صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در همایش بررسی راهکارهای اجرایی اقتصاد مقاومتی

بانکها دولت تعیین می کنند

بانکها دولت تعیین می کنند
امروز رقابت بر سر تواید دانشی است که مشکل اروپا و آمریکا را دارد حل می کند و مسابقه است که چه کسی برای فلان ژورنال خارجی چقدر مقاله نوشته است. ما نتوانستیم بین مشکلات کشور با مسیر حرکت دانشگاه ها ارتباط بر قرار کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر مهرداد بذرپاش در همایش بررسی راهکارهای  اجرایی اقتصاد مقاومتی در کرمانشاه و با حضور جمع کثیری از مردم این استان برگزار شد، اظهار داشت: استان کرمانشاه از قبل از انقلاب اهل ایستادگی بوده و بعد از انقلاب نیز به نسبت جمعیتش در صد بالایی از شهدا و جانبازان را تقدیم اسلام کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم شورای اسلامی گفت: در این استان که مهد علما و چهره های ماندگار پر آوازه است و به پهلوان پروری معروف است بسیار دشوار است که بشنوید نرخ بیکاری ۲۲ درصد است. استانی که فقط استعداد کشاورزی آن می تواند یک چهارم نیازهای کشور را تامین کند ۲۲ درصد بیکار دارد و کشاورزان آن هم برای گرفتن حداقل تسهیلات خود لنگ هستند و روز به روز دارند تعطیل می کنند. جوانهای روستاها در شهر معلوم نیست که باید چه کار کنند و این دردناک است.

وی افزود: امروز ۳۸ سال از این انقلاب گذشته است و بی انصافی است که بگوییم انقلاب برای کشور کم برکت و دستاورد داشته است. یک روزی صدام در مرزها برای محمدرضا پهلوی سه ماه بدون اینکه حمله کند فقط عرض اندام کرد و بعد با شرط استقلال بحرین عقب نشست. تاریخ مملکت پراست از این تهدیدها و گرفتن تکه تکه از خاک کشور با معاهده های ننگین اما انقلاب اسلامی به رهبری امام (ره) مسیر را عوض کرد.

وی افزود: وقتی خرمشهر تصرف شد عده ای گفتند فعلا عقب بنشینیم که کشته ندهیم اما امام گفت خرمشهر باید آزادشود و امروز که اینجا هستیم یک سانتی متر از خاک ایران اسلامی در اختیار بیگانه ای نیست. این رشد فکری و روحی مردم ایران است که در مرصاد آن رشادت ها را کردند.

صاحب امتیاز روزنامه وطن امروز با اشاره به فرازی از تاریخ معاصر ایران گفت: یک روزی شاه ایران می خواست با نماینده ای از انگلیس دیدار کند. کجا؟  سران متفقین آمدند ایران برای مذاکره تا برای برقراری صلح در جنگ جهانی دوم در سفارت انگلیس مذاکره کنند و شاه خواست در حاشیه آن با نماینده ای از انگلستان گفتگو کند. برای این دیدار به سفارت انگلیس رفت اما آنجا مقام مسئول سفارت انگلیس داخل بالکن سفارت آمد و گفت برو مگر نمی بینی الان وقت ندارم؟ شاه مملکت هم دست از پا دراز تر برگشت.

وی ادامه داد: این یک تصویر بود. یک تصویر هم دیدید که دو سال و نیم پیش در ژنو چهل و چند کشور جمع شوند با محوریت آمریکا و تغییر رژیم بشار اسد در سوریه را تصویب کردند. ایران در یک سمت ایستاد و گفت بشار اسد باید بماند. امروز که اینجا هستیم سران ۱۱ کشور از آن چهل و چند کشور رفته اند اما بشار اسد و کشور سوریه سر جایش است. این هم یک تصویر از عزت و اقتدار ایران در مقایسه با گذشته است.

بذرپاش گفت: بی انصافی است که این توانایی ها را نبینیم اما آیا این کافی است؟ می گوییم خیر. انقلاب اسلامی هنوز در بسیاری از بخشهایی که باید رسوخ و نفوذ کند ورود پیدا نکرده است. مهمترین آن اقتصاد است. در اقتصاد ما امروز انقلاب در بانکهای ما نفوذ نکرده است.

 

بانکها امروز در ایران دولت تعیین می کنند

این سیاستمدار اصولگرا در ادامه اظهار داشت: امروز در اقتصاد ما بانک ها دولت تعیین می کنند و دولت سرنگون می کنند. من قبل از این در جایی عرض کردم کل بودجه عمومی کشور ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است اما تنها منابعی که بانک ها می توانند تسهیلات بدهند ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: امروز بانکهای ما ۱۵۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی دارند. اگر برای سالانه ۷۰۰ هزار ازدواجی که در کشور انجام می شود فقط ۵۰ میلیون تومان وام در نظر بگیریم می شود سالانه ۳۵ هزار میلیارد تومان. این یعنی با یک چهارم معوقات بانکی می شود به هر زوج ایرانی  ۵۰ میلیون وام ازدواج داد. وقتی می پرسی چرا نمی دهید می گویند مقررات نمی گذارد. این مقررات را کی نوشته است؟ جن و فرشتگان یا مدیران خود بانکها؟ این چه مقرراتی است؟

نماینده دور نهم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این است که می گوییم بانکها دولت تعیین می کنند. در گذشته هم همین بود. رئیس جمهور سابق به بانکها نوشت نرخ سود را باید ۱۲ درصد بگذارید ظرف مدت کوتاهی با فشارهای عجیب و غریب برگرداندند به ۱۸ درصد.  اینها اجازه نمی دهند نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند که اگر این نرخ سود پایین بیاید مردم پولشان را از بانک ها بیرون می کشند و تولید رشد خواهد کرد. مثل بسیارری از کشور های اروپایی که بخش کمی از پول مردم را نگاه می دارند و عمده نقش آنها در نقل انتقال ها و تسهیل این مسیر است.

وی با اشاره بهوضعیت سیستم بانکی در کشور گفت: بانکها امروز برای مردم تبدیل به قلک شده اند. چطور می شود که اگر ۱۰ هزار تومان به یک فردی بدهید و ۵۰۰ تومان اضافه پس بگیرید می شود ربا، ولی بانک ها که هرچه می دهند دو  برابرش را پس می گیرند ربا خوار نیستند؟ قرارداد درست می کنیم با اسامی آن کلاه شرعی می سازیم. معلوم است که مردم و جوانان اعتماد نخواهند کرد.

بذرپاش گفت: در بانکهای ما هنوز انقلاب رسوخ پیدا نکرده و گویی همچنان قواعد ربا خواری و فساد رژیم پهلوی حاکم است. این فضا انتسابی با آرمانهای انقلاب اسلامی ندارد. انگار نه انگار بعضی رفتارها حرام است.

 

رونق تولید با وضعیت موجود محال است

سخنران همایش بررسی راهکارهای اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: با این بانکها و با این قاچاق محال است که رونق تولید پیدا کند. با این مناطق آزاد از قاچاق چطور می شود تولید را رونق داد؟ مقابل چشم ماموران گمرک ما ۶۰ هزار میلیارد تومان کالای قاچاق از کانتر ها رد می شود. کجا انقلاب در مدیریت گمرک ما رسوخ کرده که باید چنین باشد؟ فقط این گمرکات سالانه ۳۰۰ هزار بیکار روی دست ما می گذارد چون تولید را نابود می کند.

بذرپاش گفت: امروز که در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و بلوغ آن هستیم زمان مرور کردن و ارزیابی است. ما چه برنامه توسعه ای را تدوین کردیم که در کرمانشاه نرخ بیکاری ۲۲ است؟ چرا؟ دلیل آن را باید برای مردم توضیح داد. از کمبود منابع و خشکسالی و محض و اینهاست یا دلیل دیگری دارد؟

وی افزود: ما امروز در کشور سالانه ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان خرج می کنیم. سرانه بگیریم به استان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری کرمانشاه ۲۵ هزار میلیارد میرسد که باید سالانه در آن هزینه شود و بعضا هم می شود. هر شغل چقدر پول نیاز دارد؟ اگر هر شغل را ۱۰۰ میلیون تومان هم بگیریم می شود سالی ۲۵۰ هزار شغل که قطعا نیازهای کرمانشاه کمتر از این است. مدیریت غلط است که خرج این پولها نتیجه نمی دهد.

بذر پاش گفت: بعضی ها به من خرده می گیرند که این چه استدلالی است؟ این پولها باید خرج امورات جاری و عمرانی مثل دستمزد و راه سازی و فاضلاب و... شود. اما پاسخ می دهم که اینها را چه کسی انجام می دهد؟ مگر این کارها توسط نیروی انسانی نیست؟ خب اینها یعنی شغل. ما نباید اینقدر بیکار داشته باشیم. یا این پولها دارد هدر می رود یا ما داریم دور خودمان می چرخیم.

نماینده سابق مجلس با اشاره به روند تدوین برنامه های توسعه و لوایح بودجه توسط دولت گفت: کل بودجه جاری کشور ۳۰۰ هزار میلیارد است و کل بودجه تملک دارایی (عمرانی) هم ۲۰ هزار میلیارد تومان است. تمام استانداران بر سر جذب این ۲۰ هزار میلیارد رقابت دارند و مدیری موفق است که سهم بیشتری جذب کنند. از آن طرف گفتیم بانکها تنها ۵۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی چیزی معادل ۲۵ برابر بودجه عمرانی کشور را در اختیار دارند.

 

دانشگاه باید در خدمت حل مشکلات مردم باشد

بذرپاش با اشاره به هزینه بودجه کشور و مردم در دانشگاه ها گفت: رشد تولید علم در کشور کم نبوده است اما چرا اینها تاثیری در حل مشکلات کشور ندارد؟ این پولها قرار است خرج شود تا طرح ها و ایده ها تبدیل به راهکارهایی برای حل مشکلات مردم شوند. چرا این اتفاق نمی افتد؟

وی افزود: امروز رقابت بر سر تواید دانشی است که مشکل اروپا و آمریکا را دارد حل می کند و مسابقه است که چه کسی برای فلان ژورنال خارجی چقدر مقاله نوشته است. ما نتوانستیم بین مشکلات کشور با مسیر حرکت دانشگاه ها ارتباط بر قرار کنیم.

 

فقط با تغییر آدم ها کار کشور درست نمی شود

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ماه افزود: کشور ما امروز از یکسری مشکلات عمیق و ساختاری رنج می برد و لاجرم با تغییر آدمها این حل نمی شود. اگر یک انقلابی در این ساختارها شکل نگیرد معلوم نیست چگونه می خواهیم پیش برویم.

وی گفت: ما یازده دولت و ده مجلس با سلایق مختلف سیاسی داشتیم ولی هنوز مشکلات ما پا برجاست. بله ممکن است آدم های پرکاری بیایند و یا پشت تریبون حرفهای انقلابی تری بزنند یا حد اکثر ۵ درصد کار را بهتر پیش ببرند. ۹۰ درصد دیگر مربوط به ساختارهای معیوبی مثل بانکها و مالیاتها و ... است

این نماینده سابق مجلس گفت: بنابر این بزرگترین تهدیدی که امروز ما را نشانه رفته است تهدید ناکارآمدی است. اگر موضوعی بتواند نظام را تهدید کند همین نا کارآمدی است. بنا براین جریانهای انقلابی باید  تمام تلاش خود را در مسیر کار آمدی پیش ببرند.

رکود در کشور بی سابقه است

بذر پاش با اشاره به راهکارهای خروج از وضعیت ناکارآمدی در کشور گفت: به گفته کارشناسان بانک مرکزی رکود در کشور طی نیم قرن گذشته تا کنون بی سابقه بوده است که یکی از دلایل آن وضع مسکن است.

وی افزود: کشوری مثل ما که وضعیت صنعت بسیار پیشرفته ای مبتنی بر صادرات ندارد اقتصادش را باید مولفه های درون گرا بچرخاند که یکی از این مولفه ها موضوع مسکن است. مردم یا خودشان مسکن می خرند در دهکهای بالا یا در طبقه متوسط با تسهیلات بانکی صاحب خانه می شوند یا افراد ضعیفی که هیچ راهی برای خانه دار شدن ندارند با کمک مستقیم دولت مثل مسکن مهر صاحب خانه می شوند که مولفه قیمت زمین وجود ندارد. بنابراین باید این رکود باید در بخش مسکن شکسته شود.

بذرپاش دومین راهکار خروج از رکود را تامین نقدینگی واحدهای تولیدی عنوان کرد و گفت: بعد از وقوع برجام فروشنده نفروخت از ترس گرانی و خریدار نخرید به امید ارزانی و یک رکود را به کشور تحمیل کرد امروز ۳۰۰ هزار میلیارد تومان پول برای تزریق به واحد های تولیدی راکد شده در راستای خروج از وضعیت فعلی حاصله از برجام نیاز است.

این سیاستمدار گفت: یکی دیگر از راهکار های خروج از رکود فعلی مقابله با قاچاق است. بازار محدود است و اگر سهم قاچاق و واردات از آن زیاد باشد به همان اندازه تولید و اشتغال آسیب می بیند. کسی با واردات کالاهای ضروری و یا لازم مخالف نیست اما نه پرتقال و برنج که با آن هم به تولید کننده ضربه بزنیم هم به مردم.

وی گفت: برای ایران چند هزار ساله، ایران انقلاب اسلامی  و ایران ۴۰۰ هزار شهید واردات در بطری آب معدنی زشت است. قرار نیست روش ها را از اول اختراع کنیم. باید از تجربیات دنیا مثل بارکد و رهیابی استفاده کنیم.

بذرپاش در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ضرورت استفاده از نیروهای بومی در استانها گفت: مثلا تردید نکنید که مدیران کرمانشاهی بهتر از بقیه می توانند استانشان را اداره کنند. با هزار و یک مسئله و با برچسب های بی اساس مثل استان امنیتی است باید یکی را از تهران بفرستیم و هم به استان ضربه بزنیم هم پایتخت.

 

تصاویر:

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید