صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران

افرادی که ادعا می‌کردند با یک سفر به عربستان مشکلات حل می‌شود، الان سفر کنند

افرادی که ادعا می‌کردند با یک سفر به عربستان مشکلات حل می‌شود، الان سفر کنند
کسانی که در آن سال‌ها جام زهر را به امام نوشاندند، امام را اذیت کردند، نه کسانی که نگران منافع ملی ملت هستند.
مهرداد بذرپاش عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه چرایی مذاکره برای رسیدن به یک تفاهم با عنوان «از رنجی که می‌بریم» که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه سخنان ما برای تصحیح روند کار است، گفت: برخی اصرار دارند مرتب با تحقیر افرادی که نگران منافع ملی و اتفاقات خاصی که در کشور صورت می‌گیرد هستند، نگذارند صدای آنان شنیده شود.

وی با اشاره به اتفاق بزرگ دهه گذشته در صحنه بین‌الملل گفت: اتفاق بزرگی که در دهه اخیر اتفاق افتاده است همین مذاکرات هسته‌ای است که در دو دوره گذشته دستور کار دولت‌ها بوده است.

بذرپاش با اشاره به تاریخچه مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: ما در سال 82 مذاکرات را با سه کشور اروپایی آغاز کردیم. نشست سعدآباد در همان دوران بود که یک نشست تلخی شد. از اینکه نمایندگان سه کشور اروپایی حاضر نشدند با رئیس‌جمهور کشور ما ملاقات کنند مگر با تعلیق موقت برنامه هسته‌ای کشورمان. اگرچه به گفته آقایان این موضوع جزو برنامه نبود.
این نماینده مجلس تصریح کرد: در همان دوران البراده‌ای گفت که شما این موضوع را بپذیرید و در ظرف 6 ماه پرونده ایران عادی می‌شود و از شورای حکام خارج می‌شود اما ما مشاهده کردیم علیه ما قطعنامه ای در شورای حکام گذراندند.

بذرپاش تصریح کرد: ما پیشنهاد تعلیق برنامه هسته‌ایمان را پذیرفتیم و پلمپ کردیم که در سال 84 همزمان با تغییر دولت و با دستور مقام معظم رهبری رفع پلمپ را انجام دادیم که جهشی در صنعت هسته‌ای کشورمان رخ داد. در حقیقت جهش صنعت هسته‌ای ما از سال 84 تا سال 88 بود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به سه نسل تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی گفت: نسل اول تحریم‌ها مربوط به تسخیر لانه جاسوسی است. نسل دوم پیرامون موضوع داماتو و نسل سوم بعد از وقایع 88 اتفاق افتاد که تمامی مذاکرات کنونی نیز برای برداشتن تحریم‌های نسل سوم است.

 تصریح کرد: بعضی‌ها تحریم را به کشور تحمیل کردند حال جلو جلو داد می‌زنند. این را باید بدانیم اگر همه تحریم‌ها نیز برداشته شود تازه ما به سال 88 می‌رسیم البته بنده می‌گویم تازه مانند 4 ماه پیش می‌شویم که در وین وزیر خارجه عربستان با آمریکا مذاکره کردند و قیمت نفت را به نصف کاهش دادند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های متعدد آمریکا همزمان با مذاکرات هسته‌ای گفت: آمریکا همزمان با مذارکره قیمت نفت را کاهش می‌دهد. ساده‌اندیشانه است که فکر کنید عربستان به یک باره قیمت نفت را پایین آورده است.

بذرپاش در ادامه گفت: عربستانی که این دوستان دیروز از آن دفاع می‌کردند و مدعی بودند اگر حاج‌ آقا فلانی یک سفر کند مشکلات حل خواهد شد ما می‌خواهیم الان یک سفر تشریف ببرند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید براین موضوع که نگرانان منافع ملی خون به دل امام نکردند گفت: کسانی که جام زهر را به امام نوشاندند دل امام را خون کردند، نه اینانی که شما به آنان دلواپس می‌گویید. اینان خیلی جوان هستند و آن موقع نبودند که امام را اذیت کنند.

وی در ادامه با اشاره به 9 تفاوت بیانیه لوزان با توافق ژنو گفت: از جمله این موارد پذیرش غنی‌سازی 3.7 است که در توافق ژنو غنی‌سازی 5 درصد بود. مورد دیگر میزان تحقیق و توسعه بود که در ژنو توافق کرده بودیم تحقیق و توسعه طبق نیاز جاری باشد اما امروز این موضوع را توافق کردیم که درباره میزان تحقیق و توسعه نیز باید با طرف مقابل مذاکره کنیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی‌شود 16 ماه مذاکره کرد و تنها به یک بیانیه رسید، گفت: اگر مذاکرات صورت گرفته در لوزان یک بیانیه است چگونه در متن بیانیه این جملات آمده است که «ایران موافقت کرده است ...» یا «توافق شده است ...» بعید است بعد از 16 ماه مذاکره تنها به یک بیانیه مطبوعاتی رسیده باشیم. اطلاعات ما می‌گوید تا 6 سند بخش زیادی از مذاکرات نگارش شده است.

بذرپاش با اشاره به فکت‌شیت آمریکا درباره بیانیه لوزان گفت: اگر درست باشد که یک فاجعه است و اگر نادرست است چرا آقایان آن را تکذیب نمی‌کنند و چرا فکت‌شیت ایرانی را منتشر نمی‌کنند و یا چرا دیگر اعضای 1+5 را فکت‌شیت آمریکا را تکذیب نکردند.

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی ما به بیانیه لوزان استناد می‌کنیم آقایان می‌گویند صبر کنید در تیرماه درست می‌شود. حال ما به آقایان می‌گوییم شما چرا صبر نکردید تا 10 تیر توافق نهایی را منتشر کنید.

این نماینده مجلس ادامه داد: در متن بیانیه لوزان 5 هزار سانتریفیوژ در نطنز و هزار سانتریفیوژ در فردو نیامده است اما در فکت‌شیت آمریکا این مورد ذکر شده است. حال اگر فکت‌شیت آمریکا درست است آقایان چگونه به این مورد استناد می‌کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس پیرامون نظارت‌های پذیرفته شده توسط ایران در بیانیه لوزان گفت: کد 3.1 این را می‌گوید که ما هر وقت اراده کردیم مجموعه هسته‌ای راه‌اندازی کنیم باید به آژانس اطلاع دهیم.

وی همچنین پیرامون پروتکل الحاقی نیز گفت: اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی که در بیانیه لوزان آمده است و آقایان آن را تعهد کردند برخلاف قانون مجلس در سال 85 است. در کنار آن ما بازرسی فراتر از پروتکل الحاقی پذیرفته‌ایم. آن هم با دسترسی‌های بیشتر و با تکنولوژی‌های مدرن که وقتی این موضوع را از آقایان پرسیدیم جواب  دادند ما این مبحث را همینطوری نوشتیم.

بذرپاش تاکید کرد: دسترسی‌های بیشتر با تکنولوژی مدرن که چیزی جز PMD نیست همان ابعاد احتمال نظامی است که از زمان هاشمی رفسنجانی این اتهام را به ما زده بودند.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: طبق بیانیه لوزان آژانس می‌تواند هر سایتی را که احساس کرد مشکوک است بازرسی کند و این ملاک مشکوکیت نیز آژانس است و نه ایران. حال اگر ما بگوییم این مکان مشکوک نیست آژانس گزارش می‌دهد که ایران به تعهداتش عمل نکرد. آقایان باید قبول کنند که زود پذیرفتند و با این وضعیت ایران از شرایط خاص بیرون نمی‌آید.

وی در ادامه پیرامون لغو تحریم‌ها گفت: ما در ژنو توافق کردیم تمامی تحریم‌ها مرتبط با هسته‌ای لغو شود و آن را تحریم‌های انرژی، فناوری، اقتصادی و مالی عنوان کرد اما در بیانیه لوزان در خصوص تحریم‌های اروپا خاتمه یافتن اجرای تحریم‌ها را پذیرفتیم و در مورد آمریکا نیز توقف تحریم‌های ثانویه را توافق کردیم.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی پیرامون لغو قطعنامه‌های شورای امنیت نیز گفت: ما در گذشته مدعی بودیم که قطعنامه‌های شورای امنیت غیرقانونی است چراکه از مسیر شورای حکام نگذشته است. حال امروز که می‌خواهیم با قطعنامه جدید تمام قطعنامه‌های گذشته را لغو کنیم آن هم همراه با محدودیت‌هایی که متعهد شدیم و یکسری محدودیت‌های خاص‌تر در حقیقت پذیرفتیم که این قطعنامه‌ها قانونی است.

بذرپاش پیرامون شرایط لغو تحریم‌ها گفت: ما در بیانیه لوزان تعهداتی را پذیرفته‌ایم. حال باید آنها را اجرا کنیم و آژانس بعد از راستی‌آزمایی آنان را تایید کند تا تحریم‌ها آن هم مرحله به مرحله لغو شود.

بذرپاش در پایان خاطرنشان کرد: شاید اختلاف نظرهای سیاسی وجود داشته باشد اما در موضوع هسته‌ای آنچه که مهم است منافع ملی است. نکند خدایی نکرده چیزی توافق شود که آیندگان قضاوت بدی درباره ایستادگی یک ملت داشته باشند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید