صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در گفت وگو با خبرگزاری موج

فضای اقتصادی مهيا نيست، ژست آزادسازی قيمت ها را نگيريم

فضای اقتصادی مهيا نيست، ژست آزادسازی قيمت ها را نگيريم
براي آزادسازی قيمت ها، نه قانونی در کشور وضع شده است و نه عقل اقتصادی حکم مي کند در شرايطی که رکود گريبان اقتصاد را گرفته، ژست آزادسازی قيمت ها را برای بخش های مختلف اقتصادی گرفت.
مهرداد بذرپاش عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي، درخصوص مشکل سرمايه در گردش بنگاه هاي اقتصادي به خبرگزاري موج اظهار کرد: بحث تامين منابع جهت سرمايه در گردش يکي از بزرگترين مشکلاتي است که امروز گريبانگير واحدهاي توليدي شده است.

وي ادامه داد: بنگاه هايي که امروز در بورس به نوعي فعال و به تازگي نيز واگذار شده اند، همگن نيستند؛ زيرا تصميمات بودجه اي يا اقتصادي يکساني را نمي توان براي اين دسته از بنگاه ها اتخاذ کرد.

نماينده مردم تهران، ري و شميرانات در خانه ملت گفت: خيلي از اين شرکت هاي دولتي که امروز واگذار شده اند، با مشکلات فراواني از قبيل حجم نيرو و يا با گردش فرآيندهاي داخلي مواجه شده اند.

اين عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تعيين نرخ خوراک براي پتروشيمي ها، تصريح کرد: نرخ 13سنت را براي پتروشيمي ها تعيين شد، اگر بخواهيم اين نرخ رنگ اجرايي شدن را بگيرد واحدهاي پتروشيمي با مشکلات فراواني مواجه مي شود، در واقع تعادل مناسبي را در بين واحدها نمي توان بدست آورد.

بذرپاش با اشاره به اينکه براي هر واحد بايد تصميمات متفاوت گرفت، گفت: براي واحدهاي توليدي که امروز در حال فعاليت هستند، بايد نسخه هاي متفاوت مختص به شرايط بنگاه و يا کارگاه با توجه به وضعيت مالي همان واحد گرفت و نبايد با تمامي بنگاه و واحدهاي توليدي يک برخورد و رفتار شود.

وي درباره نوع قيمت گذاري و شايد دخالت هاي دولت در بورس کشور نيز اظهار کرد: طبيعتا دولت و نهادهاي نظارتي موظف هستند تا کنترل و قيمت گذاري ها را در دستور کار خود داشته باشند ؛
آزادسازي قيمت ها جزو سياست هاي کشور نيست زيرا نمي توان اين اجازه را داد تا هر فردي قيمت هاي دلخواهي خود را بر نرخ محصولات قرار دهد.

وي تاکيد کرد: براي آزادسازي قيمت ها، قانوني در کشور وضع نشده ضمن اينکه عقل اقتصادي نيز حکم مي کرد در شرايطي که رکود گريبانگير اقتصاد را گرفته است، ژست آزادسازي قيمت ها را براي بخش هاي مختلف اقتصادي همچون بورس، فرابورس و يا در بازارهاي ديگر نگيريم.

بذرپاش در پاسخ به اين سوال که مگر نبايد قيمت ها را عرضه و تقاضا تعيين کند، گفت: اين موضوع کاملا درست است اما؛ اين اتفاق در صورتي محقق خواهد شد که تمامي پارامترهاي اقتصادي تحت کنترل باشد، آنگاه بايد براي آزادسازي قيمت ها در عرضه و تقاضا دست به کار شد؛ زماني که متغير هايي مثل ارز، تحريم، انحصار در کالا، قيمت تمام شده و تکاليف بودجه اي را نمي توان کنترل کرد.
  • اولین نظر را شما بدهید