صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در گفت وگو با خبرگزاری مهر

مشکل مااستقلال سازمان جوانان نیست

مشکل مااستقلال سازمان جوانان نیست
درسازمان جوانان سابق کارشناسان حرفه ای وجود داشتند که از آنها استفاده نمی شود و همه دست روی دست گذاشته اند و دو سال است که می گویند باید سازمان ملی جوانان احیا شود بعد هم اگر احیا شد می گویند بودجه کم است و این روش کار درستی نیست.
مهرداد بذرپاش در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برخی عنوان می کنند برای بهبود وضعیت جوانان نیاز به سازمانی مستقل و احیای مجدد سازمان ملی جوانان است گفت: مشکل از ساختار نیست بلکه مشکل از نگاه است.

وی افزود: ما در کشور ساختاری به نام شورای عالی جوانان داریم که ریاست آن با شخص رئیس جمهور است و اعضای آن را چندین وزیر از آموزش و پرورش تا مسکن و بهداشت و حتی صدا و سیما، بسیج و سازمان تبلیغات و سازمانهای دیگر تشکیل می دهند و از قوه قضائیه و مجلس هم در این شورا عضو هستند.

چرا شورای عالی جوانان را تقویت و احیا نمی کنید؟

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حالا علت بی مهری این شورا به جوانان چیست نمی دانم. وی افزود: زمانی که سازمان ملی جوانان مستقل بود و یا وقتی که ادغام شد شورای عالی وجود داشت چرا که بستر اصلی را شورای عالی جوانان تعیین می کند و به نوعی می توان گفت هر اقدامی که برای جوانان انجام می دهیم اعم از موضوع اشتغال، مسکن، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و فعالیت های فرهنگی و آموزشی یک موضوع فراقوه ای است و سازمان ملی جوانان و یا وزارت ورزش و جوانان قدرتی اندازه شورای عالی جوانان ندارد و تمام حاکمیت و نظام متولی جوانان هستند.

احیای سازمان ملی جوانان دوای درد نیست

رئیس سابق سازمان ملی جوانان با بیان اینکه بهانه نبودن سازمان مستقلی برای جوانان دردی را دوا نمی کند گفت: البته وجود چنین سازمانی تحرک بخشی خوبی دارد اما مشکل الان ما این نیست چرا که ما یک وزرتخانه در این خصوص داریم و اگر وزیر بخواهد دستش باز است حالا اینکه اتفاقی نمی افتد موضوع دیگری است.

بذرپاش با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان همانند سازمان سابق حداقل می تواند نقش دبیر شورای عالی جوانان را دنبال کند گفت: وزیری که از مجلس رای اعتماد گرفته تا وضعیت جوانان را ساماندهی کند به عنوان دبیر شورای عالی جوانان می تواند نقش مهمی را ایفا کند. درسازمان جوانان سابق کارشناسان حرفه ای وجود داشتند که از آنها استفاده نمی شود و همه دست روی دست گذاشته اند و دو سال است که می گویند باید سازمان ملی جوانان احیا شود بعد هم اگر احیا شد می گویند بودجه کم است و این روش کار درستی نیست.

تمام تصمیم های دولت حول محور جوانان می چرخد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه بسیاری از تصمیم های دولت در حول محور جوانان می چرخد گفت: اگر تشویق می کنیم جوان باید ازدواج کند و افزایش جمعیت داشته باشیم پس چرا وام ازدواج را قطع می کنیم؟ آیا شورای عالی جوانان نمی تواند یا آقای وزیر نمی تواند از شورای اقتصاد پیگیری کند اینکه دیگر نیاز به سازمان ملی جوانان ندارد. در حوزه مسکن هم چنین است. در گذشته مسکن مهری بود تا جوان بتواند صاحب خانه شود اما امروز هنوز روش جدیدی ارائه نشده و الان جوان کم درآمد بدنبال خانه ارزان قیمت است.

وی ادامه داد: موضوع بعدی بحث پیامهای فرهنگی و فرهنگسازی برای رشد و تعالی جوانان است که وزیر می تواند از صدا و سیما پیگیری کند. مگر می شود یک وزیر هم طراحی کند هم تدوین کند و هم اجرا را دنبال کند.

رئیس سابق سازمان ملی جوانان با بیان اینکه ۳۰ درصد کشورمان را جوانان ۱۴ تا ۲۹ سال تشکیل می دهند گفت: در گذشته نگاه به جوانان نگاهی تهدیدی بود برای همین گفتند دو بچه کافی است اما امروز جوان را فرصت می دانند  و حتی می توانیم جوان را با نگاه اقتصادی ببینیم. به راحتی می توان  با ورق زدن دستاوردهای بزرگ ملی در سالهای اخیر در بخش های انرژی هسته ای، ورزش، فناوری نانو، علوم فضایی و صنعت رد پای جوانان را دنبال کنیم و این همان فرصتی است که امروز در دست داریم یعنی اینکه باید جوانان را باور کنیم.

جوانان را باید باور داشته باشیم

بذرپاش با ارائه چند پیشنهاد گفت: تقویت روحیه خودباوری اولین لازمه توجه به جوانان است اینکه عده ای بگویند نمی شود و ما نمی توانیم کار درست نمی شود آنها دنبال منویات خود هستند و نمی خواهند جوانان را باور کنند. من به این افراد می گویم اینجا سرزمین دلیران تنگستان است اینجا سرزمین امیرکبیر و کوچک جنگلی است پس بیاییم با الگوهای بومی خودمان به جوانان نشاط و شادابی بدهیم. مگر در ۸ سال دفاع مقدس فرماندهی لشکرهای بزرگ را جوانان ۲۰ تا ۲۳ ساله برعهده نداشتند.

وی گفت: آیا در کشور برنامه خوبی برای نشاط و شادابی سالم داریم؟ بی برنامگی جایش را به اتفاقات دیگری داده است که در آمار معتادان و آسیب های جدید اجتماعی قابل مشاهده است حتی آنقدر تبلیغات منفی شکل گرفته که زندگی مجردی و ازدواج سفید و استفاده از روش های غلط غربی به مد تبدیل شده است.

بذرپاش افزود: برای شادی مباح چه کرده ایم؟ به عنوان مثال یک شهربازی در شمال تهران وجود داشت که آن هم جمع شد و جایش ساختمان اداری ایجاد کردند. آیا امکانی برای تخلیه انرژی جوانان داریم؟ موضوع بعدی بحث تعامل و همزبانی با جوانان است که نباید نمایشی باشد. دولت و مجلس باید در آیین گفتگو باجوانان نقش موثری داشته باشند و کار سیاسی و بروکراسی در این میان جایگاهی ندارد و نباید با زبان خطابه و تهدید بین حکومت و جوان فاصله انداخت. به عنوان نمونه چه مقدار آموزش و پرورش یا دانشگاهها در موضوع شور و نشاط همگانی موفق بوده اند آیا اصلا برنامه ای برای تربیت نسل جوانی پویا و مستعد دارند. اصلا دانش آموز دبیرستانی چه برنامه فرهنگی و تربیتی را دنبال می کند.

رئیس سابق سازمان ملی جوانان در پایان گفت: امیدواریم هفته جوان تلنگری باشد برای اینکه شاهد یک حرکت فراملی در موضوع توجه ویژه به خواسته های جوانان باشیم.

  • اولین نظر را شما بدهید