جزئیات جلسه سئوال از وزیر اقتصاد

فشار مالیاتی بر مردم، نه منطقی است و نه قانونی

فشار مالیاتی بر مردم، نه منطقی است و نه قانونی
ضعف هماهنگی و لجستیک وزارت اقتصاد و امور دارایی برای ایجاد زمینه بهبود و بهره برداری از اطلاعات موجود باعث فشار مالیاتی و اجحاف در حق مردم می شود.
مهرداد بذرپاش در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، در توضیح سوال خود از وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: جناب آقای وزیر فعالان اقتصادی در هر سال مالیات عملکرد سال قبل خود را پرداخت می کنند به عبارت دیگر فعالیت های اقتصادی سال 93 در سال 94 عنوان می شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: مستحضر هستید که اقتصاد ایران به دلیل شرایط و محدودیت های خاص پیش آمده در شرایط رکودی به سر می برد حال این سوال مطرح است که چرا باید در این شرایط مالیات پرداختی فعالان اقتصادی به ویژه اصناف و مشاغل که تأثیر رکود در این بخش سریع تر خواهد بود افزایش یابد؛ آن هم به میزانی که در حال حاضر وجود دارد.

وی تأکید کرد: البته ممکن است در این شرایط نیز برخی مشاغل شرایط بهتری را نسبت به قبل داشته باشند اما آنچه که مشخص است این است که اکثر فعالان اقتصادی در شرایط نامطلوبی به سر می برند البته این در حالی است که برخی از فعالان اقتصادی بیان می کنند مالیات آ‌نها طی چند سال گذشته بعضا 4 تا 5 برابر افزایش پیدا کرده است؛ حال این سوال مطرح می شود که چه اتفاقی در اقتصاد کشور رخ داده است که چنین جهشی را در اخذ مالیات آن هم از اصناف زحمتکش شاهد هستیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: بعضی از مسئولین سازمان امور مالیاتی این شرایط را ناشی از افزایش سطح درآمدهای مالیاتی مصوب در قوانین بودجه می دانید اما باید به این نکته تأکید کرد که سطح درآمدهای مالیاتی نه برای اعمال فشار مالیاتی به مردم بلکه طبق حکم قانون برنامه پنجم صرفا برای وصول از طریق شناسنامه معدیان جدید به کسب درآمد از بخش زیرزمینی بوده که جنابعالی و مسئولین سازمان به آن اشاره می کنند اما به نظر می رسد که در این بخش باید اصلاحات جدی صورت گیرد.

بذرپاش با تأکید بر اینکه یکی از ارکان اساسی هر نظام مالیاتی داشتن اطلاعات اقتصادی در جریان مبادلات و معاملات اقتصادی است گفت: جنابعالی و همکارانتان در سازمان امور مالیاتی چندین سال است که با وعده اجرای طرح جامع مالیاتی و مکانیزه کردن فرایندهای تشخیص وصول مالیات ایجاد و استفاده از بانک های اطلاعاتی مؤدیان، زمینه وصول مالیات عادلانه و حقه را فراهم می کنید اما واقعا این اتفاق در عمل رخ داده است؟

وی ادامه داد: اگر مالیات چند برابر سال های اخیر با اتکا به اطلاعات دقیق صورت گرفته است مکانیزم اطلاعاتی مالیات نیز باید روشن و شفاف شود.

بذرپاش افزود: جناب آقای وزیر، جنابعالی و همکاران محترمتان همواره نبود اطلاعات اقتصادی فعالان اقتصادی مؤدیان را یکی از دلایل عدم وصول مالیات مناسب در اقتصاد کشور معرفی می کنید اما مستحضر هستید که روش جاری نیز مشکلاتی را برای فعالان اقتصادی ایجاد می کند از این رو این سوال مطرح می شود که چرا وزیر اقتصاد از نبود اطلاعات اقتصادی که اکثر آنان اعم از بانکی، بیمه ای، گمرکی، واردات، صادرات و سوابق مؤدیان مالیاتی و بسیاری از اطلاعات دیگر که در اختیار وزیر است، گله می‌کند.

وی تأکید کرد: ضعف هماهنگی و لجستیک وزارت اقتصاد و امور دارایی برای ایجاد زمینه بهبود و بهره برداری از اطلاعات موجود باعث فشار مالیاتی و اجحاف در حق مردم می شود؛ چندی پیش یکی از مسئولین سازمان امور مالیاتی در برنامه تلویزیونی در پاسخ به مشکلات روش های مالیاتی اصناف کشور خطاب به رئیس اتاق اصناف ایران بخشی از نابسامانی های موجود در مالیات کشور را دایر نشدن صندوق های مکانیزه و فروش از طریق این گروه از فعالان اقتصادی دانست.

بذرپاش ادامه داد: ‌اما جناب آقای وزیر رواست که برای پیاده کردن این سیستم به مردم این چنین فشار وارد شود؛ مطمئن هستیم که تأیید می فرمایید این دیدگاه نه منطقی بوده و نه قانونی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: سازمان امور مالیاتی قرار بود پایه های مالیاتی را افزایش دهد و از افرادی که فرار مالیاتی دارند مالیات اخذ کند اما در حال حاضر صنف سنگ‌بر‌ها در اصفهان و اصناف دیگر از افزایش مالیات در رنج هستند و یک مغازه دار خیاط در تهران عنوان می کند که افزایش 600 درصدی مالیات صورت گرفته است.

بذرپاش افزود: جناب آقای وزیر شما باید در این زمینه پاسخگو باشید و نباید فکر کنید که تنها یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه می باشید زیرا در طی دو سال گذشته از عمر دولت یازدهم مردم فشار زیاد مالیاتی را تحمل کردند و 325 هزار میلیارد تومان نقدینگی در طی 2 سال گذشته به وجود آمده است حال این سوال مطرح می شود که چه اقدامی انجام داده اید که 70 درصد رشد نقدینگی اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه با آمارها زندگی مردم نمی چرخد، تأکید کرد: درآمدهای دولت و پرداختی از خزانه در طی 2 سال گذشته حدود 60 درصد افزایش پیدا کرده و طرح شبنم و ایران کد تعطیل شد اما شما نباید بگویید که به ما مربوط نیست زیرا جنابعالی و همکارانتان مسئول شاخص های کلان اقتصاد کشور می باشید و باز هم باید تأکید کرد که با این روش برنامه ریزی مشکلات حل نخواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: میزان رشد معوقات بانکی به بالای 92 هزار میلیارد تومان رسیده است اما برای 5 هزار میلیارد تومان وام ازدواج در یک سال مسئولان می گویند که ما سپرده قرض الحسنه نداریم از این رو باید گفت که با ملاحظات نمی توان کشور را اداره کرد و فضای مالیاتی در حال حاضر مشکلات بسیاری را متحمل می شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید