروهای کمیاب نمی‌شود. اما قریب به اتفاق مردم در طول سال ناچار به پرداخت این هزینه‌ها هستند که به طور متوسط در انتهای سال گذشته 50 درصد رشد داشته است.

این عضو هیات رئیسه مجلس خاطر نشان کرد:‌از سویی کسانی که در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شوند هم با افزایش تعرفه مواجه بودند. البته بخش زیادی از تعرفه مصوب توسط دولت پرداخت می‌شود اما باز هم بخشی از آن را مردم متحمل می‌شوند. از سویی دیگر نارضایتی در پرستاران و سایر کادر درمانی به وجود آمده که باید صدایشان شنیده شود و توقعاتشان دنبال شود.

بذرپاش ادامه داد: به نظر می‌رسد علی رغم تمام زحماتی که آقای وزیر و همکارانش در حوزه‌ی بهداشت و درمان انجام داده‌اند که جای تقدیر و تشکر دارد اما هزینه‌های درمانی مردم که شامل ویزیت مطب‌ها و درمانگاه‌ها، مراکز تشخیصی و درمانی و همچنین تهیه دارو از داروخانه‌ها می‌شود به میزان قابل توجهی رشد داشته است.
وی یادآور شد:‌ البته بخشی از این افزایش قیمت با هدف کاهش زیرمیزی‌ها رخ داده که نمی‌توان آن را توجیه قابل قبولی دانست . باید اقداماتی برای از بین بردن پدیده‌هایی مثل زیر میزی انجام شود اما نباید به بهانه‌ی از بین بردن زیر میزی این میزان هزینه بر دوش مردم تحمیل شود.

نماینده تهران در مجلس در پایان گفت که وزارت بهداشت در یکی از جلسات آتی هیات رئیسه گزارشی از نحوه هزینه کرد منابع بخش سلامت را به هیات رئیسه ارائه خواهد کرد.
  • اولین نظر را شما بدهید