صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

ایران اکنون دریک وضعیت دیپلماتیک خاص درمنطقه قرارگرفته

عملیات دیپلماتیک آل سعود را دست کم نگیرید!

عملیات دیپلماتیک آل سعود را دست کم نگیرید!
وقتی این تحولات دیپلماتیک را رصد کنیم و در کنار آن، درباره سفر محمد بن سلمان ولی ولیعهد سعودی به پاکستان تامل کنیم، قطعا این ضرورت بسیار احساس می شود که دستگاه دیپلماسی ایران باید به سرعت از انفعال خارج شده و دیپلماسی منطقه ای خود را با شدت و سرعت بالا آغاز کند!
مهرداد بذرپاش در مطلبی در کانال تلگرامی خود نوشت :
کسی منکر این موضوع نیست که حکام آل سعود با مواضعی که اخیرا در قبال ایران دنبال کرده اند، در مسیر فروپاشی قرار گرفته اند اما یک واقعیت را باید در نظر گرفت و آن این است که تا جای ممکن باید هزینه دست و پا زدن های آل سعود برای کشور را کاهش داد.

از ابتدای تنش جدید در روابط 2 کشور که پس از جنایت آل سعود در اعدام آیت الله شهید نمر باقر النمر رخ داد، دستگاه دیپلماسی عربستان تحرکات دیپلماتیک وسیعی را آغاز کرده است. سعودی ها که در جبهه های شمال و جنوب (سوریه و یمن) متحمل هزینه های هنگفت شده اند، بلافاصله پس از اعلام قطع روابط با ایران یک ائتلاف منطقه ای علیه ایران ترتیب دادند. آنها کشورهایی را راضی کردند که در دفاع از آل سعود با ایران قطع رابطه کنند. برخی کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس نیز سطح مراودات دیپلماتیک خود را کاهش دادند.

برخی کشورها نیز اقدام به احضار سفرای ایران کردند. دستگاه دیپلماسی سعودی پس از ایجاد این کمپین منطقه ای در حال استفاده از ابزارها و اهرم های دیپلماتیک منطقه ای و فرامنطقه ای علیه ایران است. سعودی ها روز شنبه نشست فوق العاده شورای همکاری خلیج فارس را در ریاض برگزار و بیانیه ای در اعلام همبستگی با عربستان سعودی و علیه ایران اسلامی صادر کردند. امروز یکشنبه نیز به درخواست عادل الجبیر، وزیر خارجه آل سعود، نشست فوق العاده اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد و ادبیاتی بی سابقه علیه ایران به کار گرفته شد. بر اساس اخبار منتشره، عربستان سعودی درخواست داده است تا نشست فوق العاده شورای همکاری اسلامی نیز به زودی برگزار شود. در واقع سعودی ها که با کسب حمایت اعراب حاشیه خلیج فارس و اتحادیه عرب، تلاش کرده اند اختلاف خود با ایران را به یک مشکل عربی تبدیل کنند، اکنون با درخواست برای برگزاری اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی به دنبال آن هستند تا اختلاف خود با ایران را به یک مشکل جهان اسلام با ایران تبدیل کنند!

وقتی این تحولات دیپلماتیک را رصد کنیم و در کنار آن، درباره سفر محمد بن سلمان ولی ولیعهد سعودی به پاکستان تامل کنیم، قطعا این ضرورت بسیار احساس می شود که دستگاه دیپلماسی ایران باید به سرعت از انفعال خارج شده و دیپلماسی منطقه ای خود را با شدت و سرعت بالا آغاز کند!
 
قطعا بخشی از توفیقات دیپلماتیک سعودی ها علیه ایران در شرایط فعلی، به خاطر تعلل و انفعال دیپلماتیک وزارت خارجه در 2- 3 سال اخیر است کما اینکه می بینیم برخی کشورهای سابقا دوست نیز به کمپین آل سعود علیه ایران پیوسته اند. به عبارتی کشورهایی که طی سالیان دراز به مرور به ایران نزدیک شده بودند؛ به دلیل بی توجهی دیپلماتیک در 2 سال و نیم گذشته، اکنون در لشگر مقابل ایران قرار گرفته اند!
 
ایران اکنون در یک وضعیت دیپلماتیک خاص در منطقه قرار گرفته و این وضعیت از پس از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بی سابقه بوده است! تنگنایی که بدون تردید کنایه های سنگینی به تفکرات کدخدا محور وارد خواهد کرد!

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید