صفحه اصلی
اینستاگرام
تلگرام
آیگپ
بله

rss user

در گفت وگو با خبرگزاری فارس

۱۱ سال برای مذاکره بر سر کلیات کافی است

۱۱ سال برای مذاکره بر سر کلیات کافی است
گذشت زمان موجب می‌شود روز به روز اصرار بر تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران و کاهش انگیزه‌های فناوری هسته‌ای کمتر شود و از آن طرف ذره‌ای از تحریم‌ها نیز برداشته نشود.
مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اصرار آمریکایی‌ها برای توافق 2 مرحله‌ای اظهار داشت: اصرار آمریکا بر 2 مرحله‌ای کردن توافق و توافق بر کلیات با هدف خریدن زمان برای نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌‌جمهوری سال آینده این کشور است.

وی افزود: اوباما و تیم مذاکره‌کننده به دلیل رقابت سیاسی داخل آمریکا بنا دارند مذاکرات را با همین شکل ممکن ادامه دهند تا زمان به انتخابات سال آینده آمریکا نزدیک شود.

این عضو هیأت‌رئیسه مجلس در ادامه یادآور شد: از همین روست که آمریکایی‌ها علاقه‌ای به قطعی‌کردن زمان برداشتن تحریم‌ها در کوتاه‌مدت ندارند چرا که در این صورت سازمان تحریم تدارک دیده شده توسط آمریکایی‌ها که با زحمات زیاد و با جمع‌آوری اطلاعات از داخل تشکیل گرفته، دچار خدشه می‌شود؛ بنابراین آمریکا در تلاش است با بررسی کلیات یا همان توافق سیاسی زمان را همین‌طور به سمت جلو پیش ببرد چرا که گذشت زمان بیشتر به ضرر ایران است.

وی تأکید کرد: گذشت زمان موجب می‌شود روز به روز اصرار بر تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران و کاهش انگیزه‌های فناوری هسته‌ای کمتر شود و از آن طرف ذره‌ای از تحریم‌ها نیز برداشته نشود.

بذرپاش تصریح کرد: پس در پلان اول آمریکا به دنبال خریدن زمان برای نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده این کشور است، در پلان دوم اصرار آمریکایی‌ها بر توافق بر سر کلیات،‌ اجرای نقشه‌های مرحله دوم مذاکرات است، طراحی‌های مرحله دوم آمریکایی‌ها بسیار جدی است، نقشه آمریکایی‌ها در حین مذاکرات ایجاد و شناخت محل‌های ضربه‌پذیر کردن ایران است، کاهش شدید و بی‌ساقه قیمت نفت نمونه بارز این موضوع است.

وی اضافه کرد: کاهش شدید قیمت نفت در توافق بین آمریکا و رژیم سعودی در نقشه‌های مرحله دوم آمریکا تعریف شده که به سرانجام هم رسید، یعنی با برداشتن همه تحریم‌ها هم اتفاق خاصی در درآمدهای ایران نخواهد افتاد، از این جنس طراحی‌ها و برنامه‌ها در غیرمذاکرات توسط آمریکایی‌ها دنبال می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس متذکر شد: آمریکایی‌ها می‌خواهند با سرگرم کردن تیم مذاکره‌کننده در بلندمدت و عدم قطعیت برداشتن تحریم‌ها نقشه‌های مرحله دوم خود را اجرایی کنند؛ بنابراین بی‌شک توافق بر سر کلیات قطعاً به نفع آمریکایی‌هاست و ذره‌ای منافع ایران در آن حاصل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه توصیه رهبر بزرگوار ایران نیز همین بود که توافقی شود که منافع ملت ایران در آن تأمین شود، گفت: این منافع جز با برداشتن یکباره همه تحریم‌ها و مشخص کردن جزئیات امکان‌پذیر نیست؛ اگر به کلیات باشد که الآن 1.5 سال است مذاکرات توسط دولت یازدهم پیگیری می‌شود؛ البته به روایتی 11 سال است که ایران در حال مذاکره با 1+5 است. اگر هدف راستی‌آزمایی ایران باشد که 11 سال فرصت کمی نیست و اگر هدف اطمینان از نداشتن بمب اتم توسط ایران است که باز هم 11 سال زمان کمی نیست.

این عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: اگر بحث بر سر کلیات است 11 سال زمان کمی نیست، پس مذاکرات تازه شروع نشده که بخواهد مذاکرات در حوزه سیاسی و کلیات باقی بماند، هزاران نفر ساعت در 1.5 سال گذشته مذاکره انجام شده است، ایران هم کاملاً با هدف اعتمادسازی هم فردو را به حالت تعطیلی درآورده و هم کارخانه اراک را و هم کارخانه تولید ماشین‌های سانتریفیوژ را تعطیل کرده است و هم از غنی‌سازی 20 درصد دست برداشته و نیز نسبت به اکسید کردن ذخایر موجود 20 درصد اقدام کرده است.

بذرپاش در پایان خاطرنشان کرد: پس هر آنچه که ایران می‌توانسته انجام داده است ولی غربی‌ها حاضر نشدند حتی یک بشکه نفت هم در توافقات از تحریم‌ها بکاهند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید