در نشست دانشگاه علم و صنعت

نعمت‌زاده و آخوندی گفتند دو بند از قانون مبارزه با قاچاق کالا را اجرا نمی‌کنیم

نعمت‌زاده و آخوندی گفتند دو بند از قانون مبارزه با قاچاق کالا را اجرا نمی‌کنیم
مهم‌ترین لایحه دولت برجام بود که آن هم تصویب شد البته دولت لایحه پولی شدن مدارس را به مجلس داده است اما ما به عنوان اقلیت این مجلس که تا هفت اسفند نماینده خواهیم بود محال است به آن رأی بدهیم.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،‌ مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز (دوشنبه) سوم اسفند در نشست دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی عده‌ای عزم کردند که تعدادی از نمایندگان کنونی در مجلس آتی نباشند، گفت:‌ رئیس مجلس که با حامیان دولت ائتلاف کرده و رئیس فراکسیون اکثریت نیز در فهرست اصلاح‌طلبان قرار گرفته است.

وی با اشاره به طراحی‌هایی که در اتاق فکر رقبای اصولگرایان جهت ممانعت از ورود چهره‌های خاص از اصولگرایان جهت ورود به مجلس شورای اسلامی و خبرگان صورت می‌گیرد،‌خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان در پاسخ می‌گویند ما از اینگونه طراحی‌ها خبر نداریم.

بذرپاش از اجرا نشدن 23 قانون از 54 قانون اقتصادی تصویب شده در مجلس خبر داد و گفت: اکنون اصلی‌ترین توقع از مجلس اجرای قوانین از سوی دولت است چرا که مردم تصور می‌کنند مجلس برای خود قوانینی تصویب می‌کند و دولت نیز برای خود آنها را اجرا نمی‌‌کند.

وی از لزوم بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت نظارتی مجلس در دوره آتی سخن گفت و افزود: عموما دولت‌ها علاقه‌ای به اجرای قوانین ندارند از این رو می‌کوشند مجلس هماهنگ با خود روی کار بیاورند.
عضو هیأت رئیسه ملجس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امکانات اصلی کشور در دست دولت‌هاست، گفت:‌دولت‌ها از حداکثر اختیارات خود استفاده می‌کنند تا کاندیداهای مطلوب‌شان در مجلس رأی بیاورند تا کمتر مورد نظارت واقع شوند.

وی با تأکید بر اینکه چنین مجلسی نمی‌تواند وکالت مردم را به عهده بگیرد، اظهار داشت: این مجلس در خوش‌بینانه‌ترین حالت کاری به دولت ندارد اما در حقیقت مجلس وکیل‌الدوله ها خواهد بود.

بذرپاش با تصریح بر این نکته که اساسا مجالس باید با دولت‌ها کار داشته باشند، گفت: مجلس باید از طریق سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص و ... بر کار دولت نظارت کند.

وی استفاده دولت از اختیارات خود جهت استقرار مجلسی هماهنگ را اقدامی مذموم خواند و بیان داشت: بعضی نمایندگان از ابتدای ورود به مجلس وکیل‌الدوله هستند و بعضی دیگر نیز از اواسط کار وکیل‌الدوله می‌شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اولویت اصلی ائتلاف اصولگرایان را اقتصاد و خارج کردن کشور از رکود عنوان کرد و با طرح این پرسش که اولویت فهرست رقیب چیست، گفت: واردات کشور در طول دو سال گذشته از کشور چین 92 درصد افزایش داشته است، واگن «پارس» روزانه تعدیل نیرو دارد با این حال با فرانسه و روسیه قرارداد خرید واگن امضا می‌شود؛ همچنین دانه‌های روغنی را با وجود امکان تولید در داخل از فرانسه وارد می‌کنیم؛ آیا مجلس باید راجع به این مسائل صحبت کند یا خیر؟

وی با یادآوری تصویب دو سال پیش قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پس از سال‌ها مطالعه در مجالس هشتم و نهم و مشورت با دستگاه‌های ذی‌ربط خاطرنشان کرد: این قانون به دولت ابلاغ شد اما آقایان نعمت‌زاده و آخوندی گفتند ما دو بند از آن را اجرا نمی‌کنیم و اجرا نشد.

بذرپاش از کاهش 8 هزار واحد صنعتی در جاجرود و پردیس به 5 هزار واحد در دو سال اخیر گفت و اضافه کرد: اگر به طور متوسط در هر کارگاه 8 نفر مشغول به کار بوده باشند امروز 24 هزار نفر فقط به واسطه تعطیلی این 3 هزار واحد بیکار شده‌اند.

بذرپاش نتیجه عدم اجرای این قانون را رقم 25 هزار میلیارد دلاری قاچاق به کشور عنوان کرد و اطلاق لفظ تندرو به ما و یا وابسته خواندن رقیب توسط ما مشکلی را از مردم رفع نمی‌کند؛ آیا این جریان دیو و دلبر بازی را که راه می‌اندازید برای مردم شغل شد؟ آیا جلوی بیکاری و رکود ما را گرفت؟

وی در پاسخ به این سوال که بعضی می‌گویند چرا شما در دولت قبل ساکت بودید، عنوان کرد:‌ من در زمان دولت قبل مقطع کوتاهی نماینده بودم و در سال 89 که معاون رئیس‌جمهور بودم به دولت انتقاد کردم و از دولت بیرون آمدم. امروز ببینید کدامیک از معاونان رئیس‌جمهور جرأت اعتراض به وی را دارد؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر منظور از سکوت در برابر دولت قبل کل اصولگرایان است که نحوه رفتار آقای لاریجانی، آقای توکلی و دیگران با دولت قبل آشکار بود؛ پس چه کسی ساکت بوده است؟ کجا ساکت بوده‌‌اند؟

وی با اشاره به عدم رأی اعتماد مجلس هفتم به چهار وزیر دولت نهم اظهار داشت: مجلس نهم بیشترین رأی را به وزرای دولت یازدهم در طول تاریخ جمهوری اسلامی داد.

بذرپاش با این سوال که کدام لایحه از سوی دولت به مجلس داده شده است که تصویب نشود، گفت: مهم‌ترین لایحه دولت برجام بود که آن هم تصویب شد البته دولت لایحه پولی شدن مدارس را به مجلس داده است اما ما به عنوان اقلیت این مجلس که تا هفت اسفند نماینده خواهیم بود محال است به آن رأی بدهیم. چرا که قانون اساسی می‌گوید آموزش و پرورش باید رایگان باشد. همچنین دولت می‌خواست 50 درصد یارانه‌ها را حذف کند که ما با آن مخالفت کردیم چرا که حق مردم است.

وی با اشاره به اینکه قانون می‌گوید 50 درصد از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید به مردم داده شود، افزود: قانون می‌گوید اگر بنزین لیتری 500 تومان افزایش یافت باید 250 تومان آن به مردم داده شود اما دولت پرداخت یارانه را مصیبت عظمی می‌خواند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرفداران  حذف یارانه نمی‌فهمند 45 هزار تومان یارانه برای ساکن یک روستای دور افتاده چه منبع درآمدی است؛ او که با گران شدن قرض آب و برق این مبلغ یارانه را بابت آن پرداخت می‌کنند. چرا که فرزندان این دسته از دولتمردان 5 میلیون تومان پول توجیبی دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: آنها که در دولت قائل به حذف یارانه هستند نمی‌فهمند 45 هزار و 500 تومان چه مشکلی از محرومین نقاط دورافتاده سیستان و بلوچستان مرتفع می‌کند. از این رو آزادسازی قیمت‌ها در قاموس ما اصولگرایان مجلس نیست و نخواهد بود.

بذرپاش با تأکید بر اینکه هر کسی در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری رأی بیاورد نماینده و رئیس‌جمهور مردم است، گفت: ما به آقای روحانی رأی ندادیم اما او را رئیس‌جمهور خود می‌‌دانیم ولی شما در سال 88 آخر سطل آشغال و اتوبوس هم آتش زدید.
وی آزادسازی قیمت‌ها را موجب فشار شدید بر قشر حقوق‌گیر و کارگر برشمرد و افزود: نفت را بشکه‌ای 100 دلار می‌فروختیم و بنزین را لیتری هزار تومان کردیم. الان که نفت 30 دلار شده است بنزین را می‌خواهند به 1500 تومان برسانند؛ اگر آزادسازی است پس به همان میزان که نفت ارزان می‌شود بنزین هم باید ارزان شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت رویش نمی‌شود افزایش قیمت بنزین را به صراحت اعلام کند لذا بحث طبقه‌بندی جایگاه‌‌های عرضه بنزین را مطرح کردند که 10 درصد جایگاه‌ها بنزین هزار تومانی و 90 درصد بنزین 1500 تومانی عرضه کنند.

وی با اشاره به بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت:‌ اگر با مسکن مهر مشکلی داشتید اسم آن را می‌گذاشتید مسکن اعتدال؛ دولت در ابتدای استقرار خود می‌گفت ما می‌خواهیم مسکن اجتماعی برای مردم راه‌اندازی کنیم. دو سال و نیم از دولت گذشته است و هیچ خبری از آن نیست و واحدهای مسکن مهر را نیز به مزایده گذاشتند تا با قیمت بیش از صد میلیون تومان بفروشند.

بذرپاش با اشاره به اینکه مسکن مهر اساسا برای کسانی ساخته شده که از آورده اولیه 5 میلیون تومانی نیز ناتوان بودند، گفت: دولتی‌ها گفتند مسکن مهر مزخرف است و ما طرح بهتری داریم اما آن طرح پس از دو سال و نیم کجاست؟ مسکن مهر را خواباندند و رکودی در بخش مسکن در کشور ایجاد شد که عامل عمده رکود عمومی در کشور است.

وی به دخالت دولت در نهادهای انتخابی اشاره کرد و بیان داشت: همه دولت بسیج شدند و اتاق بازرگانی را در دست گرفتند در حالیکه این اتاق محلی برای نمایندگان تجار بود اما معاون اول رئیس‌جمهور نزدیکان خود را وارد اتاق بازرگانی کرد. همچنین اتاق اصناف را نیز در دست گرفتند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که یکی از انتقادات مخالفان دولت قبل عزل یکی از روسای فدراسیون‌ها بود،‌ گفت: مخالفان خواستند تا مرز محروم کردن ایران از المپیک جلو رفتند اما دولت یازدهم همه روسای فدراسیون‌ها را شبانه عزل کردند؛ شما یک چهره ورزشی را دعوت کنید و از او بپرسید کدام فدراسیون از عزل و نصب‌های دولت در امان مانده است؟

وی ادامه داد: درباره هر کدام از این عزل‌ها که دولت یازدهم در فدراسیون‌های ورزشی انجام داده اگر منتقدان پافشاری کنند فدراسیون‌های جهانی می‌توانند ایران را محروم کنند اما منتقدان این دولت وقار خود را از دست نداده و حامی منافع ملی هستند.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود به دو روش انسداد مرزها و کددار کردن کالاها که در همه دنیا برای جلوگیری از قاچاق کالا انجام می‌شود اشاره کرد و گفت: آقای نعمت زاده کل طرح شبنم و ایران کد را برچید و وعده اجرای طرح جدید داد که تا امروز از‌ آن خبری نیست و موجب شد که حجم قاچاق کشور به یکباره افزایش شدید یابد.

وی با اشاره به اینکه مجلس آینده باید بر فراز انقلاب اسلامی بوده و دغدغه اصلی آن اقتصاد کشور باشد، اظهار داشت: موضوع اصلی برای مجلس بعدی باید کاهش واردات، رونق تولید، جلوگیری از قاچاق و ... باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی افزایش یافته در دولت یازدهم به کجا رفته است؟ گفت: رئیس کل بانک مرکزی هفته پیش اعلام کرد که نقدینگی بانک مرکزی به 950 هزار میلیارد تومان رسیده است.  این مبلغ به کجا رفته است؟ فقط با آن و بدون پشتوانه اسکناس چاپ شده است.

وی خانه‌های مردم و بانک‌ها را به محل عمده بلوکه شدن نقدینگی کشور ذکر کرد و با اشاره به نرخ سود 28 درصدی تسهیلات و نرخ 21 درصدی سود سپرده خاطرنشان کرد: پول‌ها از بخش تولید بیرون آمده و به بانک‌ها انتقال می‌یابد.

بذرپاش با یادآوری فشار بانک‌ها بر دولت قبل جهت بازگرداندن نرخ سود تسهیلات از 12 درصد به 18 درصد در ادامه گفت: اگر تورم به ادعای دولت تک رقمی است چرا نرخ سود پایین نمی‌آید؟

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها بر دولت مستولی هستند، اظهار داشت: مجلس آینده باید اختیار تعیین نرخ سود بانک‌ها را در دست بگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در نشست با اشاره به اطلاق صفت کاسبان تحریم به اقلیت مخالفان برجام و طیفی از اصولگرایان، گفت: من پیشنهاد می‌کنم صدا و سیما با نظارت قوه قضائیه فیلمی از زندگی این طیف از اصولگرایان و همچنین فیلمی از زندگی،‌ املاک، ماشین‌ها و ویلاهای آنها که ما را کاسب تحریم می‌خوانند تهیه کرده و نمایش دهند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعلاوه درخواست دارم نام تمامی کسانی که در چند سال اخیر برای تاسیس نمایندگی شرکت‌های اروپایی در داخل کشور اقدام کرده‌اند و تعداد نمایندگی‌هایی که گرفته‌اند اعلام شود.

 

تصاویر:

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید