صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در گفت وگو با خبرگزاری فارس

نامه کمیسیون برجام به سازمان انرژی اتمی مبنی بر ارائه اسناد «برنامه بلندمدت غنی‌سازی» و «سند محرمانه PMD»

نامه کمیسیون برجام به سازمان انرژی اتمی مبنی بر ارائه اسناد «برنامه بلندمدت غنی‌سازی» و «سند محرمانه PMD»
توافق میان آژانس و سازمان انرژی اتمی به صورت محرمانه منعقد شده است ولی این محرمانه بودن برای طرف‌های غربی است نه برای طرف ایران و مجلس؛ اگر مجلس بخواهد نظر شایسته‌تری بدهد طبیعتاً باید بداند در توافق محرمانه راجع به روشن شدن مسائل مربوط به PMD دقیقاً چه نکاتی نگارش شده است.
مهرداد بذرپاش عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: درخواست نمایندگان برای گرفتن توافق بین ایران و آژانس که در جنب برجام میان رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای منعقد شده بود از طریق کمیسیون از سازمان انرژی اتمی خواسته شد اما هنوز این درخواست تحویل کمیسیون به صورت رسمی نشده است.

وی افزود: بلکه برخی از همکاران آقای دکتر صالحی به کمیسیون تشریف آوردند و توضیحاتی را ارائه نمودند که توضیحات خوب و شفاف‌کننده‌ای بود ولی برای اینکه کمیسیون بتواند گزارش شفاف‌تری را ارائه کند نیازمند اخذ توافق به صورت رسمی است.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: البته که توافق میان آژانس و سازمان انرژی اتمی به صورت محرمانه منعقد شده است ولی این محرمانه بودن برای طرف‌های غربی است نه برای طرف ایران و مجلس؛ اگر مجلس بخواهد نظر شایسته‌تری بدهد طبیعتاً باید بداند در توافق محرمانه راجع به روشن شدن مسائل مربوط به PMD دقیقاً چه نکاتی نگارش شده است.

بذرپاش در همین رابطه عنوان کرد: البته موضوع سند دیگری هم از سازمان انرژی اتمی خواسته شده بود و آن سند «برنامه بلندمدت غنی‌سازی مورد توافق ایران و آژانس» است که در نهایت با کشورهای 5+1 به اشتراک گذاشته شود.

وی همچنین متذکر شد: یعنی آنها هم از این برنامه مطلع شده و آن را تأیید کنند که افق بلندمدت غنی‌سازی و صنعت غنی‌سازی ما مشخص می‌کند چرا که طبق برجام و آن عدد، میزان سانتریفیوژ نوع سانتریفیوژهای ذکر شده اگر طبق آن عمل شود سالی حدوداً 6 هزار سو بیشتر امکان غنی‌سازی وجود ندارد و تا رسیدن به نیاز 190 هزار سو برای مصرف نیروگاه هزار مگاواتی فقط یک نیروگاه هزار مگاواتی که حدوداً 190 هزار سو البته با مسائل جنبی مورد نیاز است که در سالهای متمادی دسترسی به آن طول خواهد کشید.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین مطرح کرد: طبیعتاً طبق برنامه مورد توافق ایران و آژانس باید از روش‌های دیگر بهره برد که قرار است در این توافق برنامه بلندمدت غنی‌سازی این مسئله مدنظر قرار داده شود که این هم سند دیگر خواسته شده ما از سازمان بود که اعلام شد هنوز تدوین نشده و در دست تدوین است و تا روز توافق طبیعتاً این سند باید تحویل 5+1 داده شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید